Limoncello

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Evert Mandemaker
Berichten: 38
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 12:04
Locatie: Maassluis

Re: Limoncello

Berichtdoor Evert Mandemaker » vr 09 nov 2012, 11:42

De vraag is of het wel de suiker is die je ziet neerslaan... als dat zo is, zou de heldere vloeistof veel minder zoet moeten smaken.
Ik ben geen chemicus, maar volgens mij is het knap lastig om opgeloste suiker weer 'los' te maken van het water.... het zou door het zure van de citroenen kunnen komen... maar dat betwijvel ik.

Heb je de alcohol met citroensmaak wel goed gefilterd voordat het suikerwater er bij ging? zo niet zou het kunnen zijn dat er suiker 'neerslaat' / wordt aangetrokken door de fijne delen van de citroenschil en dat zie je dan als gekristaliseerde suiker... de aanleiding zijn echter de fijne delen van de citroenschil.

Misschien heb ik het helemaal mis... maar dit was mijn eerste gedachte.

Overigens zou het ook kunnen zijn dat men in de fabriek een toevoeging aan de limoncello doet waardoor de vloeistoffen niet gaan scheiden... dan is schudden voor gebruik een gezondere oplossing!
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » vr 09 nov 2012, 11:51

Zou zo kunnen dat je gelijk hebt hoor. Ik heb het inderdaad NIET gefilterd voordat ik alles bij elkaar gooide, maar dit is omdat het recept voorschreef dat ik alles bij elkaar moest gooien en aan het einde pas moest filteren.

Misschien dat dit ook wel zo hoort. Ik zal eens kijken of ik zo een foto kan uploaden.

UPDATE: Afbeelding

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Limoncello

Berichtdoor Joep » vr 09 nov 2012, 12:28

Hmmm..
Ik heb wel eerst gefilterd voordat ik het bij elkaar voegde en had geen last van kristalliserende suiker.
Maar wat me vooral opviel is dat ik 650g suiker op 1,5 liter water en 1 liter alcohol heb gebruikt (17 citroenen). Dat is net iets meer dan de helft van de hoeveelheid suiker die jij gebruikt. Misschien kan zoveel suiker wel niet opgelost blijven? Wel in het water, niet als de alcohol erbij komt ofzo?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Evert Mandemaker
Berichten: 38
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 12:04
Locatie: Maassluis

Re: Limoncello

Berichtdoor Evert Mandemaker » vr 09 nov 2012, 12:34

Ik denk niet dat de alcohol dan de 'schuldige' is van het weer terughalen van de suiker, ik denk eerder dat de zuurheid (van de citroenen) daar schuldig aan is.... maakt in dit geval niet zoveel uit maar mocht je het met andere vruchten proberen zou het wel eens prima kunnen gaan met die hoeveelheid suiker.
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Limoncello

Berichtdoor SteefM » vr 09 nov 2012, 13:21

Ik zat te denken om de pot limoncello in een pan met een laagje water te zetten, op laag vuur, in de hoop dat de suiker dan alsnog smelt. Ik weet alleen niet of dat goed is voor de rest van de ingrediënten...
Dit zou ik niet doen, want dan ben je vrij snel al je alcohol kwijt. (of bedoel je de pot dicht laten? dan uiteraard heel voorzichtig...)
Overigens zou het ook kunnen zijn dat men in de fabriek een toevoeging aan de limoncello doet waardoor de vloeistoffen niet gaan scheiden... dan is schudden voor gebruik een gezondere oplossing!
Daar zat ik ook aan te denken.

De hoeveelheid suiker die je hebt opgelost is wel fors (ik heb nooit limoncello gemaakt). Het zou inderdaad best kunnen dat je tegen het verzadigingspunt zit van je vloeistof. Het 'schudden' lost de suiker immers ook niet op, want de vloeistof blijft troebel (toch?). Dat is dus niet oplossen maar herverdelen, en na een tijdje komt het suiker door de zwaartekracht weer onderop.
Mits het echt suiker is.

(in zuiver water kan maximaal ongeveer 2 kg suiker per liter water oplossing bij 20ºC; nu heb jij een lager percentage, maar wel gemengd met alcohol - waardoor het weer wat lager zou kunnen komen)

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » vr 09 nov 2012, 13:32

Bedankt voor de reacties.

Eigenlijk kan ik het t beste zo laten denk ik dan: niet verder klooien en maar gewoon geduld en vertrouwen hebben.

Over een paar weken zal ik sowieso hier een update plaatsen *fingers crossed*

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » wo 28 nov 2012, 18:22

Hey allemaal. Ik had beloofd een update te plaatsen.

Nadat ik hem heb gefilterd, gebottled en in de vriezer heb gestopt was het tijd om hem te proeven:
In principe is mijn limoncello gelukt. (toch) Doorzichtig, mooi van smaak en geur. Maar er is een MAAR...

Hij is EN een tikkie te stroperig EN veeeel te sterk. Nu heb ik een vermoeden: ik heb het water en de suiker te lang laten inkoken (zeker 30min). Dat verklaart denk ik waarom hij zo sterk is, want er is veel water verdampt tijdens het koken.

Nog even een opsomming van de ingrediënten: 1L 95% alcohol + 1.5LWater + 1.2KG Suiker + Schillen van 10 bio Italiaanse citroenen = 1.7L Limoncello. Ik had gehoopt en gegokt op meer. Misschien zit ik fout, maar ik dacht namelijk 2.5L vloeistof+1.2KG suiker is zoveel volume dat ik (minus wat verdamping en spill) zeker 3L Limoncello over had moeten houden. Niet dus ;)

Ik denk dat er dus veel te water is weg gekookt. Wat denken jullie?
Nu de vraag: Kan ik hem nu nog verdunnen? En weten jullie hoe ik dat zou kunnen doen?

Ik heb gelezen dat ik wat water moet koken, laten afkoelen en dat ik dat kan toevoegen, maar ik wend mij eerst tot jullie voor meer advies. Want ik twijfel ook hoeveel water ik dan moet toevoegen.

Alvast heel erg bedankt :)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Limoncello

Berichtdoor Spironski » do 29 nov 2012, 01:34

Het lijkt me dat je vrijelijk zoveel water kan toevoegen als dat jij wenselijk vind?

Verder kan je gewichten en volumes niet zomaar vrijelijk bij elkaar optellen en aftrekken. De suiker die je toevoegt gaat natuurlijk in de intermoleculaire ruimtes zitten. Uiteindelijk is alles bijna leegte hè? ;-)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Limoncello

Berichtdoor Joep » do 29 nov 2012, 02:09

1.7 liter met 1 liter 95% alcohol! Nice, zit je op een alcoholpercentage van 56% haha.
Ik kreeg 2,7 liter limoncello, waarmee ik mooi op 35% kwam. Ik had de 650 gram suiker opgelost in de 1.5l water, en had daarvan (iets meer dan 1.7l meen ik) gewoon 1.7 liter toegevoegd zodat het alcoholpercentage iig zou kloppen. Dat je dan misschien 50 gram minder suiker in je limoncello hebt merk je minder snel dan een ander alcoholpercentage.
Water toevoegen moet sowieso kunnen. Whisky uit vaten wordt ook met water verdund tot het gewenste alcoholpercentage (vaak 40%).
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » do 29 nov 2012, 09:02

OK, thanks!

Dus om ongeveer 35% te krijgen met 1L alcohol zou ik tussen de 2.6-2.8L moeten uitkomen (beetje verdamping meegerekend). Aangezien ik nu dus op de 1.7L zit ga ik denk ik gewoon 1L koken (dan verdampt er ook wel weer een klein beetje) en dat dan laten afkoelen en toevoegen.

Goede strategie?

Enig idee ook of ik dit nog lang moet laten staan? Of is het gewoon roeren en bottelen?


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron