Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor R-Know » ma 01 okt 2018, 15:25

Lange tijd gebruiker van een Jura Impressa Z5
Altijd betere bonen er in en op tijd in de schoonmaak en ontkalkt.
Prima, maar......

Bij een vriend altijd boontjes gemalen, in de Quickmill en dan koffie. Lekker.

Dat wil ik ook.
Na zoeken, snuffelen, wikken en ook wegen, heb ik besloten voor een goede gebruikte machine te gaan en een dito maler.
Een en ander uitproberen en wanneer alles (veel) beter bevalt dan de Jura misschien wel iets nieuws kopen.
Enkele weken geleden een Ecm Giotto, gereviseerd, gekocht en een Mazzer mini B.
Knappe basis dacht ik.

Eerste kopje was niks, tweede was meteen lekker!
Was ook meteen de laatste.
Nou ja....
Voor de probeer heb ik een paar soorten koffie gekocht, ik weet het, niet heel slim maar ach.
Een kilo budget van Facino, hoge waarderingen maar bij mij niet lekker, ook niet in de Jura.
De Jura krijgt alles wat over is en/of niet lekker.
Wat mooiere koffies, Borgman uit Leiden, retesterk, niet top te krijgen, in de winkel wel.
Nu van de Espresso dokter kilootje.
Etc.

Wat doe ik.
Ecm lekker warm, na ong 1uur, water zit er al in, met antikalk zak.
Backflushen, na elke poging, even laten lopen voor de shot gemaakt wordt.
Kopje warm.
Filterdrager met 1 kopszeef er in, ook mee gewarmt, gespoeld.
Drogen.
Malen koffie, wegen, meestal ongeveer 9 gram, anders is de koffie niet goed aan te drukken in de enkele.
Kopje er onder, lopen, ongeveer 30 seconden.
Begin duurt even, dan komt er stroop, dan koffie en bij de 30 sec alles wat dunner.
Bij de huidige koffie even een aardige crema laag en die verdwijnt redelijk snel.
Smaak is wat lafjes.
Moet erbij vermelden dat ik vorige week met de Borgman geprobeerd heb en dat is serieus sterk spul.
Kreeg ik wel last van.
Na het shot meteen de prut eruit, omspoelen, backflushen.

De koffie vind ik over het algemeen ok maar niet geweldig. Wanneer dezelfde boon in de Jura verdwijnt heb ik er meer plezier van.
Ik zal wel ergens iets niet ok doen maar waar?

Graag van jullie tips trucs en ander commentaar.
Alvast bedankt.

Groet, Arno

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Marcje » ma 01 okt 2018, 15:36

Ik zou beginnen om het enkele filterbakje opzij te leggen en een dubbele te gebruiken, met 18 gram erin.
Dan mikken met je maling op een doorlooptijd van 25-30sec voor 36gr espresso en dan zou je toch al een drinkbaar bakje moeten hebben.
De rest is meer finetunen. Als het dan nog nergens naar smaakt is er misschien iets mis met druk of temperatuur, maar zou eerst het bovenstaande eens proberen.
dus...

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor R-Know » ma 01 okt 2018, 16:37

Ok, de dubbele erin, maar daar moet dus 18 gram in. 36 past niet, toch?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Pti » ma 01 okt 2018, 16:37

Waarom backflush je na elk kopje? En doe je dat met reinigingsmiddel?
Te vaak backflushen met soda is net zo slecht als niet backflushen.

En wat marc ook al zegt: meer doseren (dubbele espressos maken met 16 a 18 gram) en mogelijke de doorlooptijd wat verkorten (fractie grover malen).
Mogelijk maal je nu te fijn om aan 30sec singles te komen en presteert je molen ondermaats op dat niveau. Met dubbele espressos maak je het jezelf veel makkelijker en néé de koffie wordt niet sterker je zet enkel méér koffie tegelijk met dezelfde verhoudingen.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Marcje » ma 01 okt 2018, 16:38

18gr maalsel voor 36gr espresso
dus...

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Pti » ma 01 okt 2018, 16:48

Mag zeker meer als je niet van sterk houdt hoor! Helemaal geen schande.

Ik zou stellen 16 tot18 gram in voor 32 tot 45 gr uit in 25 a 30 seconden. Vertrouw op je smaak en verander 1 variabele per keer niet gelijk aan dosering en maling sleutelen.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Jochen_P » ma 01 okt 2018, 16:53

Hoeft niet persé 18g te zijn he. Als je 18g (of zelfs 16g) in je 14g filterbakje gaat proppen krijg je geheid een slechte extractie en dus ook vieze koffie.
De koffiepuck gaat zwellen als er water door gaat, de ruimte tussen douchescherm en puck wordt te klein en de puck zal barsten. Water kiest de weg met de minste weerstand dus je krijgt onderextractie.

Het hoeft ook niet persé 30 seconde te duren hoor ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Erik82 » ma 01 okt 2018, 18:57

Zo te lezen ben je niet constant bezig en prop je echt VEEL TE VEEL maalsel in het enkele bakje en creëer je alleen maar problemen. Gooi het enkele filterbakje weg en gebruik alleen het dubbele filterbakje.

Begin eens met wegen op 0.1gr en pak 16gr in je dubbele filterbakje en maak daarmee 32gr espresso in 24-35s. Ik zou niet meteen met 18gr beginnen omdat je wat donkerdere bonen hebt en je met 18gr waarschijnlijk ook weer aan het overdoseren bent en het ook mis zal gaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor R-Know » ma 01 okt 2018, 20:19

Dank jullie wel zover.

Ik stop voorlopig met het enkele bakje.

Opnieuw beginnen lijkt mij in dit geval de beste oplossing.
Back flushen doe ik na elk kopje omdat de douche vuil is. Komt natuurlijk omdat de zeef te vol gaat.

Kan het zijn dat mijn zeefje te grof is? Ik bedoel dat, ook wanneer de maler grover afgestrld staat, er toch wel wat prut onder in het kopje ligt.

@Marc: ik heb je verkeerd begrepen 18/36. Ik ga het uitproberen met het weegschaaltje.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Erik82 » ma 01 okt 2018, 20:24

Doe de test met een 5cent muntje. Leg die op de droge puck, veeg je douchescherm droog en draai het portafilter in de groep en haal hem er vervolgens uit. Zie je een afdruk van het muntje in de puck dan doseer je teveel en moet je minder doseren. Waarschijnlijk is 18gr namelijk teveel en kun je beter beginnen met 16gr en dan opbouwen totdat de grens is bereikt.

Na elke sessie even kort backflushen met alleen water is een goede gewoonte om de boel schoon te houden. Filterbakjes kunnen oud worden en minder werken maar die kans is erg klein in jou geval. Eerst maar eens zorgen dat je de boel op orde hebt voordat je naar andere zaken gaat kijken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron