Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
rmtz

Voorstellen

Berichtdoor rmtz » vr 02 mar 2018, 16:03

Hallo allemaal,
Mijn naam is Remco en heb sinds een paar dagen een La Pavoni Europiccola en een Mazzer Super Jolly maler. In het verleden van alles gehad, zoals een Senseo, Nespresso en een volautomaat Melitta. Ik wilde al jaren een set waarmee je de espresso kan benaderen die ik in Italië vaak voorgeschoteld krijg. Zelfs in het simpelste café is de espresso vaak geweldig. Ik ben me nu al even aan het inlezen hoe ze dat voor elkaar krijgen, maar begrijp dat het niet eenvoudig is. Het zal een lange leercurve worden, maar uiteindelijk moet het toch een keer lukken.

2linker

Re: Voorstellen

Berichtdoor 2linker » vr 02 mar 2018, 21:15

Welkom! Ik ben twee maanden geleden begonnen met een La Pavoni Stradivari, en gelukkig lukte het bij mij vrij snel. Bij de maler hielp het mij om zover te draaien dat de maalschijven elkaar raken, om dan een graad of twintig terug te draaien. Als ik het me goed herinner, was dat te fijn (water kwam er amper doorheen), maar al vrij snel lukte het. Voor die boon dan, want bij elke nieuwe boon heb je weer een paar pogingen nodig om de stand optimaal te krijgen.
Hoe het met de Europiccola zit, weet ik niet, maar ik weet dat ik niet meer dan 13 gram maalsel moet gebruiken. Vaak zit ik rond 12,5 gram. Ja, ik weeg het. Is routine geworden. ;)
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Macap MXA/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

rmtz

Berichtdoor rmtz » za 03 mar 2018, 11:56

Dank voor je reactie. Dus bij jou loopt er nog geen koffie door als de hendel omhoog staat? Bij mij begint het dan gelijk te stromen.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » za 03 mar 2018, 12:27

Dank voor je reactie. Dus bij jou loopt er nog geen koffie door als de hendel omhoog staat? Bij mij begint het dan gelijk te stromen.
Wat voor koffiebonen heb je, wanneer zijn die gebrand en door wie, en welke maler gebruik je precies?
LONDINIUM L1 & L-R -COMPAK E8/E6/E5 & R120-Mazzer-Rocket (van Peter van der Weerd) -Pavoni-FZ94-Tonino-Wile-VSTrefractoIV

rmtz

Berichtdoor rmtz » za 03 mar 2018, 14:30

Ik gebruik de blend van Giraffe Coffee. Ik heb een Mazzer Super Jolly maler. Ben er wel achter dat de maalgraad niet goed stond. Het stickertje op de Mazzer gaf fijn en grof precies omgekeerd aan.

2linker

Berichtdoor 2linker » za 03 mar 2018, 20:13

Als ik nieuwe bonen ga gebruiken, kan dit gebeuren. Dan vragen die een fijnere afstelling.
Omgekeerd komt ook voor: als ik bijna een minuut aan de hendel moet hangen om er een paar druppels uit te persen, is het maalsel te fijn. 8-)
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Macap MXA/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”