Bedorven water in boiler?

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Bedorven water in boiler?

Berichtdoor thebar » za 03 feb 2018, 06:42

Als opvolger van mijn Bezzera bz07 heb ik een Expobar Brewtus op het oog.
Dit is een dual boiler, ipv hx van de Bezzera.

Het komt nog wel eens voor dat ik ivm drukte op mijn werk een hele week geen espresso maak(alleen V60) en dat de machine pas op zondag weer aan gaat.

Mijn vraag is wat dat doet met het water dat in de boiler en het reservoir zit. Reservoir is natuurlijk geen probleem (omspoelen), maar in de boiler zit dan heel de week hetzelfde, al verwarmde, water.

Bederft het kraanwater sneller dan water uit de supermarkt?

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor Erik82 » za 03 feb 2018, 08:36

Valt allemaal best mee en zou ik me niet heel druk om maken. Gewoon gefilterd kraanwater gebruiken want in het meeste bronwater zit alsnog relatief veel kalk. Qua "bederven" gaat het niks uitmaken.

Als je de machine een minuut uit hebt gewoon de heetwaterkraan openen en zover mogelijk leeg laten lopen (je komt dan denk ik tot 90%). De volgende keer zal de stoomboiler zichzelf weer vullen met ver water. Daarnaast de zetgroep de volgende keer goed spoelen wanneer je de machine aan hebt gezet en na 15 minuten nogmaals herhalen voor de zetgroep.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor thebar » za 03 feb 2018, 10:16

Is het dan beter om de boiler leeg te laten lopen op zondagavond als ik weet dat ik dan een week toch geen espresso maak?

Of op de zondag ochtend net voordat ik wil beginnen?

Lijkt me dat de 2e optie voor erg veel stroomverbruik zorgt omdat ik de boiler dan 2x moet verwarmen.
En de 1e optie zorgt misschien voor meer kalkaanslag omdat de boiler een tijd leeg staat?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor fransg » za 03 feb 2018, 10:35

Geen zorgen over maken.

Als je schoon, gefilterd water in je machine laat lopen en geen strontwater dat je uit je wc schept, dan kan er niks mis gaan.

Het water in de boiler is aan de kook geweest, en er drijft geen rottend materiaal in, er ligt geen bedorven vlees in je boiler.

Na een week gewoon aanzetten, goed laten opwarmen en als je dat prettig vindt even wat doorspoelen, maar noodzakelijk is dat niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor beekschooten » za 03 feb 2018, 11:23

Ik zou me over dat water in de boiler helemaal geen zorgen maken. Dat water in die boiler is helemaal doodgekookt. Ook na vakanties van drie weken heb ik nooit merkbare problemen gehad met het boilerwater. Wat ik wel een reëel issue vind is het water in het reservoir. Dat reservoir staat direct naast je boiler lekker mee te broeien en krijgt tijdens gebruik een lauw-warme temperatuur die een ideaal poeltje is voor algen en bacteriën.
Ik heb nu vastwater, maar met mijn oude ECM Giotto zette ik bij terugkomst na vakanties de machine pas aan nadat ik het reservoir schoongemaakt had en gevuld met vers water. Als ik er aan dacht leegde ik het reservoir ook vóór vertrek. Bij schoonmaken viel het me altijd op dat de binnenkant van het reservoir glibberig aanvoelde. Na ongeveer een maand gebruik vormde zich ook een soort grijze aanslag in het reservoir. Dat is gewoon echt niet lekker.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor bobbee » za 03 feb 2018, 11:41

Voor het reservoir had "thebar" idd zelf ook bedacht om hem om te spoelen. Afbeelding
Reservoir is natuurlijk geen probleem (omspoelen)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor Erik82 » za 03 feb 2018, 11:46

Dit was bij mij altijd de reden dat ik de onthardingszak niet in het reservoir bewaarde maar in een kan in de koelkast. Na een paar uur was het water in het reservoir tegen de 35-40C wat ideaal is voor optimale achteruitgang van de kwaliteit van het water.

Voordeel 1 is dat wanneer je vergeet je reservoir op tijd bij te vullen je toch gefilterd water hebt. Aangezien het 8 uur duurt voor zo'n zak om een compleet reservoir vol te filteren is dat toch een mogelijk probleem.

Voordeel 2 was dat ik niet het hele reservoir hoefde te vullen om gefilterd water te hebben. Ik vulde meerdere malen per dag bij om ervoor te zorgen dat ik altijd vers water had. Aan het einde van de dag gooide ik het reservoir leeg en spoelde ik deze om. Op die manier voorkom je problemen met je water. Natuurlijk wordt het wel goed verwarmd als het door de HX of de boiler gaat maar als de basis al niet goed is zal dat ook van invloed zijn op het eindresultaat.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor bobbee » za 03 feb 2018, 16:20

Ook dat water wat warm is geweest in het reservoir wordt nog goed verhit voordat het koffie wordt. Ik maak me er niet druk om in ieder geval. 🥂
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bertjepower
Berichten: 141
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:05

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor Bertjepower » za 03 feb 2018, 18:03

Ook dat water wat warm is geweest in het reservoir wordt nog goed verhit voordat het koffie wordt. Ik maak me er niet druk om in ieder geval. 🥂

Lijkt me alleen wel degelijk van invloed op de smaak. Je wordt er niet ziek van of zo idd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Bedorven water in boiler?

Berichtdoor thebar » za 03 feb 2018, 19:02

Kijk! Allemaal positieve berichten!

Ik ben blij dat ik me daar dus geen zorgen over hoef te maken.

En goeie tip Erik van dat water in de koelkast! Als ik een kwartje kreeg voor elke keer dat mijn reservoir leeg was tijdens een sessie dan had ik mijn upgrade virus aardig kunnen bevredigen :mrgreen:


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron