La Nuova Era Cuadra storing

RobertS
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 dec 2017, 16:28

La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor RobertS » vr 29 dec 2017, 16:47

Hallo allemaal,

ik ben sinds enkele jaren in het bezit van een La Nuova Era Cuadra en heb de machine tot nu tot tevredenheid gebruikt. Momenteel is er iets vreemds aan de hand.

Als ik de machine aanzet begint de pomp te werken, maar lijkt er na enkele seconden weer mee op te houden. Je hoort de pomp enkel nog licht brommen. Normaal bij starten loopt de pomp een seconde of 5-6 flink en stopt. De machine begint dan op te warmen. Dit doet de machine nu dus ook niet meer. De pomp komt wel weer goed tot leven als ik de zetgroep laat doorstromen. Afgelopen week deed ik het doorspoelen ook, vanwege het niet opwarmen, en begon de machine erna weer met opwarmen. Sinds twee dagen stopt het dus na enkele seconden.

Vriend goegel bracht me o.a. naar deze site. Op enkele sites kwam "een defecte pressostaat" als antwoord. Ik ben redelijk handig en durf enkele componenten best te vernieuwen. Toch wil ik er niet teveel aan doen, want het is nog altijd een machine met druk, stroom en heet water.

Wie weet wat het kan zijn?

Alvast bedankt!
Robert

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor Erik82 » vr 29 dec 2017, 17:23

Dat je pomp loopt bij het inschakelen is om je stoomboiler iets bij te vullen. Als dat erg lang duurt betekent dat dat je boiler langzaam leeg aan het lopen is wat niet de bedoeling is. Dan zou je Vacuumbreaker hoogstwaarschijnlijk lekken maar dat hoor je wel door continu sissen. Heeft verder niks met het niet verwarmen of de werking van de pomp te maken.

De pressostaat is inderdaad verdachte nummer 1. Je kunt hem eens wat verder opendraaien en weer dichtdraaien. Wel goed op de juiste stand terugzetten want een cm verschil is een heel groot verschil op je stoomboiler. Kan zijn dat hij het daarna weer gewoon doet. Anders hem eruit schroeven en los ontkalken. Als dat ook niet helpt kun je hem altijd nog vervangen voor een paar tientjes. Gewoon openschroeven die machine en aan de slag gaan. Hoogstwaarschijnlijk kun je al bij de pressostaat als je alleen de topplaat los haalt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor HanR » vr 29 dec 2017, 18:04

Dat je pomp loopt bij het inschakelen is om je stoomboiler iets bij te vullen. Als dat erg lang duurt betekent dat dat je boiler langzaam leeg aan het lopen is wat niet de bedoeling is. Dan zou je Vacuumbreaker hoogstwaarschijnlijk lekken maar dat hoor je wel door continu sissen. Heeft verder niks met het niet verwarmen of de werking van de pomp te maken.

De pressostaat is inderdaad verdachte nummer 1. Je kunt hem eens wat verder opendraaien en weer dichtdraaien. Wel goed op de juiste stand terugzetten want een cm verschil is een heel groot verschil op je stoomboiler. Kan zijn dat hij het daarna weer gewoon doet. Anders hem eruit schroeven en los ontkalken. Als dat ook niet helpt kun je hem altijd nog vervangen voor een paar tientjes. Gewoon openschroeven die machine en aan de slag gaan. Hoogstwaarschijnlijk kun je al bij de pressostaat als je alleen de topplaat los haalt.
Vergeet de pressostaat!
Als ik het gedrag van je pomp, zoals je dat beschrijft, goed interpreteer staat deze tegen een dichte vulklep of verstopping te te duwen.
De makkelijkste dingen om te testen:
1. Kijken hoeveel water er in je boiler zit;
2. (Voor het geval je boiler wel op druk komt) draai je stoomkraan even open. Als de druk snel wegvalt is dat een teken dat je boiler bijna leeg is;
3. En dat doe ik altijd als eerste als ik de vulklep niet hoor:
a. Meten of de spoel niet kapot is; b. Meten of er spanning over de spoel staat.

Het laatste symptoom dat kan wijzen op een verstopping in het vulcircuit, is dat je pomp warm/heet wordt.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor Erik82 » vr 29 dec 2017, 18:48

Als de pomp weer gewoon stopt lijkt het me toch wel onlogisch dat de vulklep verstopt is. Als die verstopt is zou de pomp blijven lopen wat hier niet het geval lijkt te zijn. Ik vind het afbranden van mijn reactie dan ook iets te voorbarig en onjuist. De machine warmt niet op als de boiler niet vol genoeg is en dat is gewoon de beveiliging. Als de boiler te leeg is zou deze helemaal niet meer verwarmen en dat gebeurt hier wel dus die conclusie lijkt me dan ook niet juist. Als de boiler echt leeg was had de pomp zeker een minuut moeten lopen voordat deze weer vol genoeg zou zitten om weer het verwarmingselement aan te schakelen.

Waarom niet gewoon eerst de presso een goede draai heen en weer geven om het simpelste uit te schakelen voordat we eventueel te moeilijk gaan denken. Gezien de leeftijd zou dat best een plausibele conclusie kunnen zijn. Dit euvel heb ik zelf ook al eens gehad met een E-61 en dat was toen gewoon een lekkende (verkalkte) vacuumbreaker wat ook gezien de leeftijd van de machine best logisch is. Waarschijnlijk is het een combi van wat Hanr schrijft en mijn verklaring.

Hoe vaak is de machine ontkalkt en hoe is ontkalkt? Wanneer zijn welke onderdelen vervangen en wanneer heeft de machine voor het laatst echt groot onderhoud gehad.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor Pti » vr 29 dec 2017, 18:58

Afbranden vind ik wel een erg overtrokken conclusie hoor. Han doet niets om jouw reactie onderuit te halen hij zegt alleen iets te lezen dat op een andere indicatie wijst.

En ik ben het met hem eens. De pomp stopt volgens de omschrijving namelijk helemaal niet, hij blijft brommen en dat is een indicator dat hij tegendruk ontvangt wat dus weer wijst op een verstopping.

Als de vacuümbreker zoveel lekt zou je verwachten dat de boilervulling al tijdens bedrijf enkele malen wordt aangesproken.

Maar vergeet niet Erik, dat je zelf de toon geeft aan een geschreven bericht. Soms kan iets heel lomp, bot of onredelijk weglezen waar dat totaal niet zo bedoeld is door de afzender. Een goedgeplaatste Smiley kan daar verandering in brengen ;)

RobertS
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 dec 2017, 16:28

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor RobertS » vr 29 dec 2017, 20:17

Dank voor jullie reacties! De pomp klinkt na 1-2 seconden inderdaad alsof ze (teveel) tegendruk krijgt. De meter zie ik niet bewegen, dus druk opbouwen gebeurt waarschijnlijk niet, of niet voldoende. Als ik doorspoel loopt het gewoon goed door. Als de vulklep dicht blijft, kan dit dan wel? Of maak ik hier een denkfout?

De pressostaat heb ik al enkele malen een draai gegeven, maar dat gaf geen verbetering.

Wellicht moet ik alles maar losmaken en reinigen. Ontkalken heb ik enkele malen gedaan. Ik denk 2x per jaar, want het water is hier (in Venlo) gehoorlijk zacht en kan niet echt kalk ontdekken.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor Erik82 » vr 29 dec 2017, 20:29

Kijk daar hebben we betere/meer info. Als de meter niet beweegt warmt er ook niks op waar je dat eerder wel aangaf. Brand het lampje wel wat aangeeft dat het element aan is? Gaat de pomp nou wel of niet uit (blijven brommen is aan)? Als die helemaal niet uitgaat dan heb je inderdaad een verstopping door hoogstwaarschijnlijk verkalking. Doorspoelen van de groep zit op een heel ander deel van het circuit dan het vullen van de boiler. Als dat inderdaad zo is dan kloppen de symptomen maar was je verhaal nog niet compleet.

Ook bij zacht water gefilterd water gebruiken want na een aantal jaren verkalkt de boel toch wel flink. Hoe heb je ontkalkt? Alleen de HX of ook de boiler? Ontkalker in de tank gooien en spoelen is namelijk maar half ontkalken. Wat bedoel je met kan niet echt kalk ontdekken? Heb je de groep opengemaakt of de boiler van binnen bekeken? Je probleem zal hoogstwaarschijnlijk wel veroorzaakt worden door kalk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor HanR » vr 29 dec 2017, 20:41

Dank voor jullie reacties! De pomp klinkt na 1-2 seconden inderdaad alsof ze (teveel) tegendruk krijgt. De meter zie ik niet bewegen, dus druk opbouwen gebeurt waarschijnlijk niet, of niet voldoende. Als ik doorspoel loopt het gewoon goed door. Als de vulklep dicht blijft, kan dit dan wel? Of maak ik hier een denkfout?

De pressostaat heb ik al enkele malen een draai gegeven, maar dat gaf geen verbetering.

Wellicht moet ik alles maar losmaken en reinigen. Ontkalken heb ik enkele malen gedaan. Ik denk 2x per jaar, want het water is hier (in Venlo) gehoorlijk zacht en kan niet echt kalk ontdekken.
Heren, verdiep u beide eens in de werking van de gemiddelde thuismachine. Stoomboiler met warmtewisselaar welteverstaan.
Observeer dan nauwkeurig wat er gebeurt. Daar voorkom je mee dat je aan de pressostaat gaat prutsen, terwijl je eigenlijk al had geconstateerd (of had kunnen constateren) dat de boiler niet vult.


.


Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor Erik82 » vr 29 dec 2017, 21:27

Heb me verdiept en een paar machines opgeknapt. Gevalletje te snel conclusie getrokken uit halve en incorrecte informatie. Aangezien er in eerste instantie werd gezegd dat hij nog wel verwarmde kon ik uitsluiten dat het niet de vulklep was want dan verwarmt hij op den duur helemaal niet meer omdat het waterpeil te laag is en de beveiliging inschakelt. Die HX-machines zijn niet zo lastig, lastiger is een oplossing geven op halve informatie. Daar heb jij veel meer ervaring mee ;).

Nu blijkt dat hij dus inderdaad niet meer verwarmt en dan is je verklaring veel logischer. Als nou ook nog eens blijkt dat de pomp toch helemaal niet stopt dan is de oorzaak inderdaad gevonden. In dat geval de vulklep logschroeven en compleet onkalken want waarschijnlijk kom je er dan achter dat er toch meer kalk in je machine zit dan je denkt. Zelfs met zacht water verkalken espressomachines uiteindelijk want daar zijn ze ontzettend gevoelig voor. Als je er dan ook nog eens weinig aan onderhoud aan hebt laten doen is het wachten totdat de onderdelen achter elkaar uit gaan vallen door verkalking.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RobertS
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 dec 2017, 16:28

Re: La Nuova Era Cuadra storing

Berichtdoor RobertS » vr 29 dec 2017, 21:41

Heren, dank voor jullie hulp!

Volgens mij gaf ik in mijn eerste post toch echt aan dat het verwarmen ook niet meer werkte ;)
Normaal bij starten loopt de pomp een seconde of 5-6 flink en stopt. De machine begint dan op te warmen. Dit doet de machine nu dus ook niet meer.
Maar dit terzijde. Ik ga morgen de vulklep eens nader bekijken en zal de rest ook checken op hoeveelheid kalk.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten

cron