overdreven

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: overdreven

Berichtdoor Wimula » ma 14 jul 2014, 11:27

Dan ga je er dus vanuit dat de Silvia zonder PID geen effectieve temperatuur controle heeft en niet goed in de hand te houden is? Dat is nochtans mijn gevolgtrekking die met mijn ervaringen wel aardig overeenkomen.
Nee, zeker niet. Lees het stukje van Frans eens aandachtig. Die PID maakt het MIJ gemakkelijker, maar het efficiënt temperatuursurfen (wat een woord) is zeer wel te doen!
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: overdreven

Berichtdoor koffiedikkertje » ma 14 jul 2014, 11:31

Een PID is al decennia beschikbaar in vele vormen. Ik gebruik er een om de temperatuurcontrole effectiever en beter in de hand te hebben.
Dan ga je er dus vanuit dat de Silvia zonder PID geen effectieve temperatuur controle heeft en niet goed in de hand te houden is? Dat is nochtans mijn gevolgtrekking die met mijn ervaringen wel aardig overeenkomen.
Hm, nu lijkt het erop dat je wil bewijzen dat je niet goed kunt lezen! ;-)

Het lijkt me een goed idee als je nu eerst een goeie kop koffie gaat zetten.

Dat lijkt me al moeilijk genoeg. Het kan zijn dat ik jouw berichten niet goed begrijp, maar als ik het goed heb, bedoel jij te zeggen dat het allemaal niet zo nauw luistert, dat je met oude troep ook best een lekker bakkie koffie kan zetten, en dat het door allerlei omstandigheden jou tot nu toe niet is gelukt?
Nee...dat zeg ik niet en staat ook nergens. Ik zeg dat je geen raketgeleerde hoeft te zijn om een goed kop koffie te maken en je tevens geen espresso apparaat van super top kwaliteit nodig hebt om een goed kop koffie te zetten. Niets meer en niets minder.En ja ik kan geen goed kop koffie zetten. Want ik ben een klungelende amateur en heb een Bugatti Diva dus dat gaat sowieso al niet lukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: overdreven

Berichtdoor fransg » ma 14 jul 2014, 11:40

Ik zeg dat je geen raketgeleerde hoeft te zijn om een goed kop koffie te maken
Tja, voor veel dingen is het niet nodig een raketgeleerde te zijn, zoals een tandarts niet per se een goede verhuizer is, dat zegt niet veel.
en je tevens geen espresso apparaat van super top kwaliteit nodig hebt om een goed kop koffie te zetten.
Klopt, het begint met goeie verse bonen en een goeie maler, maar dat weet je inmiddels.
ik ben een klungelende amateur en heb een Bugatti Diva dus dat gaat sowieso al niet lukken.
Als je daarvan overtuigd bent, wat is dan je doel?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: overdreven

Berichtdoor koffiedikkertje » ma 14 jul 2014, 11:45

Precies vandaar ook mijn keuze voor een Mahlkonig Vario maar dat zal ook wel weer niet goed zijn.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: overdreven

Berichtdoor fransg » ma 14 jul 2014, 11:55

dat zal ook wel weer niet goed zijn.
Ik vind het moeilijk korte teksten te interpreteren, en weet niet of je nu een grapje maakt. Het klinkt alsof er een puber praat die met de deuren slaat en naar de ouders roept "ik doe mijn best maar dat zal ook wel weer niet goed zijn!"

Waarschijnlijk bedoel je het anders. Ik heb onder andere een Mahlkönig Vario Home, en die bevalt prima. Er zijn betere maar zeker niet voor die prijs of je zou tweedehands moeten gaan, denk ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: overdreven

Berichtdoor koffiedikkertje » ma 14 jul 2014, 12:01

Het probleem is dat wat je ook kiest er altijd wel weer iemand is die het er niet mee eens is en dan begint het geklooi weer van voren af aan. Ik heb gekozen voor de Bugatti voor zijn design niet de illusie hebbende dat er een top espresso uit is te halen maar dat is mijn streven dan ook niet. Ik probeer het goed te krijgen en niet top dat gaat simpelweg niet lukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: overdreven

Berichtdoor fransg » ma 14 jul 2014, 12:11

Het probleem is dat wat je ook kiest er altijd wel weer iemand is die het er niet mee eens
Dat lijkt me geen enkel probleem. Als je met tips van hier een zo goed mogelijke kop koffie zet waar jij zelf tevreden mee bent, dan is alles toch prima. Als jij zegt bij iemand met een La Pavoni iets te hebben geproefd dat naar jouw mening nergens naar smaakte, dan zegt dat evenmin iets over die machine, of die ander, of jou, of die koffie. Alleen dat jij waarschijnlijk niet gaat proberen met een Pavoni een lekker bakje koffie te zetten. Maar wel met goeie bonen van een goeie brander, uit een goeie maler!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: overdreven

Berichtdoor koffiedikkertje » ma 14 jul 2014, 12:19

Hmm...Zolang een goede espresso iets subjectiefs heeft is niet te zeggen of een espresso wel of niet top is. Ik ben nogal gecharmeerd van een ietwat zurige espresso dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bugatti Diva

Berichtdoor bobbee » ma 14 jul 2014, 12:52

Kom op zeg, een diva met oude bonen boven een rancillio plaatsen.... zucht :sad: een barista die niet weet hoe hij moet werken met een rancillio...temperatuur surfen enzo.... ;-)
Wat heeft die barista je voor een advies gegeven? Heeft hij het überhaupt over vers gebrande bonen gehad? En een goede maler?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: overdreven

Berichtdoor SteefM » ma 14 jul 2014, 12:57

Hmm...Zolang een goede espresso iets subjectiefs heeft is niet te zeggen of een espresso wel of niet top is. Ik ben nogal gecharmeerd van een ietwat zurige espresso dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Hier wil ik even op reageren. Ja, je hebt gelijk, er zijn smaakverschillen mogelijk en in die zin is wat 'goed' is, subjectief. Maar: alleen binnen een bepaalde marge.

Een espresso is goed gezet of niet, net zoals een biefstuk doorbakken is of niet. Goed gezet is dan zoiets als 'de smaak die in de (groene) boon zat is op hoogwaardige manier in het kopje espresso terecht gekomen'. Dat kan mis gaan: verkeerde of oude branding, verkeerde maling, verkeerde extractie.*
De vraag of je van doorbakken biefstuk houdt is heel iets anders. Zo zijn er mensen die blij zijn met slechte espresso's: niet goed doorgelopen, verkeerde maling, noem-het-maar-op waar mensen allemaal tevreden mee zijn. (Ik heb wel eens iemand gezien die DE filtermaling gebruikte alsof het oploskoffie was. Tsja. Koffieprut tussen je tanden...) Dat is allemaal prima, maar dat maakt de espresso nog geen goede espresso.
Binnen de goed-gezette espresso's is er ook verschil mogelijk in smaak, maar dan zonder dat de ene espresso 'beter' is dan de ander. Ik houd van fruitige/zure Ethiopische espresso's, het gros van de leden hier meer van de Italiaanse stijl (chocolade e.d., wat donkerder gebrand).

*en nee, er is helaas geen gouden formule van wanneer iets wel of niet 'goed gezet' is. Maar dat maakt de boel niet per sé subjectief.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron