Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor bjansen » za 02 dec 2017, 11:54

Blijkbaar ben ik lief geweest want er zat de afgelopen week wat moois in mijn schoen ;-)
B443E970-EF4B-48F7-892E-B1D49F1F7134.jpeg
Ik had een ECM Cellini staan die door Peter van Kafko flink onder handen genomen is in de afgelopen jaren. Prima apparaat maar ik wilde erg graag op het vaste water. Ik stond voor de keuze om deze door Peter om te laten bouwen of een Rocket Professional bij hem te bestellen die nog te krijgen zijn maar nog opgebouwd moesten worden (oud model) en pas eind januari leverbaar was.

Toen kwam het idee van een Mozzafiato Evo R in mijn hoofd... helaas had Peter hem niet meer in huis en wilde ik niet tot januari wachten. Leuke Black Friday aanbieding bij EspressoPerfetto gevonden en direct besteld. Zonder de gebruikelijke service van Peter maar wel flink voordeliger en na de garantie rij ik met alle plezier weer naar Hoogersmilde.

Mijn oude Mazzer Mini e heb ik ook verkocht en daar voor in de plaats is gekomen... weer een Mini e maar dan het nieuwe type B in bijpassende alu kleur. Hier komen nog SSP schijven in die maandag binnen komen. Ben heel erg benieuwd naar het verschil met de SJ schijven in de vorige mini. Merk nu weer hoe veel langzamer de originele schijven zijn :shock:

Super machine en enorm stil door de rotatiepomp. Heel blij mee. Heb alleen het idee dat de stoomdruk eerder wegvalt dan bij mijn oude Cellini. Dat is even wennen.

Binnenkort komt er een filter onder het aanrecht (denk van BWT) en gaten in het blad. De boel aansluiten en dan zijn we weer klaar voorlopig ;)
Laatst gewijzigd door bjansen op wo 06 dec 2017, 12:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe set in de schoen

Berichtdoor Erik82 » za 02 dec 2017, 13:10

Goed bezig! Ik ben heel benieuwd naar de SSP schijven. Daarmee kom je hoogstwaarschijnlijk in de klasse K30. Je hebt een hele mooie set waar weinig meer aan te verbeteren is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe set in de schoen

Berichtdoor Pti » za 02 dec 2017, 13:50

Mooi hoor! Ik gaat ook de schoen maar zetten :o

Harryforest
Berichten: 16
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 13:05

Re: Nieuwe set in de schoen

Berichtdoor Harryforest » di 05 dec 2017, 21:10

Wat zijn SSP schijven?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

La Marzocco Linea Mini - Mazzer Super Jolly E SSP -Chemex - Hario V60-01-02 - Wilfa Svart Precision - Wilfa Svart Pour Over - Clever Dripper - Hario Skerton MSCS-2TB - Aeropress - Hario Cloth Dripper DPW-3 - Kruve

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe set in de schoen

Berichtdoor bobbee » di 05 dec 2017, 21:17

Wat zijn SSP schijven?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
https://www.home-barista.com/grinders/m ... 48458.html
https://www.instagram.com/ssp_grinding/
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Nieuwe set in de schoen

Berichtdoor bjansen » di 05 dec 2017, 22:33

Sinterklaas had vandaag wederom iets moois meegenomen: de SSP schijven zijn gearriveerd uit Zuid-Korea :D

Ik heb ze zojuist direct in de Mini geplaatst. Ongelofelijk hoeveel verschil in snelheid. Waar ik met de standaard schijven 21 seconden voor 17gr nodig had is dat nu 7.5 seconden. En dan is de maalgraad nog ietsje te fijn.

Eerst 3 mislukte pogingen omdat de maler veel te fijn stond maar bij de 4e poging 33gr espresso in 31 seconden. Duurde wel wat lang voor hij doorliep maar daar gaan we morgen verder mee pielen.

