Hoeveel proeven jullie?

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hoeveel proeven jullie?

Berichtdoor 2linker » di 05 dec 2017, 20:47

Mede door de grote verschillen in smaken van de deelnemers van dit forum, maar ook door mijn eigen ervaring in het traject van beginneling naar iets ervarener amateur, ben ik gaan zoeken naar een smaakpalet voor koffie. De mooiste vond ik (natuurlijk) in dit forum; zie hier: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =21&t=6972
Nu ben ik nieuwsgierig: hoeveel hiervan proeven jullie eigenlijk? Zijn hier koffieproevers die op vergelijkbaar niveau staan als gediplomeerde vinologen op wijngebied, die (denk ik) al die smaken kunnen herkennen?

Als ik voor mezelf spreek: achteraf gezien kwam er uit mijn volautomaat met Lidl-bonen alleen de 'roasted'-smaken, met 'chemical'.
Mede door de single-originbonen ben ik fruit en zuur leren herkennen, en iets chocola. Wat precies? Weet ik niet.
De aeropress liet me kennismaken met kruiden - maar welke kruiden, geen idee. Peper?
De enkele bakjes uit de La Pavoni die ik inmiddels gedronken heb, voegen iets toe dat ik nog geeneens een naam kan geven. Verder dan 'rond' en 'vol' kom ik niet, maar die termen staan niet op het smaakpalet.

Daarom mijn vraag: hoeveel proeven jullie?
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: Hoeveel proeven jullie?

Berichtdoor FrankN » wo 06 dec 2017, 14:36

Bij mij ongeveer hetzelfde. Mijn smaak-en reuk mogelijkheden zijn zeer beperkt en alhoewel ik bijna allergisch ben voor bepaalde geuren, bv. Leverpastij, ruik ik voor de rest amper iets, tenzij ik me er echt op concentreer. Ik kan ook geen smaken ontleden. Ik proef eigenlijk alleen een geheel van smaken, en die totaalsmaak bevalt me, of juist niet. Bij koffie is dat zoiets als 'stevig' of 'slap', met lange nasmaak of niet. Daarom dat ik meer plezier beleef aan de techniek van het brouwen van een tasje voor mijn echtgenote, dan aan het drinken van koffie, alhoewel ik de laatste tijd door het vele experimenteren toch wel de verschillen proef tussen goede verse bonen en supermarktspul

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoeveel proeven jullie?

Berichtdoor Pti » wo 06 dec 2017, 15:03

Smaken, of eigenlijk proeven werkt bij mij vooral met associaties.
Naarmate je meer verschillende soorten zuren, zoeten en bitters proeft kun je deze is een soort van smaak geheugen opslaan. Als je dan een koffie proeft ga je opzoek naar associaties met dingen die je eerder geproefd hebt.

In een kruidige Sumatra pak je al snel associaties op met piment, kaneel en kruidnagel.
In een fruitige Kenya of Ethiopië kom je aardbei, citroenschil en meloen tegen.
In een zachte Colombia zit iets van bergamot of groene thee en makkelijk te herkennen aardse noten van cacao en chocolade.

Een smaakwiel uit de chocolade, wijn of natuurlijk koffie kan je hierbij helpen.

Hoe meer je en hoe vaker je uiteenlopende smaken proeft hoe beter je dingen kunt associëren en dus benoemen maar lang niet ieder smaakpallet is hetzelfde.

Misschien kan onze professionele koffieproever, oftewel Qgrader Pichichi hier nog wat van zijn wijsheid delen?

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Hoeveel proeven jullie?

Berichtdoor pichichi » do 14 dec 2017, 11:42

Smaken, of eigenlijk proeven werkt bij mij vooral met associaties.
Naarmate je meer verschillende soorten zuren, zoeten en bitters proeft kun je deze is een soort van smaak geheugen opslaan. Als je dan een koffie proeft ga je opzoek naar associaties met dingen die je eerder geproefd hebt.

In een kruidige Sumatra pak je al snel associaties op met piment, kaneel en kruidnagel.
In een fruitige Kenya of Ethiopië kom je aardbei, citroenschil en meloen tegen.
In een zachte Colombia zit iets van bergamot of groene thee en makkelijk te herkennen aardse noten van cacao en chocolade.

Een smaakwiel uit de chocolade, wijn of natuurlijk koffie kan je hierbij helpen.

Hoe meer je en hoe vaker je uiteenlopende smaken proeft hoe beter je dingen kunt associëren en dus benoemen maar lang niet ieder smaakpallet is hetzelfde.

Misschien kan onze professionele koffieproever, oftewel Qgrader Pichichi hier nog wat van zijn wijsheid delen?

Arnoud, je hebt het he-le-maal goed verwoord man! Enige wat ik kan toevoegen zijn deze mooie hulpmiddelen/linkjes:

http://hazeljlee.com/taste-with-colour/

https://notbadcoffee.com/flavor-wheel-en/

Overigens... Er is een grove 25% van de mensheid zogenaamd supertaster, die zijn extreem goed, maar vaak ook overgevoelig. De helft van ons allen is een goede, normale proever, die zichzelf kan verbeteren door training. Met 1 op de 4 gaat het 'm helaas niet worden... Die genieten van chips uit een koker, kapotgefrituurde kippenvleugels etc.
(maar geheel niet snobistisch: nood breekt wetten, dus ik eet dat soort dingen ook heeeeeel soms, op doorreis van vakantie ofzo; bovendien is het nooit verkeerd om je grenzen af en toe te verlagen, zo houd je een goede benchmark en uitgebreid smaakpalet; hetzelfde met koffie, ik neem er ook wel eens eentje - uit nood - op een station of soortgelijk, nee geen pretje per se, maar wel leerzaam op meerdere manieren.)

Proef alles wat je consumeert met zoveel mogelijk aandacht! Waar op de tong proef ik wat precies, is het hard, zacht, waar lijkt het op etc etc.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Hoeveel proeven jullie?

Berichtdoor bobbee » do 14 dec 2017, 12:53


Proef alles wat je consumeert met zoveel mogelijk aandacht! Waar op de tong proef ik wat precies, is het hard, zacht, waar lijkt het op etc etc.
Deze tip neem ik mee. Zo kun je soort van houvast creëren en wordt het wat tastbaarder. Thanks.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoeveel proeven jullie?

Berichtdoor Erik82 » do 14 dec 2017, 16:48

De sleutel is inderdaad veel proeven. Met speciaal bier heeft het mij net als bij koffie echt jaren gekost om alle nuanceverschillen te kunnen plaatsen. Zelfs dan is het een kwestie van de smaakprofielen lezen zodat je de nuances uiteindelijk kan plaatsen in de termen die wereldwijd worden gebruikt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron