Hoog tijd voor een upgrade

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Erik82 » zo 08 jul 2018, 09:07

En daar zit ook vaak het verschil. Iedereen kan donker branden maar het is een ontzettende kunst om goed licht te branden. Er zijn veel branders die dit denken te kunnen maar het totaal niet snappen en daarbij ook nog eens een boon pakken die te slecht is als basis. Kwestie van je vak verstaan en dan zijn lichte brandingen overh het algemeen helemaal niet zuur. Ik hou ook niet van dat azijnzuur maar drink alleen maar lichte brandingen. Sommige origins zijn gewoon wat zuur of je ze nou licht of donker brandt dus die moet je dan ook vermijden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor tohenk2 » zo 08 jul 2018, 11:56

Daar ga ik weer - met het gevaar dat ik voor de meeste mensen te algemene info neerpen…

Zuur zit er altijd in. Als je de extractie van 30 seconden in 3 gelijke tijdsdelen hakt zit het voornamelijk in de eerste 10 seconden.
IMG_1829.jpg
Je kan de extratie beinvloeden door de druk en/of de temperatuur aan te passen.
De makkelijkste manier om dat te doen is ... (dat ik dat zeg :) ) een hevelmachine in plaats van een pompmachine te gebruiken.

Kijk eens naar de Bezzera Strega, ik denk dat ie je wel gaat bevallen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor cremalover » zo 08 jul 2018, 12:06

Daar ga ik weer - met het gevaar dat ik voor de meeste mensen te algemene info neerpen…

Zuur zit er altijd in. Als je de extractie van 30 seconden in 3 gelijke tijdsdelen hakt zit het voornamelijk in de eerste 10 seconden.
IMG_1829.jpg

Je kan de extratie beinvloeden door de druk en/of de temperatuur aan te passen.
De makkelijkste manier om dat te doen is ... (dat ik dat zeg :) ) een hevelmachine in plaats van een pompmachine te gebruiken.

Kijk eens naar de Bezzera Strega, ik denk dat ie je wel gaat bevallen.
Idubbel
Laatst gewijzigd door cremalover op zo 08 jul 2018, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor cremalover » zo 08 jul 2018, 12:08

Daar ga ik weer - met het gevaar dat ik voor de meeste mensen te algemene info neerpen…

Zuur zit er altijd in. Als je de extractie van 30 seconden in 3 gelijke tijdsdelen hakt zit het voornamelijk in de eerste 10 seconden.
IMG_1829.jpg

Je kan de extratie beinvloeden door de druk en/of de temperatuur aan te passen.
De makkelijkste manier om dat te doen is ... (dat ik dat zeg :) ) een hevelmachine in plaats van een pompmachine te gebruiken.

Kijk eens naar de Bezzera Strega, ik denk dat ie je wel gaat bevallen.
Ik ken dat plaatje
.Al vaak zat geprobeerd.Heb het nooit kunnen proeven.
Ik heb ook nog nooit een lichte branding gedronken die me bevalt.Maakt toch ook niets uit.De een houdt van whiskey en de ander van bier.Ik lust ze toevallig allebei maar bij koffie gaat dat jammer genoeg niet op. :(

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Erik82 » zo 08 jul 2018, 13:21

Goed verhaal tohenk2. Als je een hele lichte branding extreem fijn gaat malen en een pre-infusie van 20s pakt met nog eens 45s extractie dan is echt al het zuur weg, ook al is het misschien niet je smaak. Dat zijn gewoon de basics. De meeste mensen die lichte brandingen heel zuur vinden snappen gewoon niet hoe je daar je techniek op aan moet passen. Eerder een gevalletje barista error of een beroerde maler/bonen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Pti » ma 09 jul 2018, 09:05

Volgens mij is er ook wel sprake van een bepaalde vorm van gewenning. Als je altijd die hele lichte koffie drinkt past smaak zich ook gewoon aan naar de aciditeit. Je kunt ze op een gegeven moment niet alleen beter verdragen maar ook beter onderscheiden.

En natuurlijk zit er een verschil tussen onderontwikkelde slechte zuren, en de voldoende ontwikkelde delicate fruitzuren waar een liefhebber naar zoekt.

Younes
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 15:08

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Younes » ma 09 jul 2018, 15:31

Voordat dit topic ontaard in een discussie over zuren van een koffie, wil ik graag de aandacht vestigen op een te kiezen machine.

Zoals eerder aangegeven, had ik gebeld met Peter en die adviseerde NIET te investeren in een Appertemento. Wel voor een Giotto of een Mozzafiato. Bijkomend voordeel is de controle die je hebt op de temperatuur. Meerderheid roept dat dat niet nodig is, want HX, maar waarom plaatst een gerespecteerd bedrijf als Rocket Espresso dan toch een PID in een HX? Niet omdat de klant dat wil. De klant is over het algemeen dom. Het is wel een ontwikkeling van de laatste tijd, maar met welk objectief argument kiest iemand alsnog voor een PID met een HX?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Pti » ma 09 jul 2018, 16:08

waarom plaatst een gerespecteerd bedrijf als Rocket Espresso dan toch een PID in een HX? Niet omdat de klant dat wil. De klant is over het algemeen dom. Het is wel een ontwikkeling van de laatste tijd, maar met welk objectief argument kiest iemand alsnog voor een PID met een HX?
De klant is inderdaad dom, maar de fabrikant verkoopt meer machines als er een PID op zit, dus knutselen ze allemaal PID regelaars op machines die het niet nodig hebben.

3 Graden meer of minder boiler temperatuur maakt echt geen zak uit op een HX machine, je zult altijd blijven flushen. PID op een HX is marketing, niks meer niks minder.

Younes
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 15:08

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Younes » ma 09 jul 2018, 16:59

waarom plaatst een gerespecteerd bedrijf als Rocket Espresso dan toch een PID in een HX? Niet omdat de klant dat wil. De klant is over het algemeen dom. Het is wel een ontwikkeling van de laatste tijd, maar met welk objectief argument kiest iemand alsnog voor een PID met een HX?
De klant is inderdaad dom, maar de fabrikant verkoopt meer machines als er een PID op zit, dus knutselen ze allemaal PID regelaars op machines die het niet nodig hebben.

3 Graden meer of minder boiler temperatuur maakt echt geen zak uit op een HX machine, je zult altijd blijven flushen. PID op een HX is marketing, niks meer niks minder.
Ok, duidelijk. Wederom hele duidelijke, maar wel ongenuanceerde uitleg. Ik zoek toch naar dat stukje uitleg. Het klinkt mij als een handige optie zoals een dodehoek melder of een bandenspanningmeter op de auto. Wel handig, maar niet noodzakelijk. Wat dat betreft kan ik voor mijzelf bepalen of ik 't wil hebben of niet. Tot op heden kan ik dat met die PID nog steeds niet. Zonder uitleg van het internet denk ik: Handig die PID, zeker gezien de discussie over zure koffie en de wetenschap dat, hoe kouder het water hoe zuurder de koffie. Dus je hebt met een PID in die zin controle over de smaak. Zouden wij, koffiepuristen, hier op kp.nl daarom niet allemaal een PID willen hebben? Puur vanwege de controle over de smaak?

Trouwens, dus voor jou eerder een Appartemento dan een Giotto/Mozzafiato?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor fransg » ma 09 jul 2018, 17:16

De pressostaat regelt de druk en daarmee de temperatuur.

Een PID kan dat ook, maar dan met een schermpje waarop een denkbeeldige temp heel exact wordt weergegeven

Klanten denken dat het belangrijk is
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Folkert.kaagman en 17 gasten

cron