Onderverdeling van de Arabica boon

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
arno
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 09:48
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor arno » vr 21 nov 2008, 20:21

Zal ik doen, dank voor de tip! Btw, het is Googlet...
Ik dacht dat niet. Volgens mij worden alle engelse werkwoorden vervoegd met 'ed', en niet 'et'. Maar zeker weten doe ik het niet :?
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

Espressotopia

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor Espressotopia » vr 21 nov 2008, 20:55

Het wordt nu wel erg off-topic, maar ok. Als je googlen als werkwoord beschouwt, dan is de de stam googl. De vervoegingen worden dan dus: ik google, jij googlet, hij googlet, wij googlen, jullie googlen, zij googlen. Verleden tijd:ik googlede, voltooid verleden tijd: ik heb gegoogled. De eerder (door mij) gebruikte hoofdletter is echter onjuist, omdat de term google zo wijdverbreid is - zelfs synoniem voor 'iets opzoeken op internet' - dat het zijn hoofdletter verliest.
Zo, en nu weer koffie!

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » di 23 okt 2012, 14:01

Zo, en nu weer koffie!
Waarvan akte! :P

Ziehier mijn schematische overzicht van de Arabica varietals. Het is een erg uitgebreid geheel in wording, want het grote werk is nog niet af ;) . Doel is om alles nog steeds op 1 pagina te houden, dan ook leesbaar en begrijpelijk. Nu kunnen de vakjes en lijnen nog wat netter. Ook zijn de lijnen nu slechts relationeel en zeggen nog niets over beïnloeding en (dus) richting. Logischerwijs is dat er overigens wel redelijk uit te halen.

Tot mijn verbazing ben ik (nog?) geen vergelijkbaar schema tegengekomen. Meest in de buurt komt via http://www.wolfredo.de, tevens gebruikt als bron. Ook het mooie arbeidsintensieve (door James Hoffman warm aanbevolen) artikel van de Estlander Raimond Feil heeft veel geholpen: http://genuscoffea.wordpress.com/coffea-article

Alle hulp, tips en adviezen zijn welkom, dus schiet u maar! 8-)
Laatst gewijzigd door pichichi op wo 24 okt 2012, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor Spironski » di 23 okt 2012, 17:32

Oh, wat leuk! Jammer dat het zo slecht op 1 pagina past. Maar waard om eens goed bestudeerd te worden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor @3aan » di 23 okt 2012, 19:16

Heb jij dat programmaatje niet dat het opvouwt?

Zit bij mij op de mac zo'n speciaal tekentje voor, het lijkt op zo'n metalen mandje. 8-)

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » wo 24 okt 2012, 09:46

Bedankt voor de eerste reacties!

@Spironski: Het past juist net nog op 1 pagina, maar als toegevoegd image file is het hier niet zo mooi te presenteren. Heb nu echter ook de pdf in het bericht geplaatst. Is dus maar 1 pagina :).

@@3aan: Jij als graficus kan me vast beter adviseren lijkt me? Tenzij je er geen zin in hebt en je niet geïnteresseerd bent in botanische materie. Kan ik me voorstellen, jij bent ook meer van de machinerie, ik stukken minder. Maar ieder "z'n ding" he... Hoe het ook zij, het blijft allemaal Koffiepraat. Inhoudelijk is mijn schema geenszins te bestempelen als trash, het is feitelijke en juiste achtergrondinformatie over koffie varietals. Jij zegt (heel) indirect dus eigenlijk dat je koffie trash vindt :|? Over smaak valt te twisten (ook in grafisch opzicht..), mooi vind je het niet, ik beweer overigens ook niet dat dat het (al) is. Zoals gezegd, het is work in progress. Opbouwende kritiek is dus welkom.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor @3aan » wo 24 okt 2012, 11:09

Ik heb nergens gezegd dat ik het niet mooi zou vinden, kan je er in de kantlijn een beschrijving van alle bonen en ondersoorten geven zodat de materie wat minder droog is en jezelf nog moet Googlen of heeft geGoogledt medt D dan wel T :mrgreen: Goegel vindt ik meer NL ;)

Ik denk toch dat je een web versie moet maken en dat je alle labels klikbaar maakt met een informatieve pagina daaraan gelinkt en liefst pagina's waar commentaren op achtergelaten kunnen worden die je evt. later kan implementeren, zorg wel dat je er een antispam regel in plaatst.

Ga zo door!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor R&B » wo 24 okt 2012, 21:04

Kan je de verwantschap ook in een fylogenetische boom weergeven?
Dat vind ik zelf altijd wat overzichtelijker. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor @3aan » wo 24 okt 2012, 21:07

Ook of in? :) je komt dan wel wat duidelijker over en is minder mixachtig om te zien, voor kleinere weergaven vindt ik de huidige aantrekkelijker, de fylogenetische lijkt me makkelijker uit te breiden.

Met Mixachtig bedoel ik dat er teveel gekruist gaat worden en steeds meer op een dronken spin z'n web begint te gelijken, een spinnenweb is zeer systematisch.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderverdeling van de Arabica boon

Berichtdoor pichichi » vr 30 aug 2013, 11:32

Mijn eigen 'spinnenweb' ligt al paar maanden stil, maar kwam nu wel deze iets minder uitvoerige versie tegen. Biedt een mooie inkijk in vele varietals.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron