Voorstellen en vraag eerste HX machine (Bezzera Magica)

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Jasper_td

Re: Voorstellen en vraag eerste HX machine (Bezzera Magica)

Berichtdoor Jasper_td » do 11 jan 2018, 22:24

Zo; Heb ontkalkingszakjes van kafko gekocht. Deze komen morgen binnen, zodat het water in ieder geval lekker ontkalkt is. Dank jullie voor de tip! :lol:

Wat betreft het geborrel; Ik heb Bezzera zelf gemaild en ook zij weten niet precies waar het vandaan komt, evenals Peter. Wel is er consensus over het feit dat het in principe geen kwaad kan voor de machine (mijn zenuwen is een ander verhaal..maar daar heb je dan weer koffie voor. :shock: )

Een ingeving van mijzelf (kan totaal onzin zijn...maar dan hebben we in ieder geval alle afwegingen gehad);

Ik merk dat er ook best een boel water uit de stoompijp komt voordat er daadwerkelijk stoom is. Dit kan natuurlijk komen door het condenseren van stoom in het pijpje als de machine op idle staat. Maar kan het ook zijn dat het waterniveau van de boiler net iets te hoog/laag staat afgesteld, waardoor het produceren van stoom voor de stoompijp en het bijbehorende geborrel in de boiler meer significant wordt?

Is het waterniveau zelf gemakkelijk af te stellen? Of is dit een onzin theorie en het testen niet waard? :roll:
Ik leer stapsgewijs steeds meer over deze intrigerende machines :oops:

Erik82

Re: Voorstellen en vraag eerste HX machine (Bezzera Magica)

Berichtdoor Erik82 » vr 12 jan 2018, 07:34

Het eerste beetje met stomen bevat altijd redelijk wat water. Vandaar dat je hem ook eerst een paar seconde moet laten stomen voordat je met de melk begint. Dat is juist om het water eruit te krijgen en is normaal.

Het waterniveau veranderen veranderd de complete balans van de machine en dus ook de temperatuur van het water waar je espresso mee maakt. Die veranderen kan tot allerlei andere problemen leiden zoals bijvoorbeeld een thermosyphon stall.

Persoonlijk zou ik een oplossing eisen als dit een nieuwe machine is. Als het geluid niet zo hoort te zijn is er iets mis en sta je in je recht. Ik ben daar altijd vrij simpel in en dan heeft de verkoper maar pech. Gewoon stug vol blijven houden en anders je geld terug eisen.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Teveel spullen voor slowkoffie

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”