Bier (en koffie?)

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor Erik82 » vr 01 aug 2014, 19:21

Ze gebruiken inderdaad voor allemaal de stam van Westmalle. Ik was te snel met het schrijven van die post. Sint Bernardus gebruikt nog de originele giststam vandaar het verschil. De 12 is inderdaad overrated maar wel erg goed en lekker. De blond is zelfs slecht te noemen. Persoonlijk vind ik de Rochefort 8 het lekkerste bier.

Ik vraag me af welke bieren je oud hebt laten worden want mijn ervaring is toch echt dat bieren vanaf 10% na een jaar over het algemeen een heel stuk beter smaken dan de jonge versies. Na een paar jaar krijgen de Belgian Ales en de Quadrupels inderdaad wel dezelfde zoete ondertoon van het doorgisten. Waarschijnlijk ook gewoon een kwestie van smaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor R&B » vr 01 aug 2014, 19:36

Verschillende, RIS-en, IPA's, blond's, tripels, quadrupels, bitters, pils, ga maar door.
Heb nog een reeks Bigfoot Barleywines staan van 2006-2014 en die laatste wint met vlag en wimpel.

Zwaarder bier trekt het idd wel beter dan lichter bier, donker vaak ook beter dan licht gekleurd. Pils wordt kartonwater en de rest op z'n best geportoriseerd/madeira-achtig.
Moutsmaken en hoparoma vervagen, het gistprofiel verminderd, bitterheid neemt af, wat de oude bieren meer en meer op elkaar doet lijken.

Dat geportoriseerd/madeira-achtige geeft wel de indruk van iets zoetigs idd, dus misschien is dat wat je er lekker aan vind. Voor mij heeft het bier dan z'n karakter verloren.
Overigens is die smaak niet van het doorgisten, maar gewoon een verouderingsproces (mn oxidatie).
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor Erik82 » vr 01 aug 2014, 19:46

Lichte bieren zijn indeerdaad niet geschikt om oud te laten worden. Ik vergeet daar altijdcrekening mee te houden omdat ik die zelf nagenoeg nooit drink. Pils is helemaal niet meer te zuipen na meer dan een jaar. Bij de trappistentest hadden we ook wat lichtere bieren tot 8% van 2 jaar oud maar die waren niet erg lekker meer. Laatst had ik wel een Emelisse DIPA die al over de datum was maar die smaakte erg interessant.

Je moet een beetje de biertjes weten die na een jaar beter smaken. Sommige bieren drink ik pas na een jaar. Vooral Russian Imperial Stouts worden beter. De Rochefort 8 vind ik na een jaar ook veel lekkerder net als de Karmeliet.

Gedeelte van de smaakverandering komt ook omdat de suiker die wordt toegevoegd het gistingsproces door laat gaan. Ik heb het wel over bieren met gist in de fles dus echt de zware rakkers. Dat is ook meer mijn smaak.

Nu lekker aan een Kwak. De dry-hopped biertjes van de laatste tijd zijn in de zomer ook wel erg lekker. Die foto van de bierkast was ook al een oudje. Er staan nu heel veel IPAs in en de Amerikaanse stijl is dan wel erg lekker. Daar ben ik het zeker mee eens.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor R&B » vr 01 aug 2014, 19:57

Mbt de smaak van veroudering kan ik niet anders zeggen dan: "over smaak valt niet te twisten!" en gelukkig verschillen smaken dan ook.
"Zwaar bier smaakt beter na een jaar bewaren" is dan ook zoiets persoonlijks en geen vaststaand feit.

Maar waar wel objectief op in te gaan is, is dat:
Gedeelte van de smaakverandering komt ook omdat de suiker die wordt toegevoegd het gistingsproces door laat gaan. Ik heb het wel over bieren met gist in de fles
Helaas niet klopt.
De bottelsuiker dient hoofdzakelijk voor de vorming van koolzuur. Wanneer het vergist is, en dat is binnen enkele weken, valt de vergisting gewoon weer stil.
De verouderen gedurende de jaren is een (bio)chemisch proces dat niet afhankelijk is van levende gist. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor Erik82 » vr 01 aug 2014, 22:02

Toch weer wat geleerd. Mij was altijd verteld dat het gist op de fles nog effect had. Voor de schuimkraag wist ik het wel met de toevoeging van wat suiker maar was in de veronderstelling dat het daarna nog door zou gaan door het gist wat ook nog wordt toegevoegd.

Nu lekker aan het genieten van een 1,5 jaar oude Rochefort 8. Aan het einde nog even het gistbommetje en dan lekker slapen :mrgreen: .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor R&B » vr 01 aug 2014, 22:08

Proost!
Ik heb helaas dienst, nog 1 nacht droogstaan... :( ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor @3aan » vr 17 feb 2017, 15:27

Gisteren biertjes gescoord, 2 voor m'n broertje en 1 ga ik zelf proberen, gezien de naam wat ziltig?

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor fransg » vr 17 feb 2017, 15:34

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor @3aan » vr 17 feb 2017, 15:41

Die hadden gisteren een mede presentatie er tegenover en daar mocht ik m'n koffies schenken aan een leuk publiek, na afloop waren er nog een paar biertjes over en mocht ik meenemen.

Nog dank daarvoor!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bier (en koffie?)

Berichtdoor fransg » vr 17 feb 2017, 15:42

gaaf!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten