Op jacht naar een beter zet resultaat

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor Pti » zo 06 mei 2018, 17:47

Sommige varios hadden toch de neiging te verlopen? Volgens mij kun je met een beetje googlen heel makkelijk vinden hoe je het nul-punt opnieuw calibreert.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor fransg » zo 06 mei 2018, 18:53

Sommige varios hadden toch de neiging te verlopen? Volgens mij kun je met een beetje googlen heel makkelijk vinden hoe je het nul-punt opnieuw calibreert.
Zeg dat wel. Ze verlopen al wanneer je er streng naar kijkt, bij wijze van spreken. Het heeft dus geen zin te mikken op een exact resultaat met deze maler, gewoon zo goed mogelijk genieten van wat eruit komt. Ik zette er klemmetjes op om los-schuiven enigszins te voorkomen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » di 08 mei 2018, 19:18

Zojuist de maler op het gehoor gecalibreerd. In het filmpje van Baratza spraken ze over het factory nul-punt op 2Q dus dat heb ik maar even aangehouden. Tot mijn verbazing was er geen enkel verschil in geluid waar te nemen zelfs niet op de allerfijnste setting. Dat is dus behoooorlijk terug gelopen in twee jaar tijd. Ik moest wel vier keer een volle slag met een imbus sleutel maken om verschil te krijgen. Dit verschil is nu te horen rond 2Q dus daar ben ik wel tevreden mee.

Is het nou zo dat dit langzaam door gebruik is verschoven? Opzich logisch en niet erg nu ik weet hoe ik het moet verhelpen. Ik zal vanavond testen wat het doet met malen behalve op gehoor ;-).

Ben eigenlijk toch wel heel blij met de Vario omdat hij zo lekker compact is en nauwelijks onderhoud vraagt. Als dit het enige is zo nu en dan dan teken ik er voor ;-).

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor fransg » di 08 mei 2018, 20:21

Ben eigenlijk toch wel heel blij met de Vario omdat hij zo lekker compact is en nauwelijks onderhoud vraagt. Als dit het enige is zo nu en dan dan teken ik er voor ;-).
Dan is het helemaal goed! Zo lang mogelijk van genieten, ooit gaat hij ineens kaduuk en dan is het vroeg genoeg om naar wat anders uit te kijken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » di 08 mei 2018, 21:23

Hmmmm ik ben bang dat ik mijn maler misschien om zeep heb geholpen. Nadat ik bonen heb gevuld en op start drukte hoorde ik de machine heel snel moeite opbouwen met malen. Snel weer uitgezet. Vervolgens twee volle slagen terug gedraaid. Maalt nu wel maar niet zo overtuigend hoe het was (qua geluid). Je hoort duidelijk een hardwerkende elektromotor. Niet zeker wat nu te doen. De instellingen lijken de weg kwijt qua maalgraad (was te verwachten). Heb niet het idee dat het maalresultaat overigens beter is.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor fransg » di 08 mei 2018, 22:40

Misschien eerst een stuk grover zetten en dan in kleine stapjes wat fijner gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor swimmer » wo 09 mei 2018, 00:51


Dan is het helemaal goed! Zo lang mogelijk van genieten, ooit gaat hij ineens kaduuk en dan is het vroeg genoeg om naar wat anders uit te kijken.
Hmja - bij mijn Vario heeft de motor het begeven ... na 10 jaar. Dat mag wel van mij. Voor iets minder dan 100 piek een nieuwe motor erin en hij doet het weer als vanouds Afbeelding

En er zijn ook geen regelaars die zich vanzelf verstellen ...
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » wo 09 mei 2018, 07:41

Nou lees ik ook nog het e.e.a. over een 'schuifje' achter het rubberen lipje. Heeft iemand daar ervaring mee?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor bvds » wo 09 mei 2018, 09:21

na 10 jaar
Die van jou is ook wel uniek Swimmer!
Ken weinig casus van vario's uit de beginjaren die nu nog draaien EN intensief gebruikt zijn!

Zet je er ook meteen stalen schijven in?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor swimmer » wo 09 mei 2018, 10:41

na 10 jaar
Die van jou is ook wel uniek Swimmer!
Ken weinig casus van vario's uit de beginjaren die nu nog draaien EN intensief gebruikt zijn!

Zet je er ook meteen stalen schijven in?
De stalen schijven zitten d'r al bijna een jaartje in ... ;-)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron