Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor Wijmaar » ma 03 sep 2018, 08:22

Inmiddels twee jaar geleden heb ik als eerste half-automaat een defecte Rancilio Silvia gereviseerd, en ik gebruik genomen. Afgelopen twee jaar volop van genoten! Langzaam liep ik tegen de beperkingen van de Rancilio aan, vooral als het aankomt op het opschuimen van melk.

Toen ik met een collega op zoek was naar een nieuwe machine voor hem, stuitte ik op een defecte BFC Levetta Junior Plus.... Voor ik het door had was de revisitis toegeslagen :D. Inmiddels staat de BFC bij mij in de garage! Ik wil dit topic gaan gebruiken om de voortgang met jullie te delen, en eventuele vragen te kunnen stellen. Het is voor mij de eerste HX / E61 machine, dus ik zal nog wel wat ondersteuning kunnen gebruiken.

Voorlopige To-do:
  • Algehele inspectie
  • Defect oplossen
  • Servicebeurt / ontkalken
Algehele inspectie:

Algemene staat van de machine:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb daarnaast de mushroom geinspecteerd, lichte aanslag op de mushroom zelf echter wel een soort van gruis onderin de groep:

Afbeelding

Bij twee aansluitingen lijkt er sprake van enige oxidatie:

Afbeelding

Afbeelding

Defect oplossen:

De vorige eigenaar heeft de machine van de hand gedaan, omdat deze niet meer opwarmt. Het eerste logische slachtoffer lijkt dus het verwarmingselement. Visuele inspectie laat ook zien dat het element op een deel is geoxideerd. Zie:

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast doorgemeten (op onderstaande punten), en kan geen weerstand meten, lijkt dus kaduuk.

Afbeelding

Vragen:

1. Wat is het gruis onderin de zetgroep, kalk?
2. Wat is de logische next-step voor het element? Ik ben van plan om de boiler demonteren om het geheel beter te kunnen inspecteren.
3. Wat is hetgeen wat lijkt op oxidatie bij de aansluitingen van de zetgroep? Kan dit kwaad?
4. Nu ik toch redelijk diep in de machine moet duiken, zijn er dingen die jullie direct mee zouden nemen?

Dank!

Jan

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor Erik82 » ma 03 sep 2018, 08:49

Leuke machine waarvan ik er zelf ook eentje heb opgeknapt. Zo te zien in redelijk slechte staat qua verkalking en onderhoud. Persoonlijk zou ik hem helemaal uit elkaar schroeven en alle kleppen en leidingen grondig ontkalken in een badje citroenzuuroplossing. Vervolgens alle rubbers/pakkingen vervangen. Als je nu één ding gaat oppakken kan ik je verzekeren dat je bezig gaat blijven. Pas als alles ontkalkt is kun je echt beginnen met inspecteren waar nou de problemen zitten (element is natuurlijk al wel door te meten).
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor HanR » ma 03 sep 2018, 09:33

Reviseren is geen opknappen.
Ik zou de hele machine demonteren.
Frame is verzinkt staal. Schuren en helemaal in de zinkspray/primer.
Aflakken kan altijd nog.
Voor het volledig demonteren is nog een reden. Zink kan slecht tegen zuur (voor als je gaat ontkalken).

Als je in de buurt van Delft woont mag je wel een keer langskomen.
Je kunt dan mijn werkplaats/gereedschap gebruiken. Alle onderdelen heb ik wel.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor bobbee » ma 03 sep 2018, 09:42

Als je in de buurt van Delft woont mag je wel een keer langskomen.
Je kunt dan mijn werkplaats/gereedschap gebruiken. Alle onderdelen heb ik wel.
Serieus, wat is dat tof van je! Zo, dat mag ook weleens gezegd worden. Afbeelding

Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor Wijmaar » ma 03 sep 2018, 10:14

Als je in de buurt van Delft woont mag je wel een keer langskomen.
Je kunt dan mijn werkplaats/gereedschap gebruiken. Alle onderdelen heb ik wel.
Thanks, was een super tof aanbod! Ik denk dat thuis in de garage een heel eind moet komen, maar ga dit zeker in mijn achterhoofd houden als ik ergens tegenaan loop!!

Ik heb besloten jullie advies op te volgen en het geheel helemaal opnieuw op te gaan bouwen. Voor ik hier alle tijd/geld in ga steken wil ik echter eerst zeker weten dat de boiler te redden is.

Ik heb gisteravond de boiler uitgebouwd, maar het element zit muurvast, ik krijg er totaal geen beweging in. Heeft er iemand de gouden tip om het element los te krijgen?

Daarnaast valt het mij op dat de boiler twee deuken heeft aan de bovenkant, alsof iemand ooit de boiler ergens in geklemd heeft. Kan dit kwaad?

Afbeelding

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor HanR » ma 03 sep 2018, 12:59

Nee, deuken kunnen geen kwaad.
Het is natuurlijk beter om het boilerdeksel in te klemmen.

Bankschroef, passende sleutel en zware hamer doen de truc.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor Wijmaar » ma 03 sep 2018, 13:07

Dank voor je reactie! Ik vrees dat ik hier qua bankschroeven en sleutels nu al tegen de beperkingen van thuis aan loop ;) . Ik had nog de tip gekregen om het te proberen met een klemband voor een oliefilter, deze heeft helaas alleen geresulteerd in een extra versiering van de boiler in de vorm van een kras...

Ik denk dat ik toch snel een keer gebruik kom maken van je super aanbod om even bij je langs te komen. @HanR Tijdstip even afstemmen via PB?

Inmiddels bijna de hele machine gestript. Ik twijfel echter hoe ik de leidingen die naar de e61 groep lopen moet verwijderen. Zie onderstaande foto:

Afbeelding

Hoe pak ik dit het beste aan?

Edit:

Na wat plaatjes van een e61 groep geconcludeerd dat het er toch echt uit moet draaien, en dat ik iets te voorzichtig was. Inmiddels verwijderd! Frame is dus kaal!

Afbeelding

Afbeelding

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor Erik82 » ma 03 sep 2018, 18:51

Goed bezig. Hier ga je later veel plezier van hebben in plaats van elke week weer iets kapot omdat je het half zou hebben gedaan. Een espressomachine zit gelukkig vrij eenvoudig in elkaar dus als je een beetje handig bent moet het zeker lukken.

Goude tip. Zorg dat je de kleppen uit de E61 markeert zodat je weet waar ze vandaan komen. Er kan soms een minimaal verschil in lengte in zitten maar als je ze op de verkeerde plek zet werkt de boel niet meer of lekt het als een malle.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor Wijmaar » di 04 sep 2018, 21:41

Thanks voor de tips! Ik ben inmiddels lekker in de weer met citroenzuur en Cafiza.

Ik weet dat ze aan de binnenkant zitten, en dat de espresso er vast niet beter van gaat smaken, maar ik vond die doffe koperen pijpen maar niets. Had nog een dremel en stropping compound van het messen slijpen liggen. Met het volgende resultaat, nu de rest nog :D.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Reviseren/repareren BFC Levetta Junior Plus [verplaatst]

Berichtdoor GuidovW » di 04 sep 2018, 22:26

Oehw, dat glimt weer lekker. 8-) :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron