Alternatief voor PID in Bezzera

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor Bert Pit » di 27 mar 2018, 17:07

Sinds een jaar of 7 hebben wij een Bezzera BZ7 PID. Bevalt erg goed alleen is de LED indicatie van de PID niet meer te lezen. De PID werkt naar mijn idee nog gewoon goed. Op de PID module zit een LCD display hierop wordt de ingestelde temperatuur ingesteld en weergegeven.

Nu kan ik zonder problemen een nieuwe bestellen: http://www.drtradingshop.nl/en_GB/a-426 ... r-bezzera/ maar ik denkt dat deze onder invloed van de temperatuur weer hetzelfde doet: na enige tijd kapot gaan. Andere gebruikers kampen daar namelijk ook mee. Het komt omdat de Pid gemonteerd is boven de zetgroep en deze dus heet wordt. De LED display en hitte verdragen elkaar niet goed.

Mijn vraag is wat de alternatieven hiervoor zijn. Het mooiste zou zijn als ik het LCD ergens kon kopen.
Laatst gewijzigd door Bert Pit op wo 28 mar 2018, 15:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor ErikW » di 27 mar 2018, 19:45

Of kan het beter geïsoleerd worden?
Ken de machine niet en ben niet erg technisch!

Erik

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor Bert Pit » di 27 mar 2018, 22:28

Isoleren wordt lastig aangezien het display gedeelte exact boven de zetgroep zit.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor GuidovW » wo 28 mar 2018, 07:34

Ik ken de machine niet, maar is het mogelijk van een dun stukje plaatwerk een hittescherm te maken en dat er tussen te monteren?
Dat voorkomt schade van direct aanstralen e/o convectie.
Maar als de machine z'n warmte slecht kwijt kan, voorkomt het geen schade door warmte opbouw bovenin. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor Bert Pit » wo 28 mar 2018, 13:42

Dat isoleren is wel een goed idee maar praktisch niet uitvoerbaar. Tenzij ik een gat aan de onderkant zou maken en hen daar zou kunnen plaatsen.

Ik had liever een antwoord dat die LCD display voor 3 euro 50 verkrijgbaar is bij www.aliweetikveelwie.com ;) , maar dank voor het meedenken.

Hier kun je zie hoe de machine er uitziet:
http://coffeesnobs.com.au/brewing-equip ... 7-pid.html

het betreft de display met blauwe letters, de twee knopjes rechts heb ik niet.
Laatst gewijzigd door Bert Pit op wo 28 mar 2018, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor Barista74 » wo 28 mar 2018, 14:25

Bij mijn Expobar gingen na een tijdje ook de ledjes een voor een uit. Bij de laatste viel de hele PID uit en had ik koude koffie. Deze zat niet boven de groep, dus aan de warmte kon het niet liggen. Volgens mij gaan die ledjes gewoon niet zo lang mee. Ik heb maar een nieuwe PID gekocht, maar volgens mij zou je de ledjes ook opnieuw kunnen solderen of evt. kortsluiten.

Afbeelding

https://www.drtradingshop.nl/a-50451367 ... r-expobar/
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor bobbee » wo 28 mar 2018, 14:40

Het komt wel door de hitte in de machine. Voor, naast of boven de machine is het heet.
Daarom heeft Rocket de Pid ook laag gemonteerd. Die blijft wel heel :

Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor Bert Pit » wo 28 mar 2018, 15:30

Daar is bij de Rocket dus over nagedacht. Waar ik LED zei, bedoelde ik LCD, heb ik even veranderd.
Laatst gewijzigd door Bert Pit op do 29 mar 2018, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor Pti » wo 28 mar 2018, 20:27

Monteren van electronica onder de waterhoudende delen is ook wel iets op tegen te bedenken....

Ik vind €8 per jaar "afschrijven" op een pid display ook nog wel meevallen trouwens het is toch altijd de Electronica die het minst lang mee gaat in een espressomachine.

Gebruikersavatar
Sjoshke
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:27

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor Sjoshke » wo 28 mar 2018, 23:05

Ik heb een Alex Duetto. Ook hier is het display niet meer leesbaar. Ik heb de PID open gemaakt om te kijken nog er iets aan te repareren valt. De 7-sigments display wordt rechtstreeks vanuit het processortje aangestuurd.
Zonder buffer of driver oid. Wellicht een productie/ontwerpfout. De I/O poortjes van het processortje begeven het hier, en sturen de LEDs niet meer aan. Werkt verder nog goed. Dus de enige oplossing voor reparatie is PID compleet vervangen. Een nieuw geprogrammeerd processortje is niet aan te komen denk ik.

Verstuurd vanaf mijn HTC One A9 met Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron