Kinu M47 (te koop gevraagd)

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Erik82 » zo 14 jan 2018, 08:48

En die kun je zo vervangen voor een paar tientjes. Schijven zijn hetzelfde alleen een andere coating wat voor het maalsel geen verschil gaat geven. Verder geen wijzigingen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Heseven » zo 14 jan 2018, 10:31

En die kun je zo vervangen voor een paar tientjes. Schijven zijn hetzelfde alleen een andere coating wat voor het maalsel geen verschil gaat geven. Verder geen wijzigingen.
Blijkbaar wel op de lange termijn, wat is anders de reden van deze toepassing? Of een marketing tool..

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Pti » zo 14 jan 2018, 10:37

Voor de thuismarkt zijn coatings sowieso een marketing ding.
Ik heb malers met en zonder coating naast elkaar geproefd en er is geen merkbaar verschil.
De winst ligt in de levensduur van de schijven maar geen thuisbarista maalt een paar duizend kilo weg, zéker niet met de hand.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Erik82 » zo 14 jan 2018, 12:45

En daarbij hebben ze nog eens een heel groot nadeel en dat is dat het veel langer duurt voordat ze zijn ingelopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Pti » zo 14 jan 2018, 13:13

Ook dat nog ja! Hoewel er een paar merken zijn die de schijven parelstralen voor het coaten waardoor je de bramen op het snijvlak grotendeels al kwijt bent.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor bobbee » zo 14 jan 2018, 13:29

Ja, die coating zie je steeds meer terugkomen bij verschillende merken. Op zich wel mooi omdat de schijven niet snel last zullen hebben van natuurlijke invloeden alhoewel de koffie zelf ook een mooie coating van olie achterlaat...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor bvds » vr 13 apr 2018, 10:19

vlgs mij is die coating op handmalers vooral bedoeld om roest tegen te gaan als gevolg van frequent inzetten van RDT!

er zijn wat berichten van roestvorming op Knock malers geweest. en ook andere handmalers. Comandante waarachuwt ook expliciet voor roestvorming op de Ironheart. die heeft itt de Nitroblade een maalwerk van koolstofstaal.

aan de andere kant zal marketing ook een rol spelen. TiN, Red Speed, Diamond Inside etc.

tsja.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Erik82 » vr 13 apr 2018, 10:55

Coatings zijn bedoeld om de schijven langer mee te laten gaan door minder slijtage op het maalvlak omdat deze harder is. Het heeft voor zover ik weet helemaal niks met RDT te maken omdat het voor horeca bedoeld is en die niet aan RDT doen. De koffie olie op de schijven beschermt al goed genoeg tegen roest. De HG One die ik 4 jaar had en waar ik elke maling RDT toe heb gepast had totaal geen last van roest en dan heb je het over ongeveer 5.000 malingen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor bvds » vr 13 apr 2018, 11:33

in principe helemaal eens Erik.

maar ik doel op handmalers. daar heeft een coating weinig zin voor de levensduur (net zoals bij elektrische malers voor thuis inderdaad), maar wel het bijkomende voordeel van roest preventie.

dat is in ieder geval de reden dan Knock destijds als eerste is begonnen met coating op zijn malers!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M47 (te koop gevraagd)

Berichtdoor Erik82 » za 14 apr 2018, 08:24

Alleen heb je met schijven zonder coating al geen last van roest door RDT. Er zijn genoeg mensen die RDT gebruiken maar over roest hoor je nooit iemand. De koffie olie op de schijven beschermt ze al goed genoeg tegen roest.

Voor RDT is het dus onzin maar voor de duur waarmee wij met schijven doen is het wel zinvol. In de horeca worden ze max om het jaar verwisseld waar wij 25 jaar met schijven doen en daar zal wel een stukje meerwaarde liggen met een coating. Metaal zal door de lange levensduur gaan roesten maar niet door RDT.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron