Hoe ontkalken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor @3aan » vr 04 mei 2012, 15:17

Zachter water wil niet perse zeggen dat er geen kalk meer in het water aanwezig is, terwijl dat toch de grote boosdoener is voor de warmteboilers en soms piepkleine leidingen qua doorsnede die snel vol gaan zitten met die troep.
Ik volg je nu niet helemaal. Wat is er nou mis met zo'n kannetje met waterfilter? Ik vervang het filter iedere maand, zoals voorgeschreven door de fabrikant.

ZachtER water bevat inderdaad nog steeds kalk (uiteraard), maar het lijkt me niet dat je moet streven naar geheel ontkalkt water (als dat überhaupt al mogelijk is).
Eigenlijk moeten we spreken over demineraliseren, dat dekt meer de lading.

En is het filtertje aan het slangetje eigenlijk hetzelfde als wat ik prefereer en onder de goede filters rangschik.
en zoals Spironski die gebruikt met een aantal van die dingen en dan regenereren, is prima te doen, ik ben een groot voorstander van een inline filtering maar dat kan natuurlijk ook niet anders, een vaste wateraansluiting :mrgreen:

Ik zou het echt niet anders willen en natuurlijk draai ik met een bypass op het filter, voor de smaak.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Wimula » vr 04 mei 2012, 15:46

Zachter water wil niet perse zeggen dat er geen kalk meer in het water aanwezig is.
Hard is veel kalk, zacht veeeeeeeel minder!
Trouwens heb je met een nieuwe filter in het kannetje gemeten of met eentje die er al 2 maanden inzat?
Het filter zat er 1 week in.

En nu weer terug naar je hok :cry: :cry: :cry:
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Spironski » vr 04 mei 2012, 16:38

Ideale hardheid van het water voor espresso volgens Midas' linkje zou 0-4 dH zijn?!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor SteefM » vr 04 mei 2012, 16:46

Ideale hardheid van het water voor espresso volgens Midas' linkje zou 0-4 dH zijn?!
Ghehe en tegelijk wordt gesteld dat het water ook te zacht kan zijn. Zachter dan 0 kan niet, dus ben erg benieuwd hoe ze dat met elkaar denken te rijmen...

Gebruikersavatar
misterpieter
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 17:42
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor misterpieter » vr 04 mei 2012, 23:15

geen hardheid/kalk (= verkregen door omgekeerde osmose) is in principe niet slecht voor je koffie (hij zal hoogstens wat slapper smaken), maar het is wel wat slechter voor je machine: het komt het natuurlijk effect van metaalcorrosie (vooral bij de lasnaad) niet ten goede. Kalk zorgt voor een natuurlijke isolatie. Daarom moet je water hebben met een 'zo laag mogelijke droogrest' (verzamelnaam voor de meeste mineraal-'boosdoeners') dat er voor zorgt dat je goede koffie hebt, dat je machine beschermt tegen corrosie en tevens weinig maar toch een klein beetje verkalking geeft.
Dus laag droogrest-gehalte water gebruiken (vooral mineralen: calcium en magnesium) + tijdig, maar zo min mogelijk, ontkalken = de beste optie.

vb: het water 'Spa' heeft een laag-droogrest gehalte: 33mg/l
Ca: 4,5 mg/l
Mg: 1,3 mg/l
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor goosman » za 19 okt 2013, 20:46

Iemand een idee hoe je het best een machine met thermoblock kunt ontkalken?
Quickmill 2820 / Carimali M1

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor @3aan » za 19 okt 2013, 21:05

Beter te voorkomen, door van die speciale zakjes in het waterreservoir te leggen en die regelmatig te vervangen, hoe regelmatig is afhankelijk van het gebruikte type.

Jouw boiler is hoogstwaarschijnlijk van aluminium en vindt ontkalken niet echt prettig daar dit met citroenzuur de beste methode is, waarvan de oplossing is 1 deel op 10 delen water.

De oplossing moet je in je reservoir plaatsen en deze even door pompen en laten staan, na een half uur herhalen, daarna met een soda oplossing neutraliseren en deze met 3 volle schoon water reservoirs doorspoelen.

Soda is vrijelijk verkrijgbaar, citroenzuur bij de toko rond de 5 euro per kilo of 450 gram voor 5 euro thuisgestuurd, PM maar als je daar interesse in hebt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor bobbee » za 19 okt 2013, 22:55

Als je een thermoblock in je machine hebt, dan heb je toch geen boiler?! Ik meen me te herinneren dat Durgol veilig gebruikt kan worden met een thermoblockje.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor @3aan » za 19 okt 2013, 23:23

Er loopt een leiding door een thermoblok deze kan van een ander materiaal zijn dan het blok maar kan ook in het aluminium van het blok zelf gefreesd zijn, wat denk je dat Durgol is :?:
Als je een thermoblock in je machine hebt, dan heb je toch geen boiler?! Ik meen me te herinneren dat Durgol veilig gebruikt kan worden met een thermoblockje.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor bobbee » zo 20 okt 2013, 00:07

Water, amidosulfonzuur en siliciumoxide-polymeren?
Dat heb ik even helemaal zelf geknipt en geplakt. :grin:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron