Hallo!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
TKoffie82
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 dec 2022, 10:18

Hallo!

Berichtdoor TKoffie82 » za 17 dec 2022, 22:13

Dag Allemaal,

De afgelopen jaren heb ik altijd meegelezen en veel bijgeleerd, nu ga ik proberen voor wat input te zorgen ;) . Ik ben een man uit België en intussen begint het eerste cijfer van mijn leeftijd met een '4'. De koffiepassie zat er al heel jong in: vroeger was ik de enige op school die een thermosje koffie bij had voor tijdens de pauze en de passie is verder blijven groeien. Op mijn 14de voor het eerst van koffiebranden geproefd, door een popcornbrander tot het uiterste te drijven. Toen ik nog thuis woonde zag ik de koffiezetapparaten als maar beter worden, tot een fancy volautomaat. Toen ik alleen ging wonen ben ik op een gegeven moment overgestapt naar een halfautomaat, vandaag staat er thuis een KvdW Mirage op het aanrecht. Van malers is er ook vanalles gepasseerd, vandaag staan er nog 2 Mahlkönigs: een EK43 en ES65. Het branden zelf heb ik lang tegengehouden - omdat er dan ook geen weg meer terug is - maar sedert een paar maanden heb ik toch een Solar van Coffee Tech (na nog een paar andere dingen geprobeerd te hebben ervoor). Op dit moment krijg ik een beetje het gevoel dat de hobby qua materiaal compleet is, maar er zit hier zoveel kennis dat ik vast en zeker nog veel ga bijleren!

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Hallo!

Berichtdoor omeCo » za 17 dec 2022, 22:47

Welkom, jij en je mooie spullen!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15199
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hallo!

Berichtdoor fransg » za 17 dec 2022, 22:57

Wow, mooie tocht met gave spullen inderdaad!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hallo!

Berichtdoor bobbee » za 17 dec 2022, 23:52

Welkom.

Ja zeer mooi spul wat je hebt staan!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5655
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hallo!

Berichtdoor gilleko B. » zo 18 dec 2022, 02:15

Amai, de goesting naar koffie zit er goe in bij u . Geweldig materiaal. Prachtig.




Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1531
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Hallo!

Berichtdoor Dirk Jan » zo 18 dec 2022, 09:17

Lekker bezig zal ik maar zeggen. Welkom en plezier hier.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 872
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Hallo!

Berichtdoor Ypuh » zo 18 dec 2022, 11:15

Leuk! Als beginnend hobby brander ben ik ook erg benieuwd naar je brand-avonturen.

@Fransg heeft ook een Coffee-Tech (FZ-94) brander i.c.m. Artisan.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

TKoffie82
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 dec 2022, 10:18

Re: Hallo!

Berichtdoor TKoffie82 » zo 18 dec 2022, 21:40

Dat 'ervaring met branden' stelt niet zoveel voor...

Voorheen met toestellen die volledig handmatig instelbaar zijn, nu 2 kg groene bonen in één keer en mijn enige inbreng is 2 temperaturen instellen en de brander zijn werk laten doen. Heb een deel koffies overgenomen van de vorige eigenaar, maar die zijn volgens mij om weg te gooien: ik krijg er met moeite een redelijke koffie uit, denk dat ze te oud zijn/slecht bewaard zijn. Ga nog wat variëren met donkere brandingen, maar dat gaat weinig verschil maken.

Op dit moment heb ik enkel Brazil koffies van Daterra. Het voordeel is dat het in dozen van 24kg komt, waarin 2x12kg gesealde zakken zitten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook liefhebber ben van Braziliaanse koffies, vind het risico wat te groot om bijvoorbeeld een zak van 60 kg te bestellen die ik misschien niet goed ga vinden.

Heb gelezen van Frans zijn avonturen, maar ik gebruik nog geen Artisan.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5655
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hallo!

Berichtdoor gilleko B. » ma 19 dec 2022, 10:46

Ik denk dat het wel wijs om eerst enkel en alleen 1 soort koffie te nemen en die van A tot Z te leren kennen. Het lijkt mij als je vele kilo's hebt het ook makkelijker is om vele samples te roasten, finetunen en daaruit een ideaal brandprofiel te kiezen. Ik ben er al lang mee bezig om ook een goede brander aan te schaffen.





Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransg, maudbrouns en 9 gasten

cron