Onderverdeling van de Arabica boon

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor R&B » vr 30 aug 2013, 21:24

Is die boom ook fylogenetisch correct? :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » vr 30 aug 2013, 23:30

Ben jij van nature zo grappig, dat je twee keer achter elkaar dezelfde grap bijna even leuk kunt herhalen? Of zou je er als cabaretier misschien je professie van moeten maken?
Óf ben je ook gewoon nog niet 43 jaar oud, want dan begrijp ik je wel hoor.... :roll:
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article ... tijd.dhtml
(... Andere tekenen van onvolwassenheid zijn zwijgen tijdens ruzies, niet kunnen koken en steeds dezelfde moppen en verhalen vertellen. (...)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor R&B » di 17 sep 2013, 21:05

Dit is toch een andere "boom" dan je eigen?
Vandaar dezelfde vraag erover, het antwoord zou anders kunnen zijn.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Atomic2005
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 15:51

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor Atomic2005 » vr 09 mei 2014, 13:00

Wat leuk te zien dat er zoveel variëteiten zijn!
Heel interessant.

Is er ook een mogelijkheid om smaakkenmerken er aan toe te voegen?

Zodat ik/we/men kan zien welke smaken een bepaalde boon heeft?

Harryforest
Berichten: 16
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 13:05

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor Harryforest » za 10 mei 2014, 00:00

Smaak wordt voornamelijk door het terroir bepaald. De planten zijn gevoelig voor ziektes (schimmels enz). Daarom zijn er veel planten ontwikkeld die er tegen kunnen (bijv. SL28). De ene plant doet het beter dan de andere plant in een bepaalde regio.
La Marzocco Linea Mini - Mazzer Super Jolly E SSP -Chemex - Hario V60-01-02 - Wilfa Svart Precision - Wilfa Svart Pour Over - Clever Dripper - Hario Skerton MSCS-2TB - Aeropress - Hario Cloth Dripper DPW-3 - Kruve

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » ma 04 aug 2014, 16:38

Best wel weer spinnenwebberig.. Maar ja, tis en blijft ook vrij complex allemaal.
Heb het web van Counter Culture gehackt en daarin zo´n 10 tot 12 toevoegingen gedaan (met hun instemming... achteraf :lol:). Café Imports c.s. heb ik ook laten inspireren. Mijn eigen gestarte ´werk´ van 2 jaar geleden is wel voltooid nu. Kon het zelf niet meer in ander jasje gieten, vooral wegens tijdgebrek. Toevoegingen en pijlen en smaken en wat je er allemaal bij kunt bedenken.... tja, ik zou zeggen, wie de schoen hackt, trekke hem aan. Of: beter goed gejat, dan slecht bedacht. :ugeek:
Op de site van CCC kun je wel wat toelichting vinden bij de hoofdsoorten. https://counterculturecoffee.com/learn/varieties
En dan lichten er ook wat lijntjes op om verbindingen te duiden.
Misschien beter niet gebruiken om vooraf op zoek te gaan naar een smaakprofiel o.i.d. Onbegonnen werk m.i.. Juist leuk om her en der varietals te zoeken en te proeven en dan als naslagwerk erbij te houden.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » do 19 mar 2015, 20:53

Tim Wendelboe zit ook niet stil...
Is nu in El Salvador en gaat een immense lading verschillende varietals cuppen dezer dagen.
Prachtig lijstje!

https://instagram.com/p/0aTnhohAZI/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » wo 14 sep 2016, 20:55

Meest voorkomende Arabica variëteiten in Midden- en Zuid-Amerika

Info o.a. uit The Coffee Atlas, Coffee Obsession, en online.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor fransg » wo 14 sep 2016, 22:26

Mooi werk!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » di 08 aug 2017, 21:39

Het koffiebloed kruipt toch maar weer waar het niet gaan kan... maar wel een keertje moet!
5 jaar geleden aan begonnen, lang stilgelegen maar recent de nodige toevoegingen gedaan.

Het is nu helemaal spectaculair, ahum. :roll:
Anyway, het is wel het meest complete overzicht wat je zult vinden!
Nu alleen nog een beetje orde in gaan scheppen.
Wordt vervolgd... :ugeek:
Doel is om er nu toch eens écht een behapbare poster van te maken.
20170728_180317.jpg
p.s. er staan er inmiddels nóg meer op, deze foto is eigenlijk alweer achterhaald.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron