Lelit Bianca

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 16 nov 2018, 10:51

Ik had de eerste vd pallet bij vintage espresso. Ivm een operatie nog geen goede molen aan kunnen koppelen, maar de vrouw is erg tevreden zelfs in combi met een molen als de baratza Encore. Dat je je preinfusie kan regelen met de flipper is wel tof. Bij mij gaat ie naar 11 bar, dat wil ik nog verlagen, maar doe ik nu door de flipper te beperken in debiet

Wel ander filterbakje erop gezet. Hoewel erg compleet merk ik het verschil qua bakjes
Gaaf zeg! Ik lees graag dit soort dingen, onwijs fijn gevoel om mijzelf gek te maken... :roll:

Die druk aanpassen is een fluitje van een cent met deze machine:

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor kilo » vr 16 nov 2018, 12:37

Eerste ervaringen met Bianca.
Ik ben begonnen met de instellingen aan te passen zoals her en der wordt aanbevolen. Pompdruk op 10 bar, pid instelling van de koffieboiler iets aangepast, paddle zo ingesteld dat ie helemaal dicht staat naar links. De offset aangepast ( -11 net als bij PTI), stoomdruk verhoogd tot 130 graden. Aangesloten op vast water aan en afvoer, wat een simpele zaak bleek te zijn als je die aansluitingen al hebt, twee VST filterbakjes en het feest kon beginnen.
Direct wat esoterische profielen uitgeprobeerd, lange pre infusie enzo. Tja, de afgelopen jaren nog nooit zulke smerige espresso gemaakt. Lesson learned: als je veel kan instellen en ook instelt, wordt het niet vanzelf beter.
Herstart: de Bianca als standaard E61 gebruiken, zonder extra pre infusie, van de paddle afblijven. Nadat de juiste maalgraad gevonden was prima espresso. Van uit dat punt ben ik de afgelopen tijd verder gaan experimenteren. Beetje pre infusie, declining profiel, maalgraad aanpassen, shotgewicht variëren. De mogelijkheden lijken eindeloos. Soms wordt het beter, soms niet. Ik evenaar nu het niveau van mijn oude Vivaldi en er is ruimte voor verbetering.
Ik wilde de Bianca o.a. omdat de Vivaldi wat saai werd. Altijd een goed shot. Wilde wat experimenteren, “aanklooien”. Nou, daar wordt door Bianca in voorzien.
Wat ik aanvankelijk lastig vind, is de grote hoeveelheid “interacterende” variabelen die je bij een shot in de gaten moet houden en reguleren; tijd, gewicht, druk, flow uit de portafilter. Om het voor mijzelf iets makkelijker te maken gebruik in nu de elektronische preinfusie, dan is die ieder geval standaard steeds hetzelfde, en daarna met de paddle een profiel van langzame op en afbouw van de druk/flow. Dat geeft meestal een mooie zachte espresso. Lange preinfusies leveren bij mijn medium tot donker gebrande bonen geen goed resultaat. Je moet dan ook zeer fijn malen..
Door gebruik van de paddle kan je ook een minder goede maalgraad compenseren. Je knijpt de flow wat of laat de druk oplopen. Dat werkt echter maar tot op zekere hoogte. De doorlooptijden kloppen dan wel en het ziet er aardig uit, maar smaakt gewoon toch slecht. De maling moet eigenlijk altijd kloppen en die moet aangepast worden naarmate de preinfusie verandert.
Ik denk dat je met gebruik van lichter gebrande bonen wat meer uit de profileringsmogelijkheden van Bianca kan halen.
Het mooie aan de Bianca is dat je de machine op zoveel manieren kan gebruiken. Geschikt voor een beginner als standaard E61 en de machine groeit in gebruik met je mee als het ware.
De Bianca zit goed in elkaar, stil, hoewel er bij mij af en toe iets mee resoneert, moet ik eens naar kijken. Stoomt erg mooi. Twee stoomtipjes een met 2 kleine en een met 2 grote gaatjes al naar gelang je eigen voorkeur.
Voorlopig ben ik nog niet uitgespeeld en zit ik met een verhoogde cafeïne gehalte.
Dus Bobbee, mooie aanbieding bij PTI...
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 16 nov 2018, 13:23

Thanks voor je reply! Dat kan ik mij heel goed voorstellen, al die variabelen die ineens op je afkomen. Zou ik ook hebben! En ja, bij donker gebande bonen is die pre infusie niet nodig of werkt averechts. Donkere bonen hebben veel olie en dat extaheert daardoor goed, lichtere bonen hebben wat hulp nodig om alles los te laten komen en daar kun je spelen met de pre infusie bijvoorbeeld.
Als ik het zo lees moet je inderdaad gewoon de machine nog leren kennen. Ik hou altijd zo'n 3 maanden aan om iets nieuws eigen te maken. Denk dat je dan pas goed kunt oordelen of een machine wat voor je is.

Heb je ook al een shotje geprobeerd zonder pre infusie op volle 9 bar starten en dan langzaam de druk afbouwen? Dat zou wel goed moet werken met jouw bonen. Beetje lever shot nabootsen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor kilo » vr 16 nov 2018, 22:30

. Heb je ook al een shotje geprobeerd zonder pre infusie op volle 9 bar starten en dan langzaam de druk afbouwen? Dat zou wel goed moet werken met jouw bonen. Beetje lever shot nabootsen.
Ja, die variant werkt tot nu toe het beste. Het levershot is niet voor niets geliefd... Bianca geeft altijd wel een soort van preinfusie omdat, ook als de paddle helemaal open staat, de waterflow gedoseerd de groep in komt. Als ik geen preinfusie instel komt de espresso ongeveer 7 seconden na het starten van de pomp uit het portafilter stromen.
Ik heb nu wat Ethiopische bonen lichter gebrand. Ben benieuwd.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 16 nov 2018, 23:00

Mooie ontdekkingsreis zo!

Ben benieuwd naar wat je met de nieuwe koffie proeven!

Je kunt hem altijd nog ruilen tegen een mooie strega....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor kilo » za 17 nov 2018, 10:32

.Hele dikke set Kilo! Waar heb jij de paddle op gezet, helemaal links flow of dicht?
Dank je PTI. Het is een top machine..
Ik zet de paddle naar links op helemaal dicht. Dan kan ik de pre infusie beter controleren.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor tohenk2 » do 22 nov 2018, 14:30

Eerste ervaringen met Bianca.
...
Heel herkenbaar - had ik ook allemaal met de Vesuvius. Minus de paddle dan. Als ik nu zou moeten kiezen dan zou deze zeker hoog op de ljst staan, hoe mooi ik de Vesuvius ook vindt. Dit is gewoon technisch een hele mooie machine tegen een goede prijs!
Daar kan je nog lang van genieten.

(Je kan trouwens ook wat met de temperatuur spelen ;) dat kan ook veel schelen in het resultaat van de preinfusie)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » do 22 nov 2018, 22:24

Eerste ervaringen met Bianca.
...
Heel herkenbaar - had ik ook allemaal met de Vesuvius. Minus de paddle dan. Als ik nu zou moeten kiezen dan zou deze zeker hoog op de ljst staan, hoe mooi ik de Vesuvius ook vindt. Dit is gewoon technisch een hele mooie machine tegen een goede prijs!
Daar kan je nog lang van genieten.

(Je kan trouwens ook wat met de temperatuur spelen ;) dat kan ook veel schelen in het resultaat van de preinfusie)
Wat verwacht je van de pre infusie?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » do 22 nov 2018, 22:41


Wat verwacht je van de pre infusie?
Higher extraction yield.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » do 22 nov 2018, 23:13

Wat verwacht je van de pre infusie?
Higher extraction yield.
Ja.Maar proef je het ook?
Ik heb er mee geëxperimenteerd.
Lang,kort,geen .
Ik proef geen verschil.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron