Tamper station naaldboom

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Dirk Jan » ma 19 dec 2022, 14:17

De reactie van de leverancier:

"Verbeterde Houtolie (Tungolie) bevat siccatieven die op zich niet voedselveilig zijn. Máár...
Die siccatieven vormen tijdens het koken een onlosmakelijke verbinding met de Tungolie. En Tungolie is zo sterk dat het niet door het lichaam afgebroken kan worden waardoor dus ook de siccatieven niet vrij kunnen komen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lijnolieproducten aangezien het lichaam die wél af kan breken en daarbij de siccatieven dus wél vrij kunnen komen. Dus: ja, Verbeterde Houtolie is voedselveilig maar bevat wel siccatieven."

Wat die siccatieven eventueel daarna in het riool doen, dat vertelt het verhaal niet.

edit, ik vergeet een zin:
"Vandaar dat de alle professionele snijplankenmakers die ik in de klantenkring heb kiezen voor Rauwe Tungolie (lange droogtijd dus alleen leuk bij grote volumes) of voor de werkbladolie aangezien die beiden volledig Vegan en voedselveilig zijn en dus ook geen siccatieven bevatten."
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor gilleko B. » ma 19 dec 2022, 17:35

Goede vraag, ga ik de leverancier vragen. Zelf gebruik ik het al jaren op mijn snijplank. Het enige dat ik merk is dat ik ouder ben geworden in die jaren ;-)
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor gilleko B. » ma 19 dec 2022, 17:37

De reactie van de leverancier:

"Verbeterde Houtolie (Tungolie) bevat siccatieven die op zich niet voedselveilig zijn. Máár...
Die siccatieven vormen tijdens het koken een onlosmakelijke verbinding met de Tungolie. En Tungolie is zo sterk dat het niet door het lichaam afgebroken kan worden waardoor dus ook de siccatieven niet vrij kunnen komen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lijnolieproducten aangezien het lichaam die wél af kan breken en daarbij de siccatieven dus wél vrij kunnen komen. Dus: ja, Verbeterde Houtolie is voedselveilig maar bevat wel siccatieven."

Wat die siccatieven eventueel daarna in het riool doen, dat vertelt het verhaal niet.

edit, ik vergeet een zin:
"Vandaar dat de alle professionele snijplankenmakers die ik in de klantenkring heb kiezen voor Rauwe Tungolie (lange droogtijd dus alleen leuk bij grote volumes) of voor de werkbladolie aangezien die beiden volledig Vegan en voedselveilig zijn en dus ook geen siccatieven bevatten."
Normale tungolie dus tenzij deze in het riool schade aanrichtAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Dirk Jan » ma 19 dec 2022, 18:13

Ik ga de volgende keer dat ik olie bestel voor de Werkbladolie. Schijnt iets sneller 'droog' te zijn.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor bobbee » ma 19 dec 2022, 21:14

Voor wat het waard is, ik heb een fles walnootolie. Daar smeer ik de planken mee in en van wat ik heb begrepen was dat altijd de standaard olie hiervoor. Enfin, het werkt prima.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Ypuh » ma 19 dec 2022, 22:47

Druivenpitolie kun je ook prima gebruiken. Gewoon te koop in de supermarkt, plakt niet en is geurloos.

Het is ook uitermate geschikt om mee te koken of frituren door het hoge rookpunt, maar het is wel relatief duur (€8-9 per liter) t.o.v. zonnebloem of arachide olie.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Madencio » di 20 dec 2022, 09:04

Top mensen, thanks voor alle suggesties. Toch maar besloten om een freesmachine te halen, van het weekend ga ik dit klusje maar eens oppakken.
... / DF83

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor gilleko B. » di 20 dec 2022, 11:53

Foto's alsdan




Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Madencio » di 20 dec 2022, 13:19

Uiteraard uiteraard.
... / DF83

BoyJ79
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 nov 2022, 19:06

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor BoyJ79 » vr 30 dec 2022, 11:51

Hoe staat het met je projectje Madencio? Leuk project btw!
Het meeste hout wat wij aan houtbewerkers en zaagmolens leveren wordt in het water gedroogd. Dit is meestal wel loofhout en geen naaldhout als jouw grove den.
Hout drogen heeft niks te maken met droge omstandigheden. Is een natuurlijk proces van krimpende houtcellen waarbij het vocht uit de houtcellen wordt geperst. Probleem is dat hout wat aan warme/droge lucht droogt te snel opdroogt. Houtcellen krimpen te snel waardoor het hout splijt. Vooral zo’n dunne schijf is daar erg gevoelig voor.

Mijn advies is altijd laat het een seizoen op een donkere en vochtig plek liggen, achterin de tuin of voor de echt mooie schijven een jaar in de sloot of vijver. Na een jaar mooi opschuren en je hebt alle mooie jaarringen weer tevoorschijn.
Lelit MaraX _ Eureka Mignon XL


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron