Voorstellen vanuit Friesland

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
therunningmanFRL
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 mar 2018, 10:56

Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor therunningmanFRL » vr 07 sep 2018, 10:55

Goedemorgen,

Al een maand of 6 lees ik mee hier op het forum. Beginnerstopic, ervaringen, kritische noten ;) en vooral heel veel kennis. Ik moet zeggen, zo af en toe loopt het me ook wel eens wat over. Of begrijp ik het simpelweg niet omdat er zoveel jargon bestaat in koffieland. Maar alles voor het grotere doel: ik wil een opstelling wat aan mijn wensen (korte en lange termijn) voldoet en wat binnen mijn budget past.

Na een dik jaar sparen en dus zoveel mogelijk kennis proberen te vergaren, zijn we gisteren op bezoek geweest bij Jos van CasaBarista. We hebben een hele mooie uitleg gekregen en ook wat zaken waar hier op het forum nog wel eens in jargon gesproken wordt, uitgelegd gekregen.

De conclusie is dat ik eruit ben en vanochtend de bestelling heb gedaan:

Molen: Rocket Fausto
Apparaat: Rocket R58 V2

Mijn historie: Al van jongs af was ik geïntrigeerd door koffie. Mijn ouders hun 'gewone' filterkoffie in het DE apparaat wat iedereen gespaard had. Later een espresso-apparaat van Krups. Maar zonder verse bonen. Daar stond tegenover dat de espresso zoals ik die proefde in italie iets extra's had. Iets bijzonders. De liefde de italianen ook in het klaarmaken steken. Prachtig.

Mijn oom en tante hadden zo'n 20 - 25 jaar geleden al zo'n opstelling thuis staan. Het was mijn kennismaking met: zo kan het ook thuis!
En nu, na lang wikken en wegen, proberen, bij anderen kijken, proeven, en genieten staat er binnenkort ook 1 in ons mooie kleine dorpje in Friesland. Ik kan niet wachten!

Waar ben ik nog niet over uit: de bonen. Via vrienden en familie al wat tips gekregen, en ook uiteraard hier via het forum het 1 en ander gelezen. Maar waar ik persoonlijk ook wel meerwaarde in zie is kijken of ik het lokaal kan krijgen. Dus zet een cirkel met de randen op Groningen en Leeuwarden, dan heb je het bereik waar ik het het liefst vandaan zou halen. Dus daar ga ik mij ook eens goed in verdiepen.

Zodra de opstelling er is, dan volgen uiteraard de foto's.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor Capulus » vr 07 sep 2018, 14:54

Hallo mede-Fries,

Zelf heb ik in heel Friesland nog geen goede verse koffie kunnen vinden. In Groningen ben ik enthousiast over Black & Bloom (oude kijk in t jat). Verder hoor ik goede verhalen over 'koffiestation', maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Er zijn overigens nog meer koffieaanbieders, maar die ken ik helemaal niet.
Wel eens in Zwolle koffie besteld bij 't Kronkeltje', dit was veel te donker gebrand voor mij. Daarnaast leek mij de kwaliteit van bonen niet echt goed.

Wellicht heb je hier iets aan.

Gr Bart
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor mutsje » vr 07 sep 2018, 21:59

Welkom op het forum. Waar ik soms koffie online bestel is bij https://sprso.nl. Je kan hier verschillende brandingen kopen. Er zijn legio branderijen die ook versturen. Wordt je boon wel duurder van maar ja. Volgens mij zit er in stad groningen ook een branderij?
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor bobbee » za 08 sep 2018, 08:06

Hoi, welkom op het forum.

Uiteraard hebben we postnl, die levert bij je thuis af. Zo ontvang ik bonen uit Noorwegen als ik dat wil. Afbeelding

Koffiestation brand lekkere boontjes en ze staan tegenwoordig iedere vrijdag op de Groningse markt met al dat lekkers. Maar je kunt ook zo langs bij de branderij, sowieso leuk om te zien en ruiken als je bonen gaat kopen.

Check :
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor Fisherman » za 08 sep 2018, 12:22

Hoi, welkom op het forum.

Uiteraard hebben we postnl, die levert bij je thuis af. Zo ontvang ik bonen uit Noorwegen als ik dat wil. Afbeelding

Koffiestation brand lekkere boontjes en ze staan tegenwoordig iedere vrijdag op de Groningse markt met al dat lekkers. Maar je kunt ook zo langs bij de branderij, sowieso leuk om te zien en ruiken als je bonen gaat kopen.

Check :
Afbeelding
En het is erg leuk om gewoon eens rond te kijken in de branderij van Koffiestation. Zijn altijd wel in om even een praatje te maken en ze zijn vaak wel met leuke dingen bezig.

Black & Bloom heeft ook lekkere koffie, voor filter althans. Espresso's zijn er wel heel goed te drinken in elk geval, dus met die bonen zal het ongetwijfeld ook goed zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor Erik82 » za 08 sep 2018, 18:47

Vergeet het idee van lokaal je bonen halen. Goede bonen zijn het allerbelangrijkste en er is maar weinig te vinden in je omgeving wat de moeite waard is. PostNL is hier toch echt de uitkomst naar goede koffie. Aangezien het een niet al te grote markt is bevinden de meeste goede branders zich in de grote steden in de randstad. Je kunt ook verhuizen naar Amsterdam zodat je altijd genoeg branders in de buurt hebt maar ik denk dat laten bezorgen goedkoper is ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

therunningmanFRL
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 mar 2018, 10:56

Re: Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor therunningmanFRL » ma 10 sep 2018, 08:44

Hoi, welkom op het forum.

Uiteraard hebben we postnl, die levert bij je thuis af. Zo ontvang ik bonen uit Noorwegen als ik dat wil. Afbeelding

Koffiestation brand lekkere boontjes en ze staan tegenwoordig iedere vrijdag op de Groningse markt met al dat lekkers. Maar je kunt ook zo langs bij de branderij, sowieso leuk om te zien en ruiken als je bonen gaat kopen.

Check :
Afbeelding
Wat super leuk. Hier ga ik zeker even langs!

therunningmanFRL
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 mar 2018, 10:56

Re: Voorstellen vanuit Friesland

Berichtdoor therunningmanFRL » ma 10 sep 2018, 08:46

Vergeet het idee van lokaal je bonen halen. Goede bonen zijn het allerbelangrijkste en er is maar weinig te vinden in je omgeving wat de moeite waard is. PostNL is hier toch echt de uitkomst naar goede koffie. Aangezien het een niet al te grote markt is bevinden de meeste goede branders zich in de grote steden in de randstad. Je kunt ook verhuizen naar Amsterdam zodat je altijd genoeg branders in de buurt hebt maar ik denk dat laten bezorgen goedkoper is ;) .
Hmm.. verhuizen lijkt me geen optie. :lol: Ik denk inderdaad dat de vriendjes van PostNL dan een betere optie is.

Ik ben weer een flink stuk verder. Nu afwachten tot deze week mijn speeltjes komen...


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron