Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor loenatik » do 03 mei 2018, 18:50

Tja, je vulklep kan dicht zitten, of de spoel van de vulklep is kapot. Dit had je reparateur allang moeten zien.
Ook moet je box dan alleen de vulklep aansturen en niet de pomp.
Komt alleen voor bij vastwater-only machines. Volgens mij wordt/werd dit alleen bij Vibiemme gedaan.
Heb trouwens in de eerste post een filmpje toegevoegd.. dit is slechts een kleine minuut maar in het geheel duurt dit dus meerdere minuten.
Vastonly water ia de Expobar met rotatiepomp? Die heb ik idd niet.
Maar met de vulklep bedoel je de 3wegklep? Maar idd dat is tijdens de grote beurt blijkbaar over het hoofd gezien :cry:
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor HanR » do 03 mei 2018, 19:12

Nee, de 2-wegklep.
Maar zoals gezegd, het is ongebruikelijk dat de box alleen de vulklep aanstuurt en niet de pomp.

Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor loenatik » do 03 mei 2018, 19:20

Als ik meer weet of de oplossing is gevonden post ik t zeker!
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor loenatik » do 17 mei 2018, 12:48

Opgelost! De magneetklep was ernstig verkalkt, dit ondanks gebruik van Brita kalkfilter. Vaker vervangen dus.
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor GuidovW » do 17 mei 2018, 16:06

Gelukkig! :D
Nu weer lekker koffie drinken dus.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor beekschooten » do 17 mei 2018, 18:11

Magneetklep is wel een ongebruikelijke plek voor kalkvorming omdat daar alleen koud water door loopt. Zeker als je met een Brita werkt. Maar zelf al is die verkalkt, dan hoef je die niet direct te vervangen. De meeste magneetkleppen hebben een losse spoel. Als de die los schroeft dan kun je het messing klepgedeelte gewoon in de citroenzuur ontkalken.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor loenatik » vr 18 mei 2018, 00:30

Magneetklep is wel een ongebruikelijke plek voor kalkvorming omdat daar alleen koud water door loopt. Zeker als je met een Brita werkt. Maar zelf al is die verkalkt, dan hoef je die niet direct te vervangen. De meeste magneetkleppen hebben een losse spoel. Als de die los schroeft dan kun je het messing klepgedeelte gewoon in de citroenzuur ontkalken.
Er is idd ontkalkt en niet vervangen. Ik bedoelde het Brita filter vaker vervangen.
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron