hallo iedereen nieuw lid

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
kazuya
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 19:36

hallo iedereen nieuw lid

Berichtdoor kazuya » vr 15 jun 2018, 20:02

Hallo iedereen
Hoe gaat het leven? Ik hoop goed.
Ik heet Kaya inmiddels 39 jaar en sinds 5 jaar helemaal in de koffie. Ik kom uit een mileu waar bijna geen koffie gedronken wordt dus ik wist van jongs af aan ook niks beters dan filterkoffie en zelfs dat was iets speciaals.
Ik begon op de universiteit met koffie uit die grote machines waar achteraf gesproken eigenlijk zeer slechte koffie komt. Met een paar studenten stroomden we soms uit verveling alle afdelingen langs op zoek naar een goede machine en uiteindelijk vonden we een Douwe egberts machine die bonen maalde en daar kwam in vergelijking voortreffelijke koffie uit, veel beter dan bijvoorbeeld wat de kantinejuffrouw ons voorschotelde in de pauzes. Alles leek goed.

Even doorvliegen naar 2010; als collegdropout liep ik uit verveling een espressomachine winkel in en zag daar van die mooie glimmende espresso machines. Ik liep binnen en vroeg of dit soort dingen beter waren dan Nescafe. De verkoper lachte me (natuurlijk) uit en zei dat Nescafe slootwater was in vergelijking met een echte espresso. Ik met rode kop terug naar huis maar accepteerde grofweg het verhaal wel.
Ik ben zo een koppigerd die alles zelf wilt bewijzen aan zichzelf dus in plaats van gewoon gelijk een goede machine en maler te halen, heb ik mijn eerste machine gekocht voor 50 euro via MP; een Philips Saeco Poemia. Niet echt bij nagedacht, in gedachten had ik een groffe schets van een espressomachine; een vierkant ding met een piston.
Na 2 jaar had ik een Saeco Via Venezia, was wel een oke ding, maar ik wist nog steeds niks van temperaturen, zure en bittere koffie, maalgraad, pid's enzovoort. Ik kocht ook altijd de goedkoopste gemalen koffie van de (toen nog) Bas (heet Paco volgens mij). Paco was voor mijn studentenkop nog een redelijke koffie. Totdat ik erachter kwam dat zelf bonen malen goedkoper was. Dus simpele maler gehaald met van die snijmesjes. Was al stukken beter dan de Paco. En alles leek goed.
Tot het moment dat ik genoeg kreeg van mijn Via Venezia (verveeld geraakt, deed het nog gewoon goed). En daarna had ik een Magimix L'expresso (misschien wel een downgrade, maar deze had leuke rode verlichtinkjes en koste maar 10 euro).
Met die Magimix maakte ik wel veel betere koffie (mag ik espresso zeggen, ik weet het niet).

Met die magimix heb ik het lang uitgehouden, tot een week geleden. Ik heb besloten om wat geld te sparen en dat te gebruiken voor een degelijke maler (zoals miljoen keer uitgelegd op bijna elke forum op het internet). Na 8 jaar koppig mezelf tegenwerken ga ik er toch voor. Ik heb er nog geen gevonden, maar de jacht naar de perfecte espresso is eindelijk begonnen. Wat ik nu heb is een simpele Gaggia bonenmaler (wel maalschijven) en ok voor iemand als ik, maar ik wil toch de perfecte espresso. Ik ben ook nog op zoek naar een beginner machine met pid, maar de maler heeft prioriteit. Zodra ik een maler en machine heb wil ik ook wat behoorlijke bonen proberen, maar dat is nog toekomstpraat.
Ik ben dus een espressoliefhebber zonder machine en voel me dus als een vis op het droge. Ik heb als vervanger voor de Magimix een Francis Francis X3 gevonden maar achteraf bleek de thermostaat ervan (of iets in die richting) defect; het water komt er veel te heet uit. Dus ik probeer met een vinger in de lucht het opstarten en tijd in de gaten te houden zodat ik een niet al te bittere en hete koffie krijg. Ja ik weet, het klinkt dramatische en zo voelt het ook.

Wat ik hier wil bereiken is eigenlijk wat meer inlezen in de stof en leren van de mensen met ervaring, op reis naar de perfecte espresso.

Groet
Kaya

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Re: hallo iedereen nieuw lid

Berichtdoor OnnoRistretto » ma 18 jun 2018, 19:59

Welkom, Kaya!

In het gedeelte 'Alles voor beginners' vind je zeg maar alles voor beginners. Voor het malen voor een paar kopjes per dag, kun je ook een handmaler gebruiken zoals de Knock Hausgrind, de Comandante of de Kinu M47. Die nemen minder ruimte in beslag en maken minder geluid dan de meeste elektrische malers. De Kinu is met zijn fijne instelling zeer geschikt voor espresso.
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: hallo iedereen nieuw lid

Berichtdoor mutsje » ma 18 jun 2018, 20:13

Welkom , en een leuk beschreven verhaal. Het begint bij een goede maler en vers gebrande bonen. Dan gaat de wereld open en krijg je upgraderititisch :) hebben veel fora leden last van.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: hallo iedereen nieuw lid

Berichtdoor bobbee » ma 18 jun 2018, 21:06

Welkom op ons forum.
Ik heb je voorstelling over het hoofd gezien blijkbaar.
Als ik je verhaal zo lees staat er binnenkort een heel leuk setje bij je thuis van marktplaats oid. Met geduld en een beetje hulp van ons kun je heel wat bereiken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: hallo iedereen nieuw lid

Berichtdoor Tekork » ma 18 jun 2018, 22:49

Inderdaad welkom! Herkenbaar en leuk verhaal. Rustig het beginners topic http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517 doornemen en proeven/ontdekken bij de hier bekende adressen om een idee te krijgen van de mogelijkheden. Succes met je koffieavontuur.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: hallo iedereen nieuw lid

Berichtdoor GuidovW » di 19 jun 2018, 23:00

Ha Kaya, welkom.
Mooi verhaal zeg, je introductie! :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron