bruidspaar zoekt advies

rbrt86
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 mar 2018, 21:11

bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor rbrt86 » za 17 mar 2018, 21:51

Beste leden van dit forum,

Mijn vrouw en ik hebben ons voorgenomen een budget op te stellen voor de bruiloft en alles wat we niet uit zouden geven, te investeren in een semi-automaat met losse bonenmaler! Gisteren zijn we getrouwd en hoewel ik me al weken van mijn taken laat afleiden op dit forum, weten we eigenlijk nog niet welke combinatie bij onze behoefte past.

Ik weet dat er al veel geschreven is voor de beginnende barista en ook het topic voor beginners heb ik met enthousiasme gelezen maar het volgende doet mij twijfelen:

1) We zijn beiden liefhebber van espresso, voor onszelf zullen we nooit cappuccino klaarmaken. Ongeveer 1x per week ontvangen we bezoek die wel graag cappuccino's drinken. Hierdoor twijfelen we of we moeten kiezen voor een single-boiler of een HX. Ik heb gelezen dat een HX minder stabiel is met zettemperatuur en dat een single-boiler met PID beter aansluit bij onze behoefte als espresso-liefhebbers. Tegelijkertijd ligt het in de lijn der verwachting dat we in de toekomst vaker bezoek krijgen met cappuccino-voorkeur. Tot op heden komt het eigenlijk niet voor dat we meer dan 3 cappuccino's per keer nodig hebben.

2) Hoewel we zelf eigenlijk alleen 's ochtends en 's avonds op vaste tijden koffie drinken, vinden we het allebei ook belangrijk dat de koffie 'snel' klaar is als we onverwacht bezoek krijgen. Dit komt soms voor en dan is 45 minuten opwarmen voor een E61 zetgroep wel lang. Jammer, want over deze zetgroep heb ik mooie dingen gelezen maar de snelle opwarmtijd is wel een must. Mede door de wens om snel koffie te zetten overwegen we ook de Quick Mill 3000, mijn schoonouders zijn heel tevreden over hun Quick Mill 3035 maar wij willen echt een aparte molen.

3) Ik heb me in molens nog niet verdiept, het enige wat ik ervan weet is dat deze veel invloed heeft op het eindresultaat en dat we ook een goed deel van ons budget moeten reserveren voor dit onderdeel. Maakt de keuze van een Quick Mill of Bezzera BZ10, ECM CASA of Classica (of welk ander apparaat) nog uit op de keuze van de molen?

We hebben ongeveer 1500,- budget voor molen + espressomachine. Mocht het een paar honderd euro hoger uitvallen dan liggen we daar niet wakker van, we zoeken echt een set waar we lang van kunnen genieten.

Kunnen jullie ons adviseren?

Met vriendelijke groet,

Het Bruidspaar

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor Nomad » za 17 mar 2018, 23:19

Ik moest meteen denken aan een Bezzera Unica (single boiler pid)...heel precies qua temperatuur en niet te groot. Is die ideaal, nee, E61 groep dus wel half uur opwarmtijd (Ik vind 45 minuten overdreven, met een beetje pre flush zet ik goede espresso). En als single boiler moet hij dus even opwarmen voor cappuccino (maar heeft wel nette relatief grote boiler en kan dus wel wat stoom power leveren).

Maar voor espresso is die nagenoeg ongeëvenaard. En relatief stil :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

rbrt86
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 mar 2018, 21:11

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor rbrt86 » zo 18 mar 2018, 16:38

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

De Bezzera Unica stond nog niet in ons spreadsheet maar hebben we meteen met enthousiasme opgezocht. Deze lijkt goed aan te sluiten bij onze behoefte en nu neigen we ook meer richting single boilers van deze klasse. In diverse fora kom ik ook de ECM Classika II tegen. Met PID controll is deze wel een slagje duurder dan de Unica, maar is dit prijsverschil te rechtvaardigen?

Daarnaast kwam ik in mijn zoektocht nog de BZ09 tegen, welke vergelijkbaar is met de Unica maar dan met een groep die sneller opwarmt en een stuk goedkoper is. Toch wordt bewust de E61 Unica aangeraden, is die groep zoveel beter?

Hebben jullie advies voor een molen? Ik heb de BB005 van Bezzera regelmatig voorbij horen komen, maar lees ook goede verhalen over Mazzer Mini en Compak K3/K6?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor Dirk Jan » zo 18 mar 2018, 17:38

Sinds een maand of 4 gebruik ik nu de Mini Mazzer en ben er heel erg tevreden over. De molen is redelijk geluidsarm en een mooie prijs. Natuurlijk zijn er betere. De reden dat ik voor de Mini Mazzer koos in deze prijsklasse is zijn degelijkheid.
Overigens heb ik een voorloper (uit 1999) van de Quickmill 3035. Setje bevalt me prima.

Vriendelijke groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Julia
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15 apr 2015, 11:17

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor Julia » ma 19 mar 2018, 07:30

Hallo
Ik vind opwarm tijd ook erg belangrijk en heb oa daardoor gekozen voor een bezzera bz 10. In 15 min max warm erg stabiel en ook altijd stoom beschikbaar. Met jullie budget heb je dan nog 500 over voor de maler. Het verschil tussen de bezzera lijn en een e61 groep is volgens mij dat onderhoud niet bij iedereen kan omdat het een ander systeem is. En ik vraag me af of je verschil in een kopje kan proeven. Casabarista heeft winkels door heel het land en verkoopt bezzera en ECM en alle andere goede machines, ik zou daar is gaan testen en je vrijblijvend voor laten lichten en goed bedenken wat jullie echt belangrijk vinden! Succes in elk geval

rbrt86
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 mar 2018, 21:11

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor rbrt86 » di 20 mar 2018, 21:58

Bedankt voor de reacties allemaal,

We hebben het advies om naar Casabarista te gaan ten harte genomen en hadden inderdaad de BZ10 in ons hoofd (met enkele boiler)

Echter de opwarmtijd van de E61 viel ons mee en de smaak was ook goed, zodoende zijn we na lang praten en kijken naar huis gegaan met een Bezzera Magica (en Quamar m80e molen)

Toch dus een HX ipv een enkele boiler, leek ons voor de toekomst wat handiger

Nogmaals bedankt voor alle adviezen

Anne & Robert

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor pichichi » di 20 mar 2018, 22:06

Gefeliciteerd met beide setjes dan maar! ;) ;) ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor bobbee » di 20 mar 2018, 22:19

Mooi zo! Wat hebben ze opgegeven als opwarmtijd voor de E61?

(BZ10 is trouwens ook een HX net als de magica.)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

rbrt86
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 mar 2018, 21:11

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor rbrt86 » di 20 mar 2018, 23:25

Bedankt!

Hij zette de machine aan en na ongeveer 20 minuten gaf hij aan dat de machine al redelijk warm begon te worden. 45 minuten was wat hem betreft wat overdreven. Op meerdere plaatsen heb ik 30-45 minuten gelezen voor optimale temperatuur dus die tijden zullen we ook aanhouden voor onze 'vaste' koffie momentjes, de 'spontane visite' zal het met iets minder optimale temperaturen moeten doen :D

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: bruidspaar zoekt advies

Berichtdoor mutsje » wo 21 mar 2018, 18:47

Bij welke Casabarista zijn jullie geweest? Ik heb dezelfde maler bij Casabarista in Den Haag gekocht :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten