Lelit Bianca

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor gilleko B. » zo 17 sep 2023, 19:30

Ik vind het erg knap





Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Rosanne » zo 17 sep 2023, 19:32

Ja dat kan prima zo
Gaat goed zo. Hij blaast netjes de stoom en het water in het slangetje en dat komt vervolgens ook in de lekbak terecht zoals het hoort. Ontzettend bedankt voor jullie hulp en het meedenken Afbeelding

https://youtube.com/watch?v=aM0yzNE4oH8 ... 5Q7M3emPe1
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Rosanne » ma 18 sep 2023, 10:38

Onder het mom van #durftevragen en omdat ik graag wil leren:

Op mijn Lelit bianca zit op het anti vacuum ventiel dus een slangetje. Als er stoom / water uit komt , wordt dat via het slangetje netjes naar de lekbak geleid

Mijn vorige machine (ecm mechanika) had niet zo’n slangetje op het anti vacuum ventiel zitten. Waarom is dat? Want dan komen de spettertjes dus gewoon in de machine terecht.

Is dat dan doordat in de Lelit bianca meer elektronica zit en je het binnenwerk daarom het liefst zo vochtvrij mogelijk wilt houden en er daarom een slangetje op zit tegen het spetteren? Of is er een andere reden voor?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Ben70 » ma 18 sep 2023, 10:48

Geen slang aan het ventiel ,geen afvoer naar de lekbak , is goedkoper
ze gaan er van uit dat het minimaal is wat er uit het ventiel komt en snel verdampt op de boiler
Lelit denkt daar anders over en voert het wel netjes naar de lekbak af.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Rosanne » ma 18 sep 2023, 19:52

Geen slang aan het ventiel ,geen afvoer naar de lekbak , is goedkoper
ze gaan er van uit dat het minimaal is wat er uit het ventiel komt en snel verdampt op de boiler
Lelit denkt daar anders over en voert het wel netjes naar de lekbak af.
Is niet bij alle ecm modellen het geval. Bij de HX machines zie ik geen afvoer naar de lekbak, bij de dual boilers wel.

Iemand die hier meer vanaf weet?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » ma 18 sep 2023, 19:59

Het is gewoon een keuze. Op de bovenzijde kan een silicone slang geplaatst worden zodat het condenswater afgevoerd wordt naar de lekbak of het waterreservoir. Dit scheelt een hoop vocht in de machine. Meer rede is er niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor RoosW » ma 23 okt 2023, 13:22

Ik heb een raar consequent probleem.

Eerste bak maken na stilstand, prima flow, start na 10e seconde, 25 seconden later, perfecte 40gr koffie op 18,4 gr gemalen.
Nu het probleem, als ik dus (omdat bv mijn vrouw thuis is) direct daarna een twee kop zet, alles hetzelfde, dezelfde hoeveelheid koffie, zelfde maling, zelfde voorbehandelingen, 80gr koffie in 25 seconden start na 5 seconde (als ie nabij de 8 bar druk is)???
Hoe dan? Waarom?
Ik dacht eerst, misschien temperatuur, aangezien ik het mandje even snel met koud water uitspoel na gebruik voor de eerste kop voor ik de tweede kop maak, maar uitspoelen met kokend water (Qooker) maakt ook geen bal verschil, exact hetzelfde verschijnsel.
Als ik 10 minuten wacht, na de eerste kop, gedraagt hij zich 1 kop weer 'normaal', maar de tweede dus weer hetzelfde verschijnsel :(
Iemand een hint of idee wat er aan de hand kan zijn?

Een redelijk ontmoedigde koffie leut.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » ma 23 okt 2023, 14:08

Da's wel raar ja, ik ken dit fenomeen wel maar dan andersom. Wanneer de tweede espresso ietsje langzamer stroomt omdat er bij het eerste shot toch nog wat oud maalsel zit. Maar dat de tweede twee keer zo snel stroomt is wel vreemd?!

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor RoosW » ma 23 okt 2023, 14:18

Da's wel raar ja, ik ken dit fenomeen wel maar dan andersom. Wanneer de tweede espresso ietsje langzamer stroomt omdat er bij het eerste shot toch nog wat oud maalsel zit. Maar dat de tweede twee keer zo snel stroomt is wel vreemd?!
Tja, dat had ik dus met mijn eerste Giotto, de tweede met PID had het haast helemaal niet, waar de 2e kop juist langzamer liep als de eerste, dat werd overigens beter door het mandje even met een borstel te raggen voor de tweede bak. Langzamer was overigens niet heel veel, eerste was bv 40 gr, 2e 45/50 gr. Geen woeste 2x verschillen zoals bij mijn Bianca nu.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » ma 23 okt 2023, 15:23

Ik denk dat je het water debet van die twee back2back shots zou moeten meten of vaste te stellen dat het bij de machine vandaan komt?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten