Kinu M47 (te koop gevraagd)

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Heseven » za 14 apr 2018, 09:21

Bovendien wordt vaak gesuggereerd dat maalschijven een x aantal kilo's koffie meegaan. Hierbij lijkt het alsof soms wordt verondersteld dat er geen enigszins lineaire curve in de slijtage zit. Ik weet niet of hier onderzoek naar is gedaan, maar ik veronderstel dat een coating wel degelijk invloed zou kunnen hebben op de prestatie gedurende de levensduur.

Enkel en alleen de levensduur benoemen is niet echt een interessante kwalitatieve variabele wat mij betreft.

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Capulus » za 14 apr 2018, 12:22

Mooie leerzame discussie! Zelf onvoldoende ervaring met coatings, dus ik kan inhoudelijk weinig toevoegen. Ik wil wel laten weten dat ik, vermoedelijk net als velen, dit soort informatie erg op prijs stel.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Erik82 » za 14 apr 2018, 13:20

Schijven hebben over het algemeen de helft van de opgegeven levensduur. Vanaf dat moment is het maalsel nog wel acceptabel voor de gemiddelde horecatoko maar niet voor de betere gebruikers. Coatings maken het oppervlak harder waardoor het metaal minder snel slijt wat betekent dat de levensduur aanzienlijk wordt verhoogd (meestal met een factor 2-5). Schijven met een coating zullen langer dan die 50% meegaan op volle sterkte omdat het oppervlak minder snel slijtage zal vertonen.

Als voorbeeld de Mythos-schijven waarvan de stalen schijven 400KG meegaan en de TiN coated schijven 1.500KG. SSP geeft een levensduur van 1.000-2.000kg voor de schijven zonder coating en 4.000-5.000kg voor de schijven met coating. Daarnaast kun je ook nog je schijven in wolfraamcarbide bestellen met een levensduur van minimaal 20.000kg. Die laatste zijn wel 2 maal zo zwaar als de standaardschijven en gaan richting de 800 euro voor een setje. In verhouding niet eens duur want 5 normale sets van schijven zijn opgeteld veel duurder alleen gaan wij hier met thuisgebruik nooit aan komen. Ander voordeel is iets beter maalsel door het veel hardere oppervlak.

Voor ons is het vooral het beschermen van de schijven tegen heel langdurig gebruik. Inmalen van bijvoorbeeld 83mm conische schijven kost je zo 40KG koffie wat met thuisgebruik een jaar is en daar zit je ook niet elke 5 jaar op te wachten doordat je schijven gaan roesten. Schijven met een coating die niet roesten geven nog steeds die lange inmaalperiode maar daarna heb je er veel langer plezier van. Als je echter een steentje tussen je bonen hebt zijn schijven met of zonder coating beide kapot en kun je opnieuw beginnen maar met normaal en goed gebruik gaan ze veel langer mee.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor bobbee » za 14 apr 2018, 14:11

Als ik het zo lees zijn we het eigenijk allemaal met elkaar eens!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron