Testen van werkelijke waterhardheid

koffiemonster
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 11:20

Testen van werkelijke waterhardheid

Berichtdoor koffiemonster » do 06 sep 2018, 11:45

Bij het uitzoeken van mijn espressoapparaat heb ik hier al vele malen rondgeneusd en ben inmiddels 2 jaar trotse eigenaar van de Expobar Brewtus IV.

Er is nog oneindig veel te leren, vandaar dat ik me heb aangemeld op dit forum.

Ik heb een vraag over de waterhardheid. Veel over te lezen in reeds bestaande topics, maar ik kom er over één ding niet helemaal uit.

Ik gebruik een waterfilter met harskorrels gekoppeld aan de slang in het water reservoir. Sindskort ben ik aan het experimenteren met het regenereren van de waterfilters. Om mijn machine niet onbewust te laten verkalken wil ik graag testen of de regeneratie ook echt zachter water veroorzaakt in de machine.

Ik heb een bakje 'koffie' gezet zonder maalsel te gebruiken en dat water getest met de Söll GH-Test.

De waardes zijn als volgt:
Water uit apparaat na één maand regeneratie waterfilter: 1,5 dH
Water uit apparaat na twee maanden regeneratie waterfilter: 2 dH
Water direct uit de kraan: 8dH

Niets aan de hand dacht ik eerst, de hardheid is netjes onder de 4. Maar opmerkelijk dat hij na twee maanden nog zo laag is.
Echter na het lezen van een bepaald topic op dit forum, ontstond de vraag; test ik wel correct?

Doordat het kalk kan neerdalen in je boiler, is het water dat uit het apparaat komt een goede graadmeter voor de kalkwaarde van je water in de boiler?

Zo niet hoe moet ik dit dan testen? Logischerwijs zou ik zeggen het water in de boiler, maar is dit te doen voor een nono zoals ik?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

koffiemonster
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 11:20

Re: Testen van werkelijke waterhardheid

Berichtdoor koffiemonster » vr 07 sep 2018, 13:01

Niemand een idee?

Gebruikersavatar
trabuca
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 19:40

Re: Testen van werkelijke waterhardheid

Berichtdoor trabuca » vr 07 sep 2018, 20:38

Als je heet water uit de zetgroep test dan is inderdaad een deel van het kalk (mocht dat aanwezig zijn) aan het warmte element gaan zitten. Kan je niet eegens aftappen voordat het de boiler in gaat?
Profitec Pro 700 | Eureka Mignon XL

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Testen van werkelijke waterhardheid

Berichtdoor HanR » vr 07 sep 2018, 21:17

Google eens op carbonaat hardheid en tijdelijke hardheid.

Dan vind je veel info over de verschillende definities en wat ze inhouden.

koffiemonster
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 11:20

Re: Testen van werkelijke waterhardheid

Berichtdoor koffiemonster » zo 09 sep 2018, 19:07

Ik denk dat ik met wat boerenverstand de oplossing heb gevonden.

Ik neem het filter los, vul een glas met water uit de kraan en zuig een kleine hoeveelheid water doormiddel van mijn mond via het filter uit het glas. Dat water spuug ik uit in het bakje voor de test.

De testresultaten met dat water zeggen mij dat ook hierbij de hardheid rond de 2 zit, dus ik zit nog wel even goed denk ik.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron