Giulia met een pomp probleempje

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor Pimmedoris » za 21 apr 2018, 08:36

Hallo allen,
Ik ben nieuw hier op het forum, maar heb de laatste dagen hier veel gelezen. Ik zal zometeen een "stel je voor" topic maken met wat foto's :).
Ik zit met een probleempje. Ik ben in het bezit van een Bezzera Giulia (uit 2014) en tot voor kort deed deze het prima. Nu had ik een tijdje terug dat soms de pomp niet aansloeg als ik de hendel omhoog zet. Ik hoor dan wel een soort zacht gebrom, dus de pomp wil wel iets doen, maar echt aanslaan doet hij niet. Vorige week was de machine bij Casa Barista Eindhoven omdat de ontluchter ook vervangen moest worden en hij heeft toen ook even naar de pomp gekeken. Als lapmiddel heeft hij wat contactspray op de knop achter de hendel gespoten en toen leek hij het weer te doen, maar nu doet de machine dus niks meer (ook niet na opnieuw wat contactspray spuiten).

Moet de pomp vervangen worden? Of kan ik nog uitzoeken of het toch iets anders is?

Dank jullie!

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor HanR » za 21 apr 2018, 08:55

Welkom!
Als ik het goed heb, heeft jouw machine standaard een rotatiepomp.
Klinkt namelijk naar vastzittende rotatiepomp.
Komt er wel water uit de groep?

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor Pimmedoris » za 21 apr 2018, 13:13

Dank voor de reactie! Mijn Giulia is de standaard en dus met vibratiepomp. De "R" heeft inderdaad een rotatiepomp.
Ik zat al eens te denken om te laten upgraden naar een rotatiepomp, maar nu nog niet (denk ik :-P)

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor Jura_Impressa » za 21 apr 2018, 15:13

Beetje spelt in een hooiberg, maar toch. Vult de boiler wel bij/klinkt de pomp normaal wanneer er heet water wordt afgenomen? Zo ja: de activator schakelaar vervangen. Zo niet: uitzetten en pomp laten vervangen of laten controleren op verstoppingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor Pimmedoris » za 21 apr 2018, 15:35

Ik kan het nu even niet checken, maar volgens mij maakt de pomp een zelfde zachte bromtoon als hij de boiler wil vullen. Ik zal het morgenochtend even controleren.

Gr
Pim

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor Pimmedoris » zo 22 apr 2018, 10:56

Hmm het wordt gekker... Nu doet de pomp het gewoon weer. Hij slaat aan als ik de hendel omzet en ook om de boiler bij te vullen.
Één keer leek het alsof de pomp wat moeite had om op gang te komen en zat er zo'n halve seconde vertraging tussen hendel en aanslaan.

Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon maar aanzien hoe het de komende tijd verloopt?

@HanR: In een ander topic las ik dat jij vond dat een rotatiepomp niks toevoegt als je nog steeds een watertank gebruikt. Waarom is dat? Voor zover ik weet is een rotatiepomp stiller en betere drukopbouw. Dat heeft toch niks te maken met vast water aansluiting?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14935
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor fransg » zo 22 apr 2018, 11:10

Hmm het wordt gekker... Nu doet de pomp het gewoon weer. Hij slaat aan als ik de hendel omzet en ook om de boiler bij te vullen.
Één keer leek het alsof de pomp wat moeite had om op gang te komen en zat er zo'n halve seconde vertraging tussen hendel en aanslaan.
Goed na laten kijken. Mogelijk zit er een vuiltje/obstakel in de leiding / magneetklep tussen waterreservoir en pomp. Zo'n pompje moet je niet droog laten vechten voor z'n leven om te zien of hij het redt of niet, dan gaat-ie toch vrij snel kapot, wat zonde is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor HanR » zo 22 apr 2018, 11:42

Gewoon helemaal na laten kijken en verse pomp.
Als een pompje kort leeft heeft dat meestal een oorzaak.

Als ik dat zo gezegd heb, ben ik op zijn minst niet nauwkeurig geweest.
Rotatiepomp of vibratiepomp hebben beiden bestaansrecht.
Vibratiepomp is afdoende voor een thuismachine waar je twee maal per dag twee espresso mee zet.
Een horeca setting met bijvoorbeeld 400 espresso's per dag en ketelvulling voor het waterverbruik voor stoom/theewater gaat hij niet redden.

Om reden van geluid zou je in een thuismachine voor een rotatiepomp kunnen kiezen. Maar ook dat voordeel is relatief. Het geluid van een rotatiepomp is misschien iets aangenamer dan van een vibratiepomp. Een goed opgehangen vibratiepomp valt echter ook best mee.

Over het verschil in drukopbouw ben ik er nog niet uit. Proef je het verschil of niét?

Vastwater vind ik nog steeds ideaal.
Pomp extern is de stilte oplossing.
Je hebt preinfusie op leidingdruk (even uitgaande van een hx machine). Preinfusie is eventueel regelbaar.

Tot slot: voor beide.
Als je ze langere tijd tegen een verstopping laat duwen gaan ze kapot.

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor Pimmedoris » di 15 mei 2018, 13:11

Even een update. Ik heb afgelopen weekend de machine nog eens goed nagekeken. Aan de slangen was verder niet te zien en uiteindelijk heb ik de pomp vervangen. De machine werkt nu weer helemaal naar behoren dus ik kan weer lekkere espresso's zetten in plaats van het mokkapotje gebruiken :D

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Giulia met een pomp probleempje

Berichtdoor @3aan » do 17 mei 2018, 08:23


Hallo allen,
Ik ben nieuw hier op het forum, maar heb de laatste dagen hier veel gelezen. Ik zal zometeen een "stel je voor" topic maken met wat foto's :).
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk


Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten

cron