Het lijkt alsof de smaak veel zachter is dan met de ‘oude’ schijven. Kan ook aan de maalgraad liggen maar het viel me gelijk in positieve zin op.

(Rotatieprobleem op de iPhone krijg ik niet opgelost dus even klikken voor de vergroting, dan staat het goed)
16EC495D-12EF-474F-BC03-D74664F1F713.jpeg
BE9F49E4-0F8D-4CBF-9815-C52525C02EA5.jpeg
32BE823B-7EA3-430C-BA38-ACA9731F5B3C.jpeg
Laatst gewijzigd door bjansen op wo 06 dec 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jay
Berichten: 11
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 16:54

Nieuwe set in de schoen (en SSP schijven met pakjesavond)

Berichtdoor Jay » wo 06 dec 2017, 10:56

Leuke man die Sint! Ik ben ook zeer sterk geïnteresseerd in de SSP schijven voor mijn Mazzer Mini E A. Ik las veel goede en lovende reviews op home-barista. Maar zou heel erg graag jou feedback horen wanneer je wat ervaring hebt opgedaan met deze schijven.

Wat heb je voor je schijven betaald incl. verzending naar Nederland neem ik aan? Het zou iets rond de 170 – 200$ zijn afhankelijk van locatie en coating. Klopt dit? (of heeft Sinterklaas de prijs niet vrij gegeven )

Heb je een coating genomen, ik las dat ze je ook een keuze geven van twee verschillende coatings, zilver en rood wat de levensduur sterk zou verhogen. Is er ook een negatieve impact op andere elementen als je een coating neemt, kwaliteit?

Ik stel me verder ook de vraag als het een impact heeft op de motor van de grinder. Op mijn grinder staat er een richtlijn van 20seconden in bedrijf, 30 seconden afkoelen. Maar met de originele schijven zit je soms aan of over die 20 seconden. Deze SSP schijven zou de tijd met meer dan 50% verkorten (zoals je ook aangeeft) maar dan stel ik mij de vraag of dit meer, minder of gelijk belastend is voor de motor. Is er een gewichtsverschil tussen de originele en de SSP schijven?

Alvast veel plezier ermee, ik ben benieuwd!
La marzocco linea mini | Mazzer mini electronic type a | SSP burrs | Distribution tool

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Nieuwe set in de schoen (en SSP schijven met pakjesavond)

Berichtdoor bjansen » wo 06 dec 2017, 11:51

Sint is een toffe peer idd ;)

Ik heb de schijven zonder coating genomen omdat de rode coating puur de levensduur verlengt. Dat ga ik met thuisgebruik niet merken denk ik. Inclusief verzending was ik 148,- kwijt

Tot nu ben ik erg tevreden. Qua snelheid: 18gr in 7 sec in plaats van 20 sec. En qua smaak lijkt het ook verbeterd. Ben nu door mijn Fascino Grande Alta heen en ga nu kijken hoe de Guatavita gaat smaken.

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor Erik82 » wo 06 dec 2017, 12:56

Belasting van de motor is stukken groter. Daarmee moet je oppassen maar dat is ook al het geval als je SJ-schijven in de Mini plaatst. Als je die vervolgens voor in de horeca gaat gebruiken brand je geheid de motor door. Voor thuisgebruik maakt het niks uit en is het zinloos om 1000 euro extra uit te geven aan een sterkere motor daar waar je die capaciteit toch niet gaat gebruiken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Jay
Berichten: 11
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 16:54

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor Jay » wo 06 dec 2017, 13:20

Is dat dan meer omdat het gewicht van de schijven zwaarder is of door de manier waarop de bonen worden gemalen?

Ik kan mij inbeelden dat een anders getande schijf “agressiever of anders” met de bonen omgaat en daardoor er meer belasting komt op de motor.

Daarom zou ik ook graag het gewicht verschil willen weten.
La marzocco linea mini | Mazzer mini electronic type a | SSP burrs | Distribution tool


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron