Hoog tijd voor een upgrade

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Erik82 » ma 09 jul 2018, 18:51

Ook ik ben geen groot voorstander van een PID in een HX. Voordeel van een PID is wel dat deze veel eenvoudiger is in te stellen dan een pressostaat. Voor het afstellen van de pressostaat moet je meestal de machine openschroeven en is het maar gissen hoeveel je moet draaien voor een juiste stijging/daling in de boilerdruk. Op zich heb je hier niks aan tenzij je een thermometer op de groep hebt waardoor je het daadwerkelijke effect kunt zien. Dan alsnog kun je met wel/niet/weinig/veel flushen alsnog hele andere temperaturen krijgen op één instelling van de PID.

Als je echt iets aan een PID wilt hebben moet je voor een single- of doubleboiler machine gaan. Dan zegt de PID ook echt iets over de extractietemperatuur. Op dat moment heb je ook weinig meer aan een groepsthermometer. Je zou dan ook bijvoorbeeld naar een Expobar Brewtus IV kunnen kijken als je het betaalbaar wilt houden. De overige DB machines zijn aanzienlijk duurder.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor bobbee » ma 09 jul 2018, 19:32

Zoek de werking van een HX uit. De flush die altijd nodig is zorgt voor de uiteindelijke temperatuur en die flush is nooit helemaal gelijk. Je kunt inderdaad beter investeren in een erics E61 thermometertje zodat je die flush onder controle krijgt en jouw machine leert kennen want ook iedere fabrikant heeft weer zijn eigen karakteristieke HX ontworpen. Dan weet je hoeveel seconden je moet flushen voordat je het portafilter met koffie in de groep zet om een bepaalde temperatuur (verloop) tijdens extractie te bewerkstelligen.

Óf check ook eens de Lelit Bianca met regelbare pre-infusie tijd, dual boiler met pid die wel effect heeft en het leukste: pressure (profile) control op de E61 zetgroep!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor bvds » ma 09 jul 2018, 19:35

ik vind de Profitec 300 voor thuis ook een interessante machine. zoals gezegd zijn de ringboilers met quasi verzadigde groep heel goed.

nog even de ex5 pomp door een ex4 vervangen voor een mooie rustige drukopbouw en klaar.

de brewtus is value for money maar ook wat spartaans. de afwerking en gebruikte onderdelen kunnen beter. maar goed daarom is hij relatief voordelig.

een VBM junior DB en zelf een PID op (laten) zetten is ook een optie.

maar de Rocket kopen en de temperatuur met rust laten is zeker geen verkeerde keuze.

PID op HX is ook naar mijn mening niet nodig. die groepsthermometer heb ik weinig mee.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Younes
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 15:08

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Younes » wo 11 jul 2018, 20:25

De PID helemaal buiten beschouwing latend, denk ik dat ik toch voor de Mozzafiato ga (oogt mooier dan Giotto) en niet voor de Appartemento. Puur afgaand op ‘t advies van Kafko, waarbij hij zegt dat die betere onderdelen heeft dan de Appartemento. Peter is in mijn ogen wél de expert die mijn vragen beantwoordt op inhoud. Anders dan de Simon Levelt of Kaldi verkoper. Zelfs bij Casabarista krijg ik een verhaaltje dat beter aanslaat bij de gemiddelde comsument dan bij mij.

Samen met Peter verwacht ik dat we de Rocket van top tot teen gaan bespreken en dat we het apparaat helemaal gaan finetunen. Ik mag mijn eigen bonen en maler meenemen. Zelfs de Gaggia gaat mee. Allemaa om te expirimenteren.

PID is verder leuk voor erbij, maar toch weer een onderdeel dat stuk kan. Wat gebeurt er in dat geval? Kan ik helemaal niet meer koffie zetten dan?

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Pti » wo 11 jul 2018, 22:46

Verstandige keuze bij een verstandig adres.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor bvds » do 12 jul 2018, 07:34

Bij Peter Kafko zit je helemaal goed. Bijzonder aardige en behulpzame man die heel goed weer waar hij over praat...

Het klopt dat de grotere Rockets her en der net wat mooiere componenten bevatten, maar dat maakt de kleine in mijn optiek niet echt slechter. Bijvoorbeeld het vervangen van een pressostaatje eens in de zeg 5 jaar kost niet veel. Bovendien gebruik je zo'n machine thuis niet in een horeca setting. M.a.w. ik verwacht niet dat de onderhoudskosten duurder zijn.

Neemt niet weg dat je voor die paar honderd euro extra net wat meer machine koopt. Dus als je het kunt veroorloven why not.

Als je PID kaduuk gaat kun je de machine niet meer gebruiken. De PID maken of doorgaans vervangen is dan de remedie. Een nieuwe PID is behoorlijk kostbaar. Peter was altijd tegen PID's en zweerde bij horeca kwaliteit pressostaten, maar Rocket heeft nu eenmaal de overstap gemaakt naar een PID op zijn dure machines. Gelukkig zit deze op een relatief koele plek. De uitval tot nu toe is voor zo ver ik weet heel beperkt...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Erik82 » do 12 jul 2018, 07:49

Goede keuze om voor Peter te gaan. Nu wordt de machine meteen goed afgesteld en weet je in het vervolg ook waar je op moet letten. Mijn ervaring met SL en Kaldi is inderdaad ook zo daar waar Casabarista nog wel eens net wat beter uit wil pakken maar ook dan bij lange na niet op het niveau van Peter. Nu heb je ook geen gezeur met garantie als je zoiets simpels wil als een normale zetdruk van 9 bar in plaats van 12 bar wat Peter gewoon voor je zal doen. Wat blijft het toch heerlijk dat mensen zoals Peter nog bestaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Younes
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 15:08

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Younes » di 17 jul 2018, 08:29

Nou, hij staat ‘r hoor.

Niks mis met de Gaggia, maar voldoet simpelweg niet aan mijn eisen. Volgens Peter is zo’n apparaat geschikt voor de ‘gemiddelde’ consument.

De Rocket moet ik nog even goed leren kennen. Binnen 24 uur al gepresteerd om mijn hand bijna te verbranden aan de stoom!

Ik post later nog een stukje over de Rocket. Eenieder bedankt voor alle advies! 🙂
Bijlagen
109843D2-9179-40DF-ADE3-E8627CB7943B.jpeg
Hij staat ‘t

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Erik82 » di 17 jul 2018, 09:17

Ziet er netjes uit. Veel succes met het spelen. Tip van mij is wel om de maler te singledosen en niet standaard bonen in de hopper te houden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor R-Know » zo 19 aug 2018, 16:42

Toch wel mooi hoor zo'n Rocket. Ik ben me aan het oriënteren en had in eerste instantie het idee een ECM te moeten kopen.
Inmiddels is de twijfel ontzettend toe geslagen. Bezzera, Rocket, mooie maler, fijne tamper etc. Het wordt er allemaal niet makkelijker op.

Heel veel lekkers gewenst met de Rocket!!


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Denkoyugo en 46 gasten

cron