Nieuw op et forum

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor Dirk Jan » ma 04 sep 2023, 09:54

Welke koffie gebruik je precies?

Ik heb de koffie van de hema gebruikt, Dark Roast. Een mix van arabica met een beetje robusta bonen erin dus.
Ik heb voor op kantoor ook een tijdje de bonen van de Hema gebruikt, maar dan de light roast. Ben daarmee gestopt omdat ze te vettig waren en ik de machine te vaak schoon moest maken.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » ma 04 sep 2023, 10:05

Ik heb voor op kantoor ook een tijdje de bonen van de Hema gebruikt, maar dan de light roast. Ben daarmee gestopt omdat ze te vettig waren en ik de machine te vaak schoon moest maken.

Ik maak de molen wel om de twee weken schoon maar bijvoorbeeld de bonen van de Lidl vond ik weer veel te vettig. Die van de Hema, de dark roast dus, valt, vind ik, wel mee. Maar misschien moet ik wel naar twee koffiemachientjes toe, één voor op et kantoor en één voor de speciale aangelegenheden. Dat wordt dan wel een pittige discussie met de vrouw... ;)
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fob » ma 04 sep 2023, 11:30

Ik heb nu een goede week koffie gezet met de opv ertussen en dus 9-10 bar druk maar eerlijk gezegd beviel het mij ronduit slecht. Allerlei malingen geprobeerd, fijn-grof en vice versa maar geen fatsoenlijke cremelaag meer op de koffie, een beetje vlokkerige smurrie zat er soms op of helemaal geen cremelaag en de koffie smaakte slap.

Dus gisteren de opv er weer tussen weg gehaald. Manometer wel ertussen gehouden en nu zet tie weer een echt prima bakkie. Welliswaar dus met ± 15-16 bar druk. Ben wel blij dat m'n oude apparaatje het weer doet zoals daarvoor. Prachtige cremelaag, sterkere, mischien iets bittere espresso maar het smaakt mij weer prima!

Enig idee hoe dit nu kan? Want ik begrijp toch van dit forum en andere fora dat diegenie die deze opv er op gezet hadden vol lof waren over de koffie die daarna uit de Quickmill kwam. Bovendien kun je inderdaad overal lezen dat ± 9 bar de optimale druk zou moeten zijn en dus niet 15-16 bar.
Ik denk inderdaad dat je niet verse koffie gebruikt. Hier kun je alleen min of meer acceptabele espresso zetten door de koffie ultrafijn te malen en er onder heel hoge druk water door te persen. Of je gebruikt een pressurized filterbakje zodat je genoeg druk kunt opbouwen om onvolkomenheden een beetje te compenseren. Maar die zou ik niet aanraden en worden bovendien niet verkocht voor de Quickmill.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fob » ma 04 sep 2023, 11:43


Smaak en de hoeveelheid geld die je over hebt voor wellicht weer net een wat lekkerder bakkie is toch een persoonlijk iets. Ik kan wel een zak koffie kopen die 3 tot 5 keer zo duur is maar voor dagelijks gebruik wordt mij dat wel wat te gek en dit is inderdaad voor mij een heel acceptabel bakkie koffie van de Hema.
Hoeveel geld je wilt of kunt betalen is inderdaad persoonlijk. Aan de andere kant begon je met de overweging om een andere machine aan te schaffen voor lekkerdere koffie. Ik denk dat de koffie zelf veel belangrijker is voor de smaak dan de machine. Het levert dus meer op als je betere (en waarschijnlijk duurdere) koffie koopt dan een betere (en waarschijnlijk duurdere) machine.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor bobbee » ma 04 sep 2023, 11:58

Welke koffie gebruik je precies?

Ik heb de koffie van de hema gebruikt, Dark Roast. Een mix van arabica met een beetje robusta bonen erin dus.
Het is oude koffie dwz langer dan pak m beet 4 weken geleden gebrand en dat is de reden dat die te snel doorloopt op 9 bar bijvoorbeeld.
Dat heeft te maken met de co2 die vrij komt na het branden en het contact daarmee met het hete water en de druk. De smaak zal zacht en vol zijn mits goed gezet uiteraard. Iets wat je met oudere bonen niet lukt, zowel de smaak als de mooie extractie die erbij hoort op 9 bar.

Wat wel leuk is, is dat ik nu eindelijk weet door jouw project waarom al die machines op 15 bar zijn afgesteld af fabriek. Het creëert iets voor het oog; crema laagje. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor HanR » ma 04 sep 2023, 12:05

Betaalbare vers gebrande koffie:
Fascino Initio pittig en koffie van café du jour.

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » ma 04 sep 2023, 12:36

Wat wel leuk is, is dat ik nu eindelijk weet door jouw project waarom al die machines op 15 bar zijn afgesteld af fabriek. Het creëert iets voor het oog; crema laagje.

Ja dat is dus zeker wel grappig. Quickmill is dus eigenlijk het espressomachientje voor Jan modaal die zonder grote portemonnee toch een (voor het oog) acceptable espresso wil zetten!

Maar serieus dit zal ook betekenen, denk ik, dat veel mensen die een espresso proberen te zetten met een dure piston (oops sorry filterdrager) machine die er netjes zo'n 9 bar uit perst met relatief oude (winkelketen)bonen bedrogen uit komen of gewoon niet door hebben dat die koffie prut is. Dus hetzij zichzelf compleet voor de gek houden, hmmm leker bakkie hoor! Hetzij tot de conclusie komen. Een goede espresso zelf zetten is toch niet mijn ding want het lukt mij niet een lekkere espresso met een mooie cremelaag te zetten met zo'n pistonding. Dat laatste is natuurlijk jammer want hierdoor missen ze een leuke hobby en dat eerste is eigenlijk ook gewoon jammer.

Hoe dan ook ik ga het nog wel even zelf onderzoeken. Want ik wil dus ff zelf ervaren dat je met ± 9 bar en verse koffiebonen wel een mooi espressootje kunt zetten die duidelijk beter smaakt dan een mooi Quickmill16bargoedkopebonen espressootje met mooi cremelaagje.

Kortom wordt vervolgt (maar kan ff duren).
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor bobbee » ma 04 sep 2023, 13:42

Wat wel leuk is, is dat ik nu eindelijk weet door jouw project waarom al die machines op 15 bar zijn afgesteld af fabriek. Het creëert iets voor het oog; crema laagje.

Ja dat is dus zeker wel grappig. Quickmill is dus eigenlijk het espressomachientje voor Jan modaal die zonder grote portemonnee toch een (voor het oog) acceptable espresso wil zetten!

Maar serieus dit zal ook betekenen, denk ik, dat veel mensen die een espresso proberen te zetten met een dure piston (oops sorry filterdrager) machine die er netjes zo'n 9 bar uit perst met relatief oude (winkelketen)bonen bedrogen uit komen of gewoon niet door hebben dat die koffie prut is. Dus hetzij zichzelf compleet voor de gek houden, hmmm leker bakkie hoor! Hetzij tot de conclusie komen. Een goede espresso zelf zetten is toch niet mijn ding want het lukt mij niet een lekkere espresso met een mooie cremelaag te zetten met zo'n pistonding. Dat laatste is natuurlijk jammer want hierdoor missen ze een leuke hobby en dat eerste is eigenlijk ook gewoon jammer.

Hoe dan ook ik ga het nog wel even zelf onderzoeken. Want ik wil dus ff zelf ervaren dat je met ± 9 bar en verse koffiebonen wel een mooi espressootje kunt zetten die duidelijk beter smaakt dan een mooi Quickmill16bargoedkopebonen espressootje met mooi cremelaagje.

Kortom wordt vervolgt (maar kan ff duren).
Nee dat klopt niet. Iedere machine komt op 15 bar afgesteld uit de doos.
Bezzera, Rocket etc. Het is standaard zo afgesteld.
Maar ga je verder met goede verse koffie dan geeft dat icm 9 bar hele lekkere ongeëvenaarde koffie. Dat moet je dan wel leuk vinden en een hobby worden die iets meer kost.
Er zijn ook koffie gekken die zelf gaan branden...hips....Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor Dirk Jan » ma 04 sep 2023, 15:57

Betaalbare vers gebrande koffie:
Fascino Initio pittig en koffie van café du jour.
In plaats van de Hema boon heb ik nu de Fascino Initio Mild voor op kantoor.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » ma 04 sep 2023, 16:18

Bedankt allemaal voor de reacties ik ben weer wat wijzer, nog wel een beetje skeptisch of het verschil in smaak daadwerkelijk het prijsverschil (in de bonen) waard is maar ik ga later weer eens een poging wagen en dan dus met vers gebrande bonen. En als ik toch nog een andere machine koop dan moet dus de pompdruk instelbaar zijn (volgens mij is dat zo toch bij de Bezzera, ECM, Vibiemme, Rocket e.d.?) en de temperatuur (PID) ook wat mij betreft (die hebben ze weer niet altijd volgens mij). Maar eerst dus eens andere vers gebrande bonen proberen in m'n Quickmill met een pompdruk van pak em beet 9-10 bar. T'is weer een mooi projectje geworden hier! :D
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron