Voorstelrondje Ric

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Micheal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 12:20

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Micheal » wo 08 aug 2018, 16:14

Vandaag aangeschaft een supermooie Bezzera Mitica en Quamar m80 molen.
Nu op zoek naar super goeie bonen en dan kan het leerproces beginnen!
Heel eerlijk? Ergens zie ik er ook een beetje tegenop...
Ik heb dezelfde molen en je kunt deze idd dmv tijd aanpassen (langer maken = meer gram enz.) Ik heb net weer een kilo Brazilië besteld bij Cafe Keppler in Amsterdam. Prima boon en goeie levertijd. Neem je tijd om alles te leren. Ik ben zelf ook nog aan het leren/proberen. Heb een Rancilio Silvia v5.

Succes en groet,
Michael.
Rancilio Silvia v5
Quamar M80e

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » wo 22 aug 2018, 22:21

Ondertussen is 3/4 van mijn eerste kg Braziliaanse bonen erdoorheen met wisselend succes.
Met name de doorlooptijd (richtlijn 25 sec) vind ik lastig, vaak loopt ie te snel door of echt veel te langzaam. Ik krijg het nog niet voor mekaar. De smaak kan heel goed zijn echter 1 foutje en dat merk je gelijk in het resultaat.
De machine staat afgesteld op 11/12 bar volgens mij maar lees ook over mensen die em bijstellen naar 9 bar begrijp ik dat goed en zou mij dat helpen om de doorlooptijd beter te krijgen?
Deze bonen zijn zich prima maar ben op zoek naar bonen die net wat romiger/zachter smaken iemand tips?

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Erik82 » vr 24 aug 2018, 18:57

Afstellen naar 9 bar gaat je espresso veel mooier en romiger maken (een hevel heeft een nog sterker effect). Die 11/12 bar maakt alles veel harder qua smaak. Ik denk dat het nu ook meer je techniek is want een Brasil is ontzettend romig en zacht.

Stel je de maler zoveel af dat je van die wisselende resultaten hebt. Als je niks met je maler doet en exact dezelfde hoeveelheid koffie gebruikt (ofwel afgewogen tot 1/10 gram) dan zouden de resultaten constant moeten zijn. Alleen als je 2 bakkies achter elkaar zet is zal de tweede veel langzamer doorlopen doordat je bij de eerste nog 6gr oud maalsel hebt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » za 25 aug 2018, 20:52

Ik vraag me wel af waarom Bezzera haar machines dan standaard te hoog afstelt. Welke zaak is aan te raden (omgeving Rotterdam) als het gaat om het bij stellen van de machine?

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Erik82 » zo 26 aug 2018, 08:55

Als je hem nieuw hebt gekocht dan de leverancier. Die zouden daar niet moeilijk over moeten doen. Daarnaast is het ook goed zelf te doen. Ze stellen hem zo hoog af omdat de meeste mensen oude zooi gemalen tot poeder in de machine gooien.

Zie hier viewtopic.php?t=4912
en hier https://www.youtube.com/watch?v=8V6F3Y7q7j4

Je kunt ook HanR een bericht sturen. Die woont in Delft en heeft zeer goede prijzen en je krijgt meteen uitleg over je machine.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor bobbee » zo 26 aug 2018, 09:34

Ese padjes. Die hebben hogere druk nodig heb ik weleens gehoord.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » zo 02 sep 2018, 22:15

Mijn eerste kg bonen waren onderstaande:
https://www.baristawinkel.nl/a-51496706 ... -de-minas/
2e kg
https://www.baristawinkel.nl/a-51487833 ... anta-rosa/
De 2e kg en het begint al ergens op te lijken volgens mij! Deze bonen lijken net wat voller/romiger van smaak dan de eerste kg al zal mijn techniek nog wel wat te wensen overlaten .
@erik82 goed adres hoor ook altijd netjes verpakt en snel geleverd!


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron