ECM Casa IV

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » ma 25 dec 2017, 15:47

Beste allemaal, iemand ervaring met deze ECM ? Ik heb nl een heel verleidelijk aanbod gekregen ivm een ex-demo machine. Nieuw zou ik er niet aan denken omdat ze wel heel duur zijn voor een single boiler machine, zeker in vergelijking met andere apparaten die stukken voordeliger zijn, maar het aanbod is zo interessant dat ik er wel over denk er op in te gaan. Ik wil een uiterst degelijk toestel dat nog heel wat jaartjes mee kan, en dat ook een deftige espresso brouwt. Dubbele boiler is absoluut niet nodig, want ik gebruik de stoomfunctie nooit. Dat het compact is, is ook een voordeel, want veel plaats is er niet over in de keuken. Gemiddeld worden er 2 tot 4 tassen per dag gebrouwen, dus vrij weinig. Heb ondertussen een goede maand ervaring opgedaan met een Gaggia Classic, waarmee ik nu na veel experimenteren een constant goed resultaat haal. Normaal gezien zou ik er nog niet over denken om die Gaggia nu al te wisselen, maar zoals gezegd: het aanbod... . Dus graag jullie mening.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor bvds » ma 25 dec 2017, 20:08

prima machine. goed te vergelijken met een rancilio silvia. deze heeft dezelfde ringboiler als in de de quickmill silvano en profitec 300. voldoet goed. wel voldoende recovery tijd aanhouden, maar dat zal zo thuis geen probleem zijn. de aangehaalde machines hebben een PID. de ECM niet dus beetje temperatuursurfen is wel nodig. of PID zelf in (laten) bouwen. schakelt relatief snel over na stoom. maar zit dus wel vertraging aan en na stomen weer terugkoelen en ontluchten. als die vier kopjes melkdrankjes zijn geen ideale keuze. als het merendeel espresso is niet gek. zou zelf liever een silvia met PID doen dan een ECM casa zonder.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor HanR » ma 25 dec 2017, 22:15

prima machine. goed te vergelijken met een rancilio silvia. deze heeft dezelfde ringboiler als in de de quickmill silvano en profitec 300. voldoet goed. wel voldoende recovery tijd aanhouden, maar dat zal zo thuis geen probleem zijn. de aangehaalde machines hebben een PID. de ECM niet dus beetje temperatuursurfen is wel nodig. of PID zelf in (laten) bouwen. schakelt relatief snel over na stoom. maar zit dus wel vertraging aan en na stomen weer terugkoelen en ontluchten. als die vier kopjes melkdrankjes zijn geen ideale keuze. als het merendeel espresso is niet gek. zou zelf liever een silvia met PID doen dan een ECM casa zonder.
Eens met Bas.
Aan de andere kant:
Zonder pid is mijn ervaring dat de machine net iets toegeeflijker is qua temperatuur(verschil) dan een Silvia. De vergelijking is uiteraard zonder pid.

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » ma 25 dec 2017, 22:42

Ondertussen heb ik dus enige ervaring opgedaan met de Gaggia. Qua prijs niet te vergelijken met de ECM, maar hoe zit het met andere verschillen ?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor bvds » ma 25 dec 2017, 23:05

vooral betere bouwkwaliteit!

de Casa is net als je Gaggia een single boiler machine.

als eens nagedacht over een PID op je Classic? en een stoomkraan van de Rancilio Silvia? verder kun je nog een beter doucheplaat kopen. met deze upgrades heb je een prima machine.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » ma 25 dec 2017, 23:35

Eerlijk gezegd heb ik twee linkerhanden als het over zoiets technisch gaat, en laten ombouwen zie ik ook niet zitten. Trouwens de prijs voor de ECM is zodanig dat ik denk dat laten ombouwen minstens even duur is. Ik heb begrepen dat een PID toch al een aardige cent kost. Misschien (veel) later de ECM laten verbeteren zou wel een optie kunnen zijn. Dan heb ik toch al een uiterst degelijke machine als basis, zou ik denken.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor bvds » di 26 dec 2017, 08:45

hoeveel moet die Casa kosten dan?

anders zou ik Peter de Goede (www.ranciliosilvia.info) eens vragen of hij een 2e hands Rancilio Silvia met PID heeft staan voor een vergelijkbaar bedrag.

liever een Silvia met PID dan een Casa zonder!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » di 26 dec 2017, 12:56

Ik kan hem overnemen voor €350. Nieuwprijs ongeveer €900. Eerlijk gezegd vind ik de tweedehandsprijzen van een Rancilio er over. De nieuwste koop je op internet al voor een €529, maar tweedehands zonder PID minimaal een €350 voor een exemplaar in goede staat. Dan blijf ik liever bij de Gaggia

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor Bert 619 » di 26 dec 2017, 13:17

Ik kan hem overnemen voor €350. Nieuwprijs ongeveer €900. Eerlijk gezegd vind ik de tweedehandsprijzen van een Rancilio er over. De nieuwste koop je op internet al voor een €529, maar tweedehands zonder PID minimaal een €350 voor een exemplaar in goede staat. Dan blijf ik liever bij de Gaggia
Ik heb twee maal een Gaggia gehad en nu een Profitec pro 300, tussen door nog wat andere machines.
De ECM Casa IV heeft dezelfde ringboiler als de pro 300 en die pro 300 heeft dan wel een pid,
maar ik garandeer je dat een espresso gezet door een Casa IV stukken beter zal zijn dan door een Gaggia classic.
Ik weet niet of je nog gebruik maakt van pressurised filter bakje in de Classic, want dan is het verschil nog groter.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor HanR » di 26 dec 2017, 13:17

Ik kan hem overnemen voor €350. Nieuwprijs ongeveer €900. Eerlijk gezegd vind ik de tweedehandsprijzen van een Rancilio er over. De nieuwste koop je op internet al voor een €529, maar tweedehands zonder PID minimaal een €350 voor een exemplaar in goede staat. Dan blijf ik liever bij de Gaggia
Wat je zonder kloppend verhaal op Marktplaats koopt als "goed onderhouden" of "in goede staat", is meestal feitelijk met onbekende onderhoudshistorie.
Vraag maar eens wanneer de boiler voor het laatst is open geweest, de stoomkraan gerenoveerd en de pakking van het expansieventiel vervangen.

Als je een pid op je Classic bouwt of laat bouwen ga je harder vooruit dan met een kale Casa. Mooier is een Silvia van een goed adres en nog mooier is een Silvia met pid.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron