Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor iloveoxytocin » ma 16 aug 2021, 15:26

Mochten jullie meer willen lezen van Coffeeadastra / Jonathan Gagne, hij heeft vorig jaar een boek uitgebracht. Ik kon het niet in het forum vinden, vandaar hier een linkje!

Qua kennis is het een heerlijk boek om te lezen - Gagne is een wetenschapper die kritisch aspecten bespreekt maar dit wel op een toegankelijke en leesbare manier doet. Ik dacht dat ik veel van koffie wist maar dit leert me meer!

Betr blooming beschrijft hij in hoofdstuk 'Technique and practical applications' dat hij het vaak op 45 seconden houdt (als hij koffie zet mbv percolatie, niet immersie, dan maakt het niet uit). Hij zegt dat de lengte van de blooming fase afhangt van de roast development, waarbij lichter/korter gebrande koffies baat hebben bij een langere blooming fase.

Zelf bedenk ik: als je 3 minuten gaat bloomen, dan koelt je koffiebed aanzienlijk af tussen eerste opschenking en latere, waardoor je bij de latere opschenkingen waarschijnlijk een lagere extractie krijgt.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor martinierius » ma 16 aug 2021, 15:53

Jonathan schreef bvb ook de app die toelaat om dmv foto's de distributie van je maalsel te evalueren.

Weet iemand of het boek ook in Europa beschikbaar is?
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor iloveoxytocin » di 17 aug 2021, 14:01

Dat is inderdaad zo! Die vent is een multitalent. Zie hier zijn software, waarmee je mbv een foto een indicatie kan krijgen van de deeltjes-grootte-distributie. Het is niet op je telefoon te installeren maar wel op mac en windows.

Ik weet niet of dat boek buiten Rao's website te verkrijgen is; ik heb het (recent) niet kunnen vinden.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten