Op jacht naar een beter zet resultaat

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor bvds » wo 09 mei 2018, 12:33

o ja daarom is de slow ook altijd zo lekker bij jou ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » wo 09 mei 2018, 17:29

Wat vinden jullie het juiste om te doen?

Voor ik verder sleutel aan de maler wil ik eigenlijk wat meer begrijpen van 'wat' er nou verschuift en wat de verschillende schroefjes doen.
Als eerste wil ik proberen toch een soort nul punt te bereiken / instellen. Daarna ben ik benieuwd wat het schuifje achter het rubberen lipje precies doet. Ik neem aan dat de inbus schroef de kracht van de schijven op elkaar regelt en dat ik wellicht te strak zit nu.

Wat raden jullie aan.. liever sure then be sorry ;-).

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor Bert Pit » zo 13 mei 2018, 14:41

Ik heb ook 5 jaar een Vario gehad en had ook last van verschuiven. Daarnaast is de maler erg gevoelig voor de hoeveelheid bonen die er in zit. Bij minder bonen gaat hij groffer malen en wordt je uitloop dus sneller, nu doen veel malers dat maar de Vario is daar erg gevoelig voor.

Doordat de Vario ook wat retentie heeft (niet veel overigens) zul je na het bijstellen altijd een paar gram weg moeten malen. Doe je dat niet en stel je hem fijner in, dan is de eerst paar gram nog grof en zal je koffie ook sneller doorlopen.

Het loont ook de moeite om hem jaarlijks te ontmantelen omdat er behoorlijk wat koffie achterblijft in de "motorruimte". Er zitten schroeven onder de pootjes, als je die losmaakt kun je de buitenkant er af halen.

Maak ook niet de fout om even een pondje koffie voor iemand te malen, want dan kun je daarna de motor vervangen.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » di 28 aug 2018, 14:53

Inmiddels een tijdje verder. De maler bleef na de calibratie een tijdje verschuiven had ik het idee. In eerste instantie liep hij heel 'zwaar', het leek erop alsof door de calibratie de zaak te strak op elkaar zat. Toch ging dit vanzelf weer beter. Naar mijn idee dus wel een teken dat er speling in is te krijgen. Nu gaat het al een tijdje redelijk maar ik heb geen echt 'eikpunt' meer. Het is nu elke keer opnieuw zoeken naar de juiste instellingen... even aankijken wat ik ga doen, wellicht toch opzoek naar een andere molen. Qua ruimte moet dit ook een compact model worden. Veel hoger (ca 10 cm) als deze past niet ;-).


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron