Re: Melk Opschuimen

11
mwoah... minder hard tampen werkt niet... Ik heb geprobeerd te tampen door alleen het gewicht van de tamper de koffie naar beneden te laten duwen, en nog heb ik een doorlooptijd van vijf minuten... (en een lamme arm) Ik ga er stiekem vanuit dat als ik terug ga naar Lévelt dat ik nieuwe koffie krijg. Ze hebben daar ook zo'n machine dus we zouden het gewoon daar kunnen testen ;)
La Pavoni Professional Lusso | D.E. Wandmaler

12
Ik heb dit onderwerp helemaal doorgelezen, maar als koffie-leek ben ik duidelijk niet thuis in al het vakjargon. Ik heb deze week mn eerste koffieapparaat aangeschaft, een Francis Francis X1.
Gisteren mn eerste kopje gezet (duidelijk nog met te weinig koffie, want iets te waterig)..
Maar die melk. op een of andere manier lukte het maar niet om het te laten schuimen, het werd goed warm maar nog steeds even waterig. Het was overigens verse halfvolle melk. Iemand tips, welke melk, hoeveel melk moet ik in het kannetje doen, moet het tuutje er nou wel helemaal in of niet (het is met 1 gaatje).. etc etc

13
Ik weet niet of de X1 een opschuim hulpstuk heeft, anders gaat dit verhaal niet op. Maar er van uit gaande dat het niet zo is:
Zorg er voor dat de melk zo koud mogelijk is, doe het kannetje halfvol, steek het pijpje in de melk en doe de stoom aan. Het helpt om het kannetje een beetje scheef te houden en de bovenrand tegen het schuimpijpje aan te houden voor stabiliteit. Trek dan het kannetje voorzichtig zo ver naar beneden dat het tuitje net op het oppervlak van de melk komt, als het goed is krijg je dan het geluid van "een scheurende krant". Pas er voor op dat je geen grote bubbels maakt. Als het volume van je melk met ongeveer 50% is toegenomen (en vaak is de melk dan ongeveer handwarm) steek je het pijpje helemaal onder en laat je de melk flink omrollen, eventueel door de stoomtip tegen de rand van je kannetje te zetten. Dit wervelen is erg belangrijk en duurt ongeveer 2x zo lang als het opschuimen. Als het kannetje te heet wordt om vast te houden is de melk klaar. De temperatuur is dan ongeveer 65-70 C, en je kan vaak horen dat het zover is als het geluid van het schuimen omlaag gaat. Laat de melk niet heter worden dan 75C, dan ben je je lekkere zoetige smaak kwijt èn je fijne schuim. Hierna even met je kannetje op het aanrecht kloppen om de grote bubbels eruit te slaan en ook flink de melk in het kannetje laten rondwalsen. Als het goed is gaat je melk dan glanzen en is het klaar om in je koffie schenken. De consistentie zal dik-lobbig zijn met miniscule bubbeltjes die je niet meer ziet, zo fijn, en dus niet het stijve schuim vol grote bubbels dat je vaak ziet.

Succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Als de melk wel warm wordt, maar niet in volume toeneemt, heb je het 'tuutje' te diep in de melk. Als de melk niet goed rondgaat heb je wellicht het tuutje te dicht bij de rand van het kannetje. Bij mij werkt ook het best als ik het kannetje zelf gewoon recht houd, maar bij sommige machines kan de stoompijp niet voldoende bewegen om dat te doen.

Opschuimen gaat met heel veel soorten melk. Om te beginnen is volle langhoudbare melk aan te raden (dat vond ik het makkelijkst goed op te schuimen).
De tip van spironski om vooral te luisteren was voor mij doorslaggevend. Als je eenmaal weet waar je naar moet luisteren, hoor je of het goed gaat.

Gewoon een paar pakken kopen en lekker schuimen....

Succes,

Lennart