Lelit Bianca

hichamella
Berichten: 7
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 21:43

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor hichamella » vr 23 feb 2024, 18:04

Hoi allemaal,

Ik ben al een jaar op zoek naar een espressomachine. Na veel zoek- en denkwerk ben ik uitgekomen bij de Bianca V3: liever in één keer iets goeds kopen waar ik jaren van kan leren en genieten, dan om de paar jaren wisselen van single boiler zonder PID naar een met PID, dan weer naar een HX-machine en vervolgens naar een dual boiler, enz. Een levermachine wordt het niet. Dat wil mijn vrouw niet. Misschien ooit voor in de verre toekomst, maar nu nog zeker niet.

Ik ben alleen bang voor de onderhoudskosten. Zou iemand me inzicht kunnen geven in wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn voor de Bianca V3 (of vergelijkbare E61-machines)? Zo kan ik inschatten of het me wel waard is om een dual boiler met rotatiepomp te kopen.

Groetjes!
Wij hebben sinds oktober een Bianca en zijn er super blij mee!
betreffende de kosten ga ik uit van het volgende:

Onderhoud €200 / 2 jaar dus €100 per jaar (grote beurt bij het hoofdkwartier waar we hem ook hebben aangeschaft)
waterfilter €80,- per jaar (zit met een Brita PURIFY Finest C150 op de waterleiding aangesloten en dat filter moet elk jaar vervangen worden (of eerder als je er 1500 lieter door heen hebt gehaald :lol: )
stroom ongeveer 230 KWh / jaar (staat dagelijks een uur of 6 aan met beide boilers, zet je de stoom boiler uit dan is het verbruik minder dan de helft)
de echte kostenpost is de koffiebonen die er doorheen gaan.......
Dank voor je antwoord, Maarten!

Maart3nL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 15:42
Locatie: Almere

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Maart3nL » ma 18 mar 2024, 09:14

om te vergelijken heb ik op twee heel vergelijkbare dagen het stroom verbruik bijgehouden met en zonder de stoom boiler:

verschil is best groot op een dag van 06:00 uur tot 16:00 uur beide boilers aan gebruikt die 1.02KWh (4 espressos)
dag er na ook van 06:00 uur tot 16:00 uur zonder de stoom boiler maar 0,39KWh

dat het verbruik meer dan twee keer zo hoog is is ook wel te verklaren, de stoom boiler is een stuk heter!

Gezien er alleen in het weekend en als er bezoek is melk drankjes gemaakt worden staat de stoomboiler dus voortaan standaard uit :)
Bijlagen
Screenshot 2024-03-18 at 09.02.44.png
Screenshot 2024-03-18 at 09.02.58.png
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor fransg » ma 18 mar 2024, 09:33

om te vergelijken heb ik op twee heel vergelijkbare dagen het stroom verbruik bijgehouden met en zonder de stoom boiler
Goed gedaan!

Een kWh kost momenteel gemiddeld € 0,35
van 06:00 uur tot 16:00 uur beide boilers aan gebruikt die 1.02KWh (4 espressos)
Bijna 36 cent dus
dag er na ook van 06:00 uur tot 16:00 uur zonder de stoom boiler maar 0,39KWh
Bijna 14 cent dus
Gezien er alleen in het weekend en als er bezoek is melk drankjes gemaakt worden staat de stoomboiler dus voortaan standaard uit :)
Dan bespaar je 22 cent per dag doordeweeks, €1,10 per week

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor omeCo » ma 18 mar 2024, 10:28

Wederom blijkt dat het stroomverbruik van onze glimmende hete monsters alleszins meevalt.

Mijn pro 800 heeft 0,6 kWh nodig om op te warmen. Daarna 0,2 per uur.
Nu, met 17 dagen achter de rug, staat er 21 kWh op de teller. Helemaal prima!

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor QM_Ed » ma 18 mar 2024, 10:37

om te vergelijken heb ik op twee heel vergelijkbare dagen het stroom verbruik bijgehouden met en zonder de stoom boiler:

verschil is best groot op een dag van 06:00 uur tot 16:00 uur beide boilers aan gebruikt die 1.02KWh (4 espressos)
dag er na ook van 06:00 uur tot 16:00 uur zonder de stoom boiler maar 0,39KWh

dat het verbruik meer dan twee keer zo hoog is is ook wel te verklaren, de stoom boiler is een stuk heter!

Gezien er alleen in het weekend en als er bezoek is melk drankjes gemaakt worden staat de stoomboiler dus voortaan standaard uit :)
Het lijkt er op dat dit is gemeten als de machine op temperatuur blijft, dus zonder gebruikmaking van de standby functie waarbij hij terug gaat naar 70 graden, klopt dat?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor fransg » ma 18 mar 2024, 11:04

Nu, met 17 dagen achter de rug, staat er 21 kWh op de teller. Helemaal prima!
Bijna 44 cent per dag dus ;-)

Anderen kopen minstens een Latte per dag voor het tienvoudige bij een tentje om de hoek zonder naar het stroomverbruik te vragen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » ma 18 mar 2024, 11:15

Of hebben een warmtepomp om het huis warm te houden. Dan mag het wel, veel stroom verbruiken op de meter.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Ben70 » ma 18 mar 2024, 11:16

ik heb de zelfde machine ik gebruik de stoomboiler niet zo vaak
daarom ook uitgeschakeld , ik spoel wel 1 x per week de boiler door.
met uitgeschakelde stoomboiler is die in 13 minuten warm.en gebruikt klaar voor de espresso
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor omeCo » ma 18 mar 2024, 11:22

ik heb de zelfde machine ik gebruik de stoomboiler niet zo vaak
daarom ook uitgeschakeld , ik spoel wel 1 x per week de boiler door.
met uitgeschakelde stoomboiler is die in 13 minuten warm.en gebruikt klaar voor de espresso
Is de machine dan ook helemaal lekker op temperatuur? Dus niet alleen de boiler maar ook de zetgroep etc? Mijn machine heeft de 3 liter in de boiler in zo’n 20 minuten op temperatuur maar de groep is dan nog niet echt lekker warm.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Ben70 » ma 18 mar 2024, 11:34

ik heb de zelfde machine ik gebruik de stoomboiler niet zo vaak
daarom ook uitgeschakeld , ik spoel wel 1 x per week de boiler door.
met uitgeschakelde stoomboiler is die in 13 minuten warm.en gebruikt klaar voor de espresso
Is de machine dan ook helemaal lekker op temperatuur? Dus niet alleen de boiler maar ook de zetgroep etc? Mijn machine heeft de 3 liter in de boiler in zo’n 20 minuten op temperatuur maar de groep is dan nog niet echt lekker warm.
water ingesteld op 95 graden , hij slaat dan uit en stopt met verwarmen en ja de groep is warm ,en de koffie is prima
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron