Even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
BartW
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 okt 2022, 13:20

Even voorstellen

Berichtdoor BartW » zo 06 nov 2022, 00:08

Hoi allemaal,
ik ben Bart, voormalig Senseo drinker.....
Ik ben koffie pas echt gaan waarderen nadat ik 5 jaar geleden een maler van Bezerra BB005 heb gekocht met de eenvoudige Delonghi piston machine. Dat wel in combinatie met vers gebrande bonen die ik online bestel. Ongelofelijk wat was dat een nieuwe wereld. Ik heb van de meeste landen in de wereld wel de koffie geprobeerd. Geweldig. Elke espresso is een nieuwe ervaring en genieten.
Helaas met het resultaat dat koffie van thuis moeilijk te evenaren is en je smaak wel heel erg verwend raakt.
Jaren later…
De hobby is zich aan het uitbreiden. Niet zo lang geleden kon ik een oudere Vibiemme 2 groepen horeca machine uit 1999 overnemen. Deze komt uit een lunchroom die ik ken en heeft een aantal jaren stil gestaan. Helaas heeft dit tot gevolg gehad dat deze verstopt, defect?, in ieder geval niet meer werkt. Allereerst heb ik geen verstand van de werking, bediening van dit soort machines.
Ik vind niets over de machine om deze goed te identificeren. Laat staan dat je er een handleiding of service manual van vind.. Daarom heb ik me aangemeld op het forum omdat ik graag meer wil weten over koffie, de techniek van mijn Vibiemme machine alvast een mini barista hoekje wil maken thuis en lekkere koffie wil maken voor mijn vrouw en iedereen die op bezoek komt.

BartW
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 okt 2022, 13:20

Re: Even voorstellen

Berichtdoor BartW » zo 06 nov 2022, 00:30

ik wil graag wat fotootjes posten maar dat lukt niet echt.
verkleint heb ik ze al naar 1000px..

alvast dank voor iemands hulp

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15262
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Berichtdoor fransg » zo 06 nov 2022, 08:33

ik wil graag wat fotootjes posten maar dat lukt niet echt.
verkleint heb ik ze al naar 1000px..

alvast dank voor iemands hulp
wat heb je geprobeerd, dwz hoe heb je het geprobeerd?

1) + bijlagen klikken
2) bestanden toevoegen
3) plaats in tekst

wat ik ook wel doe, plaatje in mijn antwoord 'slepen'
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1548
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » zo 06 nov 2022, 09:33

Met een fototje, klik op de foto om te vergroten.
Bijlagen
Bijlage2.png
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

BartW
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 okt 2022, 13:20

Re: Even voorstellen

Berichtdoor BartW » ma 07 nov 2022, 07:54

mijn Vibiemme hobby project
PXL_20221030_093452517.jpg
mijn dagelijkse setup
PXL_20221106_115859939.jpg

mr Blanc
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Even voorstellen

Berichtdoor mr Blanc » ma 07 nov 2022, 11:30

Twee groeps niet een beetje overkill voor thuis? Wel leuk dat je iets wilt opknappen maar lijkt me een aardig groot apparaat. Misschien opknappen en weer doorverkopen. Maar anders zit je hier goed met mensen met voldoende kennis.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

HanR
Berichten: 1977
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor HanR » ma 07 nov 2022, 11:41

De machine is een Replica elettronica van de eerste generatie.
Sommige dingen aan electronica zijn niet meer te krijgen.
Het voordeel van Vibiemme is echter dat veel dingen universeel zijn.

Ik heb geen idee waar je wilt beginnen.
Als de boiler vult en er komt water uit de groepen, dan ben je al een heel eind.

Met onderdelen kan ik je wel helpen. Ik heb alles op voorraad.

Inderdaad lijkt mij dit vooral leuk als hobby project. Voor thuisgebruik kun je waarschijnlijk beter een Sepres of Seplus gebruiken. Of natuurlijk een machine die voor thuisgebruik is bedoeld.

BartW
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 okt 2022, 13:20

Re: Even voorstellen

Berichtdoor BartW » vr 11 nov 2022, 23:19

dank! nu weet ik wat voor een vibiemme het is. Er is wel bijna niets te vinden van documentatie of handleiding. Er zit ook een klein sleuteltje bij, die is waarschijnlijk voor een service stand ofzo?
Ik geloof ook dat de machine een beetje overkill is voor thuis.. Maar het is wel een leuk project om deze weer helemaal in een goede staat te krijgen!

Na alle magneet kleppen, flow meters, trompet en leidingen te hebben gereinigd, heb ik mijn eerste espresso gedronken uit de machine.
Die smaakte best goed.. liep veel te snel door maar toch, een heerlijke espresso met een goeie laag schuim.

De pomp maakt wel een verschrikkelijke geluid, alsof deze aan het vastlopen is. er komt ook water voor uit de gaatjes achter het kogellager. Ik denk dat deze intern lek is..
Ik heb de pomp nu uit elkaar liggen, schoonmaken en nog eens proberen. maar ik vermoed dat ik een nieuwe of gebruikte pomp nodig heb.

ik durf wel niet de druk stel bout eruit te halen omdat deze dan weer moet worden ingesteld..?


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron