Temperatuur Rancilio Silvia

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » zo 05 dec 2021, 10:34

Hi! Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Silvia (v2). Het temperatuur surfen vind ik toch nog wel erg lastig. Veel over gelezen op Rancilio Info, Youtube, Koffiepraat, etc.. Voor mijn gevoel slaat de thermostaat veel te snel aan een zit de lekker koffie echt vlak voor dat hij aanslaat. Mijn vraag is dus vooral: zit dit optimale punt echt zo precies of doe ik iets verkeerd?

Maal met een bezzerra bb005, verse koffie: zwarte roes, dutch barista, doorlooptijd 25-30s, ratio's getest 1:2-4, echt wel veel lekkere espresso gezet al, maar het komt zo nauw met deze machine voor mijn gevoel

Werkwijze: flushen tot lampje aangaat, malen, etc, lampje gaat dan ongeveer weer uit, paar korte flushes (1 sec) met wat tijd ertusssen totdat ik niet meer zoveel geborrel en gespetter (+stoom) hoor en dan snel beginnen. Dit resulteert in de lekkerste koffie, maar soms gaat dan ook het lampje al vrij snel weer aan, of gaat hij al weer aan tijdens het flushen voordat het voor mij gevoel goed is.

Daarom ben ik gisteren wat gaan meten, ik weet dat dit niet de methode is, maar ik dacht: zolang ik consequent ben in manier van meten is het in ieder geval een indicatie (van waarschijnlijk niet de juiste temp, maar toch iets).

Setup:
Ikea temp meter (heeft 99 aan in waterkoker)
Dubbelwandig kopje, zo hoog mogelijk:
Afbeelding

Wat heb ik gedaan: probe in warm water zodat hij in ieder geval al warm is, kopje gevuld houden zodat hij warm is. Snel voor meten: Kopje legen, temp erin, meten wat de temp is terwijl het water aan blijft staan (loopt door in kopje).

Resultaat:
Direct na lampje uit gaat: 95 graden
2 minuten na lampje uit gaat (las ergens dat je ook 2 min kunt timen): 95 graden
2 minuten na lampje uit gaat + 5 sec flush: 94 graden
Flushen (meerdere korte van 1 sec) tot stoom eraf is (voor mijn gevoel optimale punt): 91 graden

Mijn vraag is dus vooral: zit dit optimale punt echt zo precies of doe ik iets verkeerd? Voor mij gevoel is het optimale punt wanneer de thermostaat alweer aan slaat.
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702

joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » zo 05 dec 2021, 12:11

Als ik dan naar deze afbeelding kijk, ondersteunt dat mijn theorie dat dit 'window' maar erg kort is en erg vlak voordat de thermostaat aan slaat (of net aan is). Blauwe balk heb ik er zelf in gezet:
Afbeelding
Bron: http://www.sinijari.fi/linkit/mycoffee/tempera01en.htm

Hoor graag jullie reactie :)
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702

manduca
Berichten: 904
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor manduca » zo 05 dec 2021, 14:43

De optimale temperatuur is persoonlijk en bepaal je door te proeven.
Ik deed altijd aan reverse temp-surfen. Dan heb je namelijk meer tijd. Het afkoelen gaat namelijk langzamer dan het opwarmen.
Dus ik wachtte tot de thermostaat uitging. Wachtte vervolgens een x-aantal seconden en zette dan koffie. Had ik teveel bitters, dan wachtte ik wat langer (lagere temperatuur), en bij teveel zuur wat korter (hogere temperatuur). En zo dus fine-tunen per koffie. Al hebben maalgraad en dosering een grotere invloed dan temperatuur; dus daar speelde ik eerst mee.

En wat die temperatuur dan precies was, geen idee. En dat is ook helemaal niet interessant. Zolang het maar het optimum is voor jouw smaak.

Succes!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » zo 05 dec 2021, 18:00

Bedankt voor je reactie, begrijp ik volledig dat het smaak is. Mijn smaak is blijkbaar een espresso gezet met wat lagere temperatuur (op de silvia). Misschien moet ik het anders formuleren: klopt het dat het moment van lage temperatuur zo kort is, of doe ik iets verkeerd?
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor ArjenT5R » ma 06 dec 2021, 11:13

Ehhh tijd voor pid?

15 euro weet je alles :mrgreen:

joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » ma 06 dec 2021, 12:47

Ben bekend met een PID, maar heb niets gezien voor 15 euro? Vertel :P
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702

manduca
Berichten: 904
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor manduca » ma 06 dec 2021, 15:47

Bedankt voor je reactie, begrijp ik volledig dat het smaak is. Mijn smaak is blijkbaar een espresso gezet met wat lagere temperatuur (op de silvia). Misschien moet ik het anders formuleren: klopt het dat het moment van lage temperatuur zo kort is, of doe ik iets verkeerd?
Je bent het aan het overdenken.

Wat noem je lage temperatuur? Op het moment dat je gaat zetten blijft de temperatuur best constant (genoeg iig).
Dus gewoon langer wachten nadut de thermostaat uit gaat als je minder bitters/meer fruittonen wil.
En als het element alweer aanspringt voordat je de lekkere koffie hebt bereid, dan zit het probleem in iets anders. Koffie die niet je smaak is denk ik dan aan. Maar eventueel ook de maler, maalgraad en dosering. Die variabelen maken veel meer uit dan 93 of 95 graden.
Met een Sylvia (ook zonder PID) kun je uitstekend espresso maken. Als dat je niet lukt zal een PID je ook niet helpen (het maakt het leven wel makkelijker).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » ma 06 dec 2021, 19:16

Je bent het aan het overdenken.

Wat noem je lage temperatuur? Op het moment dat je gaat zetten blijft de temperatuur best constant (genoeg iig).
Dus gewoon langer wachten nadut de thermostaat uit gaat als je minder bitters/meer fruittonen wil.
En als het element alweer aanspringt voordat je de lekkere koffie hebt bereid, dan zit het probleem in iets anders. Koffie die niet je smaak is denk ik dan aan. Maar eventueel ook de maler, maalgraad en dosering. Die variabelen maken veel meer uit dan 93 of 95 graden.
Met een Sylvia (ook zonder PID) kun je uitstekend espresso maken. Als dat je niet lukt zal een PID je ook niet helpen (het maakt het leven wel makkelijker).
Helder, bedankt voor je reactie! Ik vroeg het me af en ben daarom gaan meten, vond 95 uitgaand wel erg warm (geen idee wat dat op de koffie zou zijn, maar gok dat daar nog paar graden bij op mag).

Heb ook zeker al veel koffie gezet waar ik erg blij mee was, maar wellicht lag dat op dat moment ook (of meer) aan andere variabelen en ben ik teveel van focussen op temperatuur/surfen omdat het constant over pid e.d. gaat als het over de silvia leest.

Heb de afgelopen dagen wat langer gewacht na de korte flushes, dan gaat de thermostaat al veel minder snel/ vaak weer aan, denk dat ik de machine wellicht ook niet genoeg tijd gaf ook na flushes rustig in temp te zakken
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702

manduca
Berichten: 904
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor manduca » ma 06 dec 2021, 19:23

Waarom flush je de Silvia? Dat is ook niet nodig. Wordt het alleen maar lastiger om te reproduceren. Gewoon rustig laten idlen.
PF er in, wachten tot het lampje uitgaat, je x aantal seconden wachten en zetten maar.

Ik heb geen idee meer hoelang ik wachtte, dat is te lang geleden, maar zal ergens tussen de 10 en 20 seconden zijn geweest denk ik. En ik zou me verder gewoon eerst op de andere variabelen focussen, en hoe ze constant. Als je dan een goede bak hebt weet je hoe je dat moet herhalen. Van daaruit kun je dan 1 variabele tegelijk variëren en kijken wat dat met de espresso doet. En zo zoek je naar het optimum en leer je ook hoeveel en welk effect elke aanpassing heeft.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » ma 06 dec 2021, 19:39

Als ik na 10-20 sec ga zetten komt er stoom uit, koffie wordt dan bitter (groot verschil met eerst flushen bij dezelfde receptuur). Merk dat ik steeds consistenter wordt in mijn proces en ik steeds beter kan reproduceren wat lekker was. Ga me nu maar weer meer focussen op andere zaken :)
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten