Mijn ultieme setup is compleet

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
RikC

Re: Mijn ultieme setup is compleet

Berichtdoor RikC » di 10 okt 2017, 16:43

Erg mooi!!!
Espressomachine: LM Linea Mini, Malers: Eureka Atom, Comandante C40 Mk III

Frup

Berichtdoor Frup » di 10 okt 2017, 16:58

Erik82 schreef:Ik denk nu toch echt dat de upgrade-itis gestild is.

Daar geloof ik nix van, vroeg of laat slaat de upgrade-itis toch weer toe. :lol:
Maarreh ... prachtige set. Mooi van eenvoud. Het lijkt me echt genieten om daar een heerlijke espresso uit te toveren.
Izzo Alex Duetto / Macap M4D

Erik82

Berichtdoor Erik82 » di 10 okt 2017, 19:12

@3aan schreef:Je kan er altijd nog een dosingslide opfrutselen, ben erg benieuwd naar de toerental variaties op diverse brandingen!

Afgelopen dagen wat zachtere (Koffielab) en harde (Caffenation) bonen gemalen voor zowel filter als espresso en de dip in het toerental is heel even rond de 30 en na 1-2s is het telkens 10 toeren minder dan ingesteld en stabiel tot het einde. Eigenlijk nagenoeg geen variatie dus.

De EG-1 bevalt echt ontzettend goed maar je merkt wel dat deze verreweg het beste werkt met licht brandingen. Juist met lichte brandingen kun je er geweldige dingen mee doen. Voor filter is de EG-1 geniaal met een smaak die je mag verwachten van bulkmalerschijven, echt zoveel beter dan bijvoorbeeld een Kinu M47.

Je moet nog steeds de nodige moeite doen om alles wat je er in gooit ook weer er uit te krijgen maar dat zal met het inlopen van de schijven beter worden. Door RDT plakken soms een paar boontjes tegen het maalhuis waardoor ze er niet door gaan en zonder RDT heb je weer meer last van statische lading. Kwestie van even doorblazen met een Rocket blower en de motor nog een paar seconde laten draaien. Je hebt dan nog geen 0.5gr retentie. Eigenlijk niet anders dan ik van een singledose maler had verwacht aangezien het inherent is aan het ontwerp. Dit soort malers zijn gewoon niet geschikt voor mensen die snel een bakkie willen zetten zonder enige moeite.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita Wave 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » di 10 okt 2017, 19:26

Statische ladingen zijn de moeilijkste om te bedwingen, als je er iets op verzonnen lijkt te hebben, dan dient zich weer iets anders aan, heb als offsetdrukker aan verscheidene grote en kleine machines gewerkt, had je "Het gevonden" deed zich met een andere papiersoort weer andersoortige statische verschijnselen zich voor, de meeste beste resultaten boekte ik met van die kerstversiering slingers, die zijn helaas slecht bij malers te integreren
. Beetje een rommeltje wordt het dan, wat bij mij op een gegeven moment wel hielp was de hele molen door aarden naar m'n aardpunt van de stereo installatie, alleen gaf dat weer problemen met de stereo . . .
Laatst gewijzigd door @3aan op di 10 okt 2017, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

sharkman

Berichtdoor sharkman » di 10 okt 2017, 23:39

@3aan schreef:Statische ladingen zijn de moeilijkste om te bedwingen, als je er iets op verzonnen lijkt te hebben, dan dient zich weer iets anders aan, heb als offsetdrukker aan verscheidene grote en kleine machines gewerkt, had je "Het gevonden" deed zich met een andere papiersoort weer andersoortige statische verschijnselen zich voor, de meeste beste resultaten boekte ik met van die kerstversiering slingers, die zijn helaas slecht bij malers te integreren
. Beetje een rommeltje wordt het dan, wat bij mij op een gegeven moment wel hielp was de hele molen door aarden naar m'n aardpunt van de stereo installatie, alleen gaf dat weer problemen met de stereo . . .

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk

Heidelberg? langlopend VS breedlopend?
was een mooi vak offset-drukker...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » di 10 okt 2017, 23:50

o.a. KorD en GTO, en gratis chemicaliën vergiftiging.
Laatst gewijzigd door @3aan op di 10 okt 2017, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

sharkman

Berichtdoor sharkman » di 10 okt 2017, 23:56

degel en gratis “ lood “

@3aan
Contacteer:

Re: RE: Re: Mijn ultieme setup is compleet

Berichtdoor @3aan » wo 11 okt 2017, 23:18

sharkman schreef:degel en gratis “ lood “

Splinternieuwe degel met foliedruk systeem, zo'n 50 jaar geleden!

Erik82

Berichtdoor Erik82 » do 12 okt 2017, 07:37

Kan die weer ontopic want dit schiet niet op zo.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita Wave 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere

Erik82

Berichtdoor Erik82 » wo 18 okt 2017, 21:59

Hierbij wil ik beginnen om Frans te bedanken voor de tests met de VST refractometer. Laat de Westvleteren 12 je vanavond goed smaken ;) .

Op den duur is het maken van een espresso zo gewoon geworden dat je onzeker wordt. Wat zijn je machine en maler nou precies aan het doen. Tevens is het bepalen van EY (Extraction yield) en TDS (Total dissolved solids) wel een serieuze test voor de maler. Na wat testen met de refractometer kwam ik, met gloednieuwe schijven (1KG mee gemalen) en zeer licht gebrande bonen, toch nog tot zeker 21,5% TDS voor espresso wat een erg goed resultaat is. Op HB had iemand al meer dan 22% gehaald. Alhoewel het helemaal niets over de smaak zegt is het wel leuk om te weten dat je maler dit soort resultaten kan behalen. Kan soms best handig zijn. Voor V60 bleek ik op nagenoeg 20% te zitten wat leuk was om te weten.

Aangezien de huidige batch Monoliths (levering vanaf februari 2018) eergisteren binnen een half uur was uitverkocht en de pre-orders voor ons in de nacht begonnen zou ik hem gemist hebben. Nu staat deze geweldige maler al 2 weken hier.

Ik ben erg tevreden met de EG-1 en kom met een Rocket Blower ook echt uit op 0,2gr retentie. Door wat RDT blijven er meestal een paar bonen plakken welke dan los worden geblazen zo de schijven in. Kwestie van balans vinden tussen statische lading en vocht maar dat is het nadeel van een singledosemaler. Zo snap ik GOD ook helemaal want het geeft zoveel gemak. De maalgraadverstelling van de EG-1 is echt geweldig met 100 vaste standen per rotatie op 1mm draad. De smaak voor slow koffie is ook echt geweldig.
Strietman CT1, LWW EG-1.

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”