Koffie: De thuis-opstelling

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor Fr@nk » zo 01 feb 2015, 17:41

Beste mede-forummers,

Omdat ik niet direct een gelijkwaardig topic kon vinden, start ik maar even een nieuwe.

In sommige koffie-bars zie je soms fantastische opstelling/inrichting. Nu is het natuurlijk thuis vooral om de functionaliteit te doen, zelf vind ik het wel leuk om mijn keuken rondom een koffiehoek in te richten. Mede omdat ik een stevige machine een mooie eye-catcher vindt in menig keuken. Ik wil jullie zelf even meenemen naar mijn oude opstelling met een zelf-gemaakte koffiebar waar ik onwijs tevreden over was. Ik heb de koffiebar gemaakt van pallets en steigerhout en het geheel was altijd een goede eyecatcher in de keuken. Het geheel kon je met gemak op staan, nooit geen vrees dat hij niet stevig was.
image.jpg
Ondertussen ben ik echter verhuisd, heb ik een goede upgrade ondergaan van locatie, huis, en machine en maler... De koffiebar heeft echter het veld moeten ruimen omdat de indeling van de nieuwe keuken dat grote blok niet accepteerde. Als tijdelijke oplossing heb ik makkelijk even een kastje bij de Ikea op de kop getikt zoals je op de foto kunt zien. Nu ik hier een half jaar mee klooi merk ik echter steeds vaker dat ik hem a) te laag vind, en b) te klein/krap vind, en c) twijfel aan zijn stevigheid.

Nu is dat allemaal leuk en aardig, het belangrijkste om een nieuw project op te starten is echter wel een aanstaande upgrade. Binnen enkele weken ruil ik mijn Compak K6 in voor een HG One. Omdat deze handmaler enige beweging zal veroorzaken, vertrouw ik niet meer op het (niet al te stevige) Ikea-kastje waar mijn Strega nu op staat. Een goed moment dus om zelf het heft weer in handen te nemen om een stevige en mooie constructie te bouwen voor de nieuwe set-up. Uiteraard wil ik hier tegelijk ruimte bieden voor mijn overige koffie-materiaal zoals handmalertje en french press. Deze staan nu weggestopt wegens ruimtegebrek en worden dus ook te weinig gebruikt.
image.jpg
Nu heb ik mijn oude koffiebar bewaard, die staat nu in de tuin. Mijn idee is om deze te demonteren en het hout te hergebruiken voor een nieuw model welke iets smaller zal zijn. Mijn idee is om het blad waar alles op komt te staan netjes af te werken met tegels/mazaiek-tegeltjes, om het zo makkelijker schoon te kunnen maken. Tevens wil ik het bovenblad dicht maken omdat de spleten in mijn oude koffiebar er voor zorgden dat de koffie op zowel het bovenblad, als midden en onderblad kwam te liggen. Op het gesloten, stevige bovenblad wil ik de HG-one monteren door het met nette bouten aan het blad vast te monteren.

In dit topic wil ik jullie mbv foto-materiaal op de hoogte houden van de ontwikkelingen komende weken, tegelijk ben ik benieuwd hoe jullie thuis-opstelling is; een kijkje in ieders keuken dus... Hebben jullie er iets moois/gezelligs van gemaakt? Zijn er nog leuke ideeen waar andere forum-leden iets aan kunnen hebben? Sta je weggedrukt in een hoekje van de keuken of heeft je partner je met apparatuur gedegradeerd naar de bijkeuken? Het zou leuk zijn om hier mbv foto's te kunnen zien wat menigeen er van gemaakt heeft.
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor pichichi » zo 01 feb 2015, 19:43

2014-04-17 12.57.08.jpg
Toch wel een hele hoek van de keuken hiero :lol:
(maar voor wat (lees: goede koffie) hoort wat!)

Timer voor de machine, handig in de ochtend. Zwart kartonnetjes aan de Noord- en Westzijde van de hopper om het licht op de bonen te blokken (alhoewel ik momenteel de hopper los erop heb en telkens in trechtertje doseer en dan die kleine tamper erop tegen het popcornen).

Elders in een kastje nog wat porselein en dubbelwandig glaswerk. En in wéér een ander kastje nog wat koffieparafernalia en onderhoudsspullen.

Marmeren plaat handgemaakt door "Il Marmoraro" de kunstenaar in Rome aan de Via Margutta laten maken vorig jaar. Sums it all up, pretty much! :P

En o ja, achter de Expobar is de schuilplaats van de de Aeropress in z´n travelbag.
En o ja o ja, in een grote keukenlade heb ik ook nog een Handpresso voor ESE liggen. Voor noodgevallen, als de stroom uitvalt! ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor cremalover » ma 02 feb 2015, 08:33

Afbeelding

halve keuken in beslag genomen.
Major lijkt Mini.
Best groot die Pompei. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor Fr@nk » ma 02 feb 2015, 10:19

Leuk, ziet er goed uit heren! Het formaat van je Izzo was me al opgevallen bij je TKA-post, menig machine valt er bij weg! :roll:
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor Fr@nk » vr 06 feb 2015, 20:12

Ik had gehoopt dat er iets meer animo zou zijn om een kijkje in de keukens te laten zien, of zijn jullie niet zo trots op jullie plekje?

Hierbij een kleine update van het klus-project waar ik mee ben begonnen aangaande mijn koffiebar. Ik heb de basis van de bar vandaag in elkaar gezet, van hieruit moet de rest van de kast ontstaan van steigerhout. Er gaat gaas in de planken verwerkt worden en voor het blad van de koffiebar heb ik een te gekke oplossing.

Een vriend van me gaf me de mogelijkheid om het blad te laten bekleden met een laag koper. Naast dat dit een stuk minder zwaar is dan tegels of gegoten beton, lijkt het me erg gaaf staan! Hierbij een eerste foto van het basis-frame waarvandaan ik de rest ga opbouwen, ik houd jullie op de hoogte zodat de geïnteresseerden het kunnen volgen.
image.jpg
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor bobbee » vr 06 feb 2015, 20:27

Ik begrijp nog niet zo heel goed wat je gaat maken maar dat zie ik later wel...

Hier mijn huidige setup:

http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 312#p59312
Laatst gewijzigd door bobbee op za 14 feb 2015, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor Fr@nk » vr 06 feb 2015, 20:57

Dankjewel Eric, je hebt het mooi voor elkaar!

Wat ik wil maken is een nieuwe koffiebar, vergelijkbaar met de 1e foto uit dit draadje alleen dan significant mooier (dat wordt althans de uitdaging)
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor cremalover » di 10 feb 2015, 17:47

Ik had gehoopt dat er iets meer animo zou zijn om een kijkje in de keukens te laten zien, of zijn jullie niet zo trots op jullie plekje?

Hierbij een kleine update van het klus-project waar ik mee ben begonnen aangaande mijn koffiebar. Ik heb de basis van de bar vandaag in elkaar gezet, van hieruit moet de rest van de kast ontstaan van steigerhout. Er gaat gaas in de planken verwerkt worden en voor het blad van de koffiebar heb ik een te gekke oplossing.

Een vriend van me gaf me de mogelijkheid om het blad te laten bekleden met een laag koper. Naast dat dit een stuk minder zwaar is dan tegels of gegoten beton, lijkt het me erg gaaf staan! Hierbij een eerste foto van het basis-frame waarvandaan ik de rest ga opbouwen, ik houd jullie op de hoogte zodat de geïnteresseerden het kunnen volgen.
image.jpg

Keuken.
Al weer 16 jaar oud maar doet het nog steeds.
Afbeelding

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor nicholas » za 14 feb 2015, 20:44

Vandaag een nieuw speeltje opgehaald via marktplaats. Drie jaar geleden twijfelde ik tussen een fiorenzatoT80 en een Major, het werd de fiorenzato. Sindsdien blijven dromen over ee major en vandaag besloten ervoor te gaan :D
Plan is major voor espresso en Fiorenzato voor slow brews.

Afbeelding
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Koffie: De thuis-opstelling

Berichtdoor bobbee » za 14 feb 2015, 21:00

De major is een te gekke maler voor espresso. Gefeliciteerd met de aanwinst.
Maar met het idee om de T80 voor slow/filter te gebruiken sla je de plank helaas wel mis. De T80 is ook een espresso maler met maalschijven die veel fines creëren. Gewenst bij espresso omdat die deeltjes de ruimte opvullen tussen de grotere deeltjes. Maar teveel fines voor slow coffee. Dat zal dus resulteren in een bittere bak omdat de kleine deeltjes zullen zorgen voor over-extractie! :wink:


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron