Nieuw op et forum

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » za 19 aug 2023, 12:20

Hallo koffie liefhebbers,

Mijn naam is dus Edwin. Ik ben nu een 5 tal jaren enthousiaste gebruiker van de eend onder de espressomachines. De Quickmill 820 of te wel de (ronde) La Messoni versie in mijn geval. Eend omdat je hem altijd weer eenvoudig kunt repareren als tie al kapot gaat. Het is echt mijn machientje geworden. Heb het oude lekkende model stoompijpje indertijd vernieuwd voor een nieuwer model stoompijpje, een wat betere thermostaat (110 graden) en nieuwe veiligheidstermostaat (167 graden) er in geplaatst en later de zetgroep vernieuwd met een platte kopsproeier, RVS adaptorschijf en "premium" waterverdeelzeef, een filter op de aanzuigslang geplaatst en natuurlijk hier en daar wat rubbertjes vervangen. Kortom lijkt heel wat maar is allemaal super gemakkelijk te vervangen en het apparaat loopt dus nu al weer een 5 tal jaren probleemloos. Elke dag ± 4 cappuccino's als kadootje voor mijzelf (ook "wel eens" s'middags ook al mag dat eigenlijk niet....) en zo af en toe dus s'middags een espresso en natuurlijk regelmatig de familie en vrienden verwennen met een lekker bakkie. Oh ja en zeker ook niet onbelangrijk ik heb een Rancilio Rocky No Doser koffiemolen die volgens mij helemaal onverwoestbaar is. Daar is nooit iets aan vervangen maar wordt natuurlijk regelmatig (net zoals de La Messoni) helemaal door mij schoongemaakt. En als laatste we hebben er ook een waterontharder "voor" zitten.

De reden waarom ik mij nu aangemeld heb heeft te maken met dat ik nu eigenlijk wel eens wil upgraden naar zo'n lekker glimmende machine ook al zou ik de La Messoni pas verkopen (als ik hem al verkoop) als ik zeker weet dat de nieuwe machine beter bevalt. Ik ben dus benieuwd of dat kan, een machine die mij nog beter bevalt bedoel ik en ik hoop dus hier informatie over andere machines te kunnen vinden/krijgen. De La Messoni vind ik echt een topmachine maar de stoomdruk is niet altijd constant, de koffie kan volgens mij heter en de druk waarmee de koffie door de zeef gaat zou hoger kunnen (met dus een fijnere mailing) en dan wordt het capootje, denk ik, nog net weer iets lekkerder.

Waar zit ik aan te denken? Belangrijk voor mij is dus dat ik er een perfect (vaardigheden van de barista in kwestie als uitstekend verondersteld) capootje mee kan zetten omdat ik daar absoluut het meeste lol aan heb (je weet wel latte art enzo). Ik zit te denken aan een ECM Mechanika (eventueel Technika 3 maar voegt volgens mij niet veel toe behalve in prijs), de Bezzera BZ10 of BZ13, de Vibiemme Junior hx of de De Rocket Giotto Type V. Mijn voorkeur is (denk ik) ook in de genoemde volgorde alhoewel ik het lastig vindt te bepalen welk type nu precies het beste bij mij past. Het is dus wel een behoorlijk oerwoud van specifikaties die machines. Ik wil in ieder geval een warmtewisselaar en een een PID en de machine hoeft niet te ingewikkeld te worden dus gewoon handwerk zo weinig mogelijk automatisch en dus niet te veel elektronische toeters en bellen wat mij betreft. Wat vinden jullie? Is de ECM Mechanika een goede keuze of zijn er betere machines voor ongeveer dezelfde prijs? Ik ga hem zowieso tweede hands kopen en wil dus best zelf wat repareren als dat moet. Ik zit aan een budget van rond de 600,- te denken maar belangrijker is dat ik een machine vind die (weer) bij mij past. Ik heb vrijwel hetzelfde verhaal gisteren op een ander forum gepost dus als dit sommigen van jullie dit verhaal bekend voor komt. Dat kan kloppen!
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fob » za 19 aug 2023, 16:05

De reden waarom ik mij nu aangemeld heb heeft te maken met dat ik nu eigenlijk wel eens wil upgraden naar zo'n lekker glimmende machine ook al zou ik de La Messoni pas verkopen (als ik hem al verkoop) als ik zeker weet dat de nieuwe machine beter bevalt. Ik ben dus benieuwd of dat kan, een machine die mij nog beter bevalt bedoel ik en ik hoop dus hier informatie over andere machines te kunnen vinden/krijgen. De La Messoni vind ik echt een topmachine maar de stoomdruk is niet altijd constant, de koffie kan volgens mij heter en de druk waarmee de koffie door de zeef gaat zou hoger kunnen (met dus een fijnere mailing) en dan wordt het capootje, denk ik, nog net weer iets lekkerder.
Welkom!

Ik ben ook pas nieuw hier en gebruik ook een Quickmill 820. De vierkante in plaats van de ronde, maar die hebben hetzelfde binnenwerk. De waterdruk is eerder te hoog dan te laag, namelijk 16 bar in plaats van de gewenste 9 bar. Je Quickmill zou daarom kunnen verbeteren door het plaatsen van een overdrukventiel (OPV). Dat heb ik ook gedaan, en hier beschreven. Gezien jouw eerdere ingrepen verwacht ik dat het jou niet afschrikt.

Je oude machine zal waarschijnlijk ook nog de lichte portafilter hebben in plaats van de nieuwe zware messing portafilter. De thermische massa komt de temperatuur ten goede.

De stoomdruk is zeker niet constant, want die wordt "gepulst". Hij stoomt vooral langzaam, en dat schijnt minder goed te zijn dan de stroom van boiler machines. Ik denk niet dat dat sterk te verbeteren valt bij de Quickmill.

Dus je zou je oude machientje zonder veel kosten een upgrade kunnen geven. Maar als je goed wilt stomen en de machine moet ook mooi glimmen, dan kun je beter een nieuwe kopen.
Laatst gewijzigd door fob op za 19 aug 2023, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » za 19 aug 2023, 22:10

Wel grappig dit is de tweede keer dat ik de reactie krijg die er op neer komt dat de Quickmill misschien nog zo gek niet is. De suggestie om de Quickmill nog wat te tweaken vind ik eigenlijk superleuk. Hoe meer ik zelf sleutel aan welke machine dan ook, maar zeker aan de Quickmill, hoe meer ik het machientje waardeer als het gelukt is. Simpelweg met wat geld strooien voor een nieuwe machine geeft eigenlijk minder fun. Maar ja er wordt er niet makkelijker op met al die keuzes Ik heb het OPV setje al wel in het winkelwagentje staan bij DR. ;)
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » di 22 aug 2023, 13:48

Ik heb het allemaal even los gehad, lijkt me eerlijk gezegd zelfs voor mij heel goed te doen. Dus ik ga nu toch (eerst) deze upgrade doen. Altijd leuk dit gepruts aan m'n machientje. Ik ben benieuwd naar het resultaat! Oh ja, waarschijnlijk compleet overbodig, maar ik ga ook zo'n manometertje proberen te plaatsen. Ik zal maar zeggen niet omdat het moet maar omdat het (hoop ik) kan. Als het lukt probeer ik nog wel wat plaatjes hier op et forum te pummelen van het resultaat (ik denk komend weekend).
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor HanR » di 22 aug 2023, 18:10

Succes met klussen.
DR-trading gebruikt een heel kleine opv.
Je hebt dus alleen een T-stukje 1/8" mmf nodig.
De Vibiemme manometer (die met de kleurtjes) heeft alvast een cappillairleiding aan de manometer.
Die schroef je er zo op.

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » di 22 aug 2023, 21:02

Dank je wel, moet in principe wel lukken. Alleen netjes een gat boren van 39-40 mm in de behuizing is ff spannend. T stukje heb ik er inderdaad bij besteld. Manometertje is van Bezzera met een aparte cappillairleiding. Nooit eerder gedaan. Dus was een beetje een gokje maar de onderdelen zouden volgens mij moeten passen, allemaal 1/8".
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor bobbee » di 22 aug 2023, 21:33

Dank je wel, moet in principe wel lukken. Alleen netjes een gat boren van 39-40 mm in de behuizing is ff spannend. T stukje heb ik er inderdaad bij besteld. Manometertje is van Bezzera met een aparte cappillairleiding. Nooit eerder gedaan. Dus was een beetje een gokje maar de onderdelen zouden volgens mij moeten passen, allemaal 1/8".
Heb ik ooit gedaan met rocket cellini voor het anti vac ventiel maar dat gat is veel keiner. Eerst even schilderstape op de plek waar het moet komen, kun je ook op aftekenen, dan nieuwe boortjes, beetje Snij olie erop en rustig boren. Zo ging het goed bij mij, is zeker spannend ook omdat je weg kunt schieten met de boor. Succes

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » di 22 aug 2023, 22:04

Dat van die schilderstape ga ik zeker doen. En ik ga m'n schoonzoon vragen of hij een boor heeft met een diameter van 39 mm die geschikt is voor kunststof. Hij is aannemer dus wellicht dat hij zoiets heeft en anders zal ik er toch één moeten kopen want ik zou niet weten hoe ik dat anders netjes voor elkaar krijg. Maar als iemand een andere suggestie heeft hou ik mij aanbevolen natuurlijk.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor bobbee » di 22 aug 2023, 22:09

Moet het in kunststof? Ik dacht in rvs.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » di 22 aug 2023, 22:24

De Quickmill 820 heeft inderdaad een behuizing van grotendeels kunststof (alleen bovenop niet) en manometer komt onderaan links of rechts voor want de opv komt ook onderin.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten