Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor Erik82 » ma 13 aug 2018, 13:46

Een 68 mm topmolen die je aan de wand moet bevestigen zou super zijn.Je hoeft de molen niet vast te houden,hij verschuift niet en je bent hem nooit kwijt. :mrgreen: En malen is dan echt supergemakkelijk.
Snap nog steeds niet dat zo iets niet gemaakt wordt.
Ik vraag me daarbij af of je zelf ooit voor espresso hebt gemalen met een dergelijke maler. Je moet dan echt een stenen muur hebben en hele dikke en lange pluggen anders trek je dat ding bij de eerste maling zo van de muur.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen

Berichtdoor cremalover » ma 13 aug 2018, 14:15

Een 68 mm topmolen die je aan de wand moet bevestigen zou super zijn.Je hoeft de molen niet vast te houden,hij verschuift niet en je bent hem nooit kwijt. :mrgreen: En malen is dan echt supergemakkelijk.
Snap nog steeds niet dat zo iets niet gemaakt wordt.
Ik vraag me daarbij af of je zelf ooit voor espresso hebt gemalen met een dergelijke maler. Je moet dan echt een stenen muur hebben en hele dikke en lange pluggen anders trek je dat ding bij de eerste maling zo van de muur.
Ik heb een paar maanden een Pharos gehad.Vond dat ding erg onprettig in gebruik.
Ik ga ervanuit dat in nederlanse huizen gemetselde binnenmuren aanwezig zijn.Met twee stalen pluggen en 10 mm bouten van 8 cm hang ik alles vast op.Komt bij dat de krachten bij het malen verticaal gericht zijn.Trekkrachten van de muur af zullen zich niet voordoen.Verder kun je een wandmolen natuurlijk voorzien van een relatief lange hendel(staat toch niet in de weg).Krijg je een interessant koppel dat draaien nog gemakkelijker maakt.

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Voorstellen

Berichtdoor Bert 619 » ma 13 aug 2018, 14:59

Emma Zassenhaus.jpg
Zassenhaus Emma

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » ma 13 aug 2018, 15:10

Gaaf! Het is er dus al die tijd gewoon.

Wel opletten dat je geen scheuren in het fundament van de woning trekt. Met een beetje lichte branding kan het zo gebeuren dat een deel van het huis in een klap op straat belandt, dan heb je toch wat uit te leggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

dingman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 23:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor dingman » ma 13 aug 2018, 15:15

Een HG One kun je op tafel zetten, op het aanrecht vastschroeven en het is ook niet moeilijk 'm aan de wand te bevestigen.
Ah! Dat ziet er echt goed uit. Wel kostbaar zeg, maar materialen zien er ook bijzonder duurzaam uit.
Zassenhaus Emma
En gebruik je die voor espresso, met het mooie apparaat dat erachter staat? Online vrij weinig te vinden over deze maler (en hier op home-barista iemand die hetzelfde vraagt) dus ervaringen meer dan welkom!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » ma 13 aug 2018, 15:47

In plaats van de HGone kun je de Kinu M68 bekijken. De nieuwste versie heeft een pompje zodat je de maler aan het tafelblad zuigt. Ik heb hem getest op WOC en het werkt uitzonderlijk goed. De 68mm conische schijven zijn dezelfde als die in de huidige hgone. Verder zit er ook nog een versnelling in die zorgt dat het malen minder zwaar is!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » ma 13 aug 2018, 15:52

Zassenhaus: afgaande op de kwaliteit van hun andere malers en de prijs zou ik er voor espresso niet zo veel van verwachten. En reken op heel lang malen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor Erik82 » ma 13 aug 2018, 19:01

Zassenhaus maakt gewoon geen goede malers en zeker niet voor espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen

Berichtdoor Spironski » wo 15 aug 2018, 14:07

Nog even over de overwegingen wat betreft het milieu (wat ik op zich zeer toejuich): zo'n machine met E61 staat niet de hele hele tijd stroom te trekken, hè?

Inderdaad moet je de groep 45 minuten op laten warmen voor gebruik, maar alleen de eerste minuten staat het verwarmingselement continue aan. Zodra het water op temperatuur is (5-10 minuten?), slaat deze nog maar 10-15% v.d. tijd aan om de watertemperatuur op pijl te houden. In praktijk is je verbruik dus een stuk lager dan die 1200-1400 W die er op je machine staat.

We hebben het er hier al vaak over gehad, zo'n E61 kost je tussen de €0,25 voor 2x per dag koffie zetten tot €1,00 voor het continue aan laten staan (grofweg). Wat de kosten zijn van het gebruik van b.v. een 820 weet ik niet.

De milieubelasting van een ritje met de scooter of auto (laat staan een tripje met het vliegtuig) zijn denk ik véél groter. Ter overweging
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

dingman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 23:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor dingman » do 16 aug 2018, 10:59

Dank voor je reactie! Voor mijn eerste draadje hier ben ik zeer in mijn nopjes met de hoge kwaliteit van alle bijdragen. Zeer leerzaam. (Bij de buren van thuisbarista is er aanzienlijk minder activiteit momenteel.)

Klopt, besparingen in die orde van grootte zijn volslagen irrelevant als je één keer per jaar vliegt. Het is vooral de opwarmtijd waarvoor in mijn huishouden weinig tolerantie bestaat (kuch). De nieuwste Silvia (5E) komt bovenaan ons lijstje omdat die toch minstens 2x zo snel is als een machine met een E61 groep, en —dit is uitsluitend goed voor het groene gevoel— zichzelf uitschakelt na 40min — of na een programmeerbare tijd als je de MeCoffee hebt. Bovendien lijkt het erop dat je met een PID van MeCoffee of Auber ook minder gedoe hebt met een te warme zetgroep en een flushritueel om dat weer te verhelpen.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron