Hulp aan huis berkel en Rodenrijs?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Jaspov
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 10 feb 2012, 21:21

Hulp aan huis berkel en Rodenrijs?

Berichtdoor Jaspov » ma 27 feb 2012, 20:44

Zie mijn andere topic van de Gaggia Classic en de Bezzera BB005. Ik heb de maler, het espresso apparaat, goede bonen van DBC (4 smaken), nieuwe LM filters en dan nog alle variabelen van het zetten (maalgraad, hoeveelheid koffie, druk bij tampen). Soms lukt het en soms totaal niet.

Met name voor malen en tampen mis ik alle referentie. Kan nog weken doortobben, draaien, wegen en meten maar vroeg me af of iemand tegen betaling de basisbeginselen kan laten zien, zou ik zien als een quickstart van dit hele verhaal. Ik wil het gewoon niet opgeven maar wil wel zien wat er mogelijk is.

Dus als iemand geinteresseerd is....zou voor mij gaan om de basics, in elk geval.
-espresso en dubbele espresso (malen, tampen en dan een goed bakkie er uit :P )
-ESE pads (1 blikje, krijg er alleen drab uit - misschien is dat het maximaal haalbare maar leek me handig voor decafe - hoef ik de maler niet telkens om te keren :D )
-check na bonenwissel hoe ik snel kan bijstellen
-Lungo

Geen idee hoeveel tijd dat kost en wat reeel is maar €40 heb ik er graag voor over.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Hulp aan huis berkel en Rodenrijs?

Berichtdoor SteefM » ma 27 feb 2012, 21:01

Hulp aan huis kan ik niet geven; woon te ver weg, maar wel enige (gratis ;) ) tips hoe je zelf aan de slag kan:

In het begin is het altijd trial and error. Dat kan soms frustrerend zijn, maar maakt het tegelijkertijd ook wel leuk. Let erop dat als je iets verstelt, je slechts één ding aanpast en de rest constant houdt; en vervolgens kijkt wat dat tot gevolg heeft.
1. Laat het enkele filter even voor wat het is: dat werkt zeer onprettig en een goed resultaat is uitmate lastig. Gebruik dus alleen het dubbele filter.
2. Heb je een goede weegschaal? Weeg dan 16 gram af voor een dubbele espresso. Iets meer dan de traditionele 7 gram per kop, maar dat is wel lekker.
3. Stel je maler af op de aller, allerfijnste setting (maalschijven tegen elkaar), en draai de draaischijf daarna grofweg een kwart cirkel grover. Maal de vooraf afgewogen koffie op die setting, en doe in je filter. Een handige manier om te distribueren is de stockfleth's move.
4. Tampen is simpel: een rechte, stevige tamp (ongeveer 10-15kg, oefen eens op een weegschaal om te zien hoeveel kracht dat is); meer niet.
5. Portafilter in machine, en aanzetten, tegelijk met een stopwatch.

Kijk dan hoe lang het duurt voordat je twee espressokopjes vol hebt (60ml). Stel de maalgraad vervolgens zo af, dat je een 30 seconde doorlooptijd hebt; maar laat de rest (hoeveelheid koffie, tamp e.d.) constant. Dus: was je doorlooptijd korter dan 30sec? Dan wat fijner malen. Langer dan 30sec? dan wat grover. Als je dat punt van 60ml in 30sec te pakken hebt, ben je al een heel eind en vanaf daar kan je verder experimenteren.

NB: de 16 gram, stockfleth's move, 10-15kg, 60ml en 30 seconden zijn vuistregels, geen wetten waar je je aan moet houden ofzo. Je kan het aanpassen aan je smaak, maar het is zeker een goed begin om dit op te zoeken en van daaruit verder te werken.

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Hulp aan huis berkel en Rodenrijs?

Berichtdoor Midas » ma 27 feb 2012, 21:28

heb je nu al een weegschaaltje en een stopwatch?

Gooi 16gram in je molen en zet je espresso. (Probeer met het tampen alleen de koffie vlak te drukken. Ga er niet op hangen als een idioot.) Gebruik je stopwatch om te zien wanner je bakkie vol zit. gebruik wel een kopje van de juiste grote! sneller dan 25sec. is je molen fijner zetten langer is grover zetten.
Zo heb je toch ook snel genoeg gemerkt dat als je 2 rondjes aan je molen draait en het maar 1 sec. lanzamer of sneller gaat je misschien wel 10 rondjes moet draaien? En haal je bonen gewoon even uit dat ding als je 5 min aan die knop moet draaien dan kost het toch niks.

Jaspov
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 10 feb 2012, 21:21

Re: Hulp aan huis berkel en Rodenrijs?

Berichtdoor Jaspov » ma 27 feb 2012, 22:49

Ja ik weeg en gebruik de stopwatch op mijn iPhone. Gister een aardig bakkie (deed er 25 sec) over om door te lopen. Smaak ok. 's avonds voor gevoel niets veranderd en in 12 sec. kopje vol...tweak me suf, bonen vliegen erdoor, tong smaakt verbrandt en ik stuiter door het huis :D. Wife Acceptance Factor loopt hard terug aangezien de nespresso nu (nog) niet weg kan. Net een tweede kleine dus tijd is schaars overdag en savonds...met meer tijd zou ik zelf uren kunnen testen maar dit gaat zo weken duren.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hulp aan huis berkel en Rodenrijs?

Berichtdoor Spironski » di 28 feb 2012, 02:45

Ah, de radeloze fase... ;) . Wees gerust, dat wordt beter. Vergeet trouwens even die ESE, volgens mij komt daar nooit iets goeds uit.

En inderdaad kan het zijn dat de afstelling van de maler 's avonds anders moet zijn dan 's ochtends. Er is niet 1 goede afstelling, dat verandert voortdurend.
Maar het zou heel goed kunnen zijn dat je die avond het oude maalsel dat nog in de maler lag van die ochtend, hebt gebruikt: uitgedroogd en niet meer zo lekker. Het tweede kopje gebruik je dan pas het verse maalsel, en dat loopt dan meteen heel anders door. Had je de maler wel schoongeveegd voordat je hem gebruikte?

Tampen: inderdaad niet te veel en te moeilijk doen. Het gaat er om dat de puck zo gelijkmatig mogelijk van dichtheid en dikte is, dat is zeer belangrijk! Verdeel dus het maalsel heel zorgvuldig, klop even met de pf op het aanrecht, dan een loodrechte tamp, niet overdreven hard. Daarna voorzichtig met je pf omgaan zodat je de hechting van het maalsel aan de zijkant van het filter niet verbreekt. Leer iets aan en verander vervolgens niet teveel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp aan huis berkel en Rodenrijs?

Berichtdoor Erik82 » di 28 feb 2012, 07:48

Ben zelf ook nog maar een paar maanden met professioneel spul bezig maar daarvoor al jaren met wat minder spul. Begin de basis nu al aardig door te krijgen en zou je best willen proberen te helpen. Woon redelijk in de buurt.

Moet er wel bij zeggen dat het mij in het begin ook een paar kilo bonen en ongeveer 100 uur leeswerk heeft gekost voordat ik het allemaal een beetje door had. Gewoon heel veel oefenen en dan nog veel meer oefenen en op den duur heb je het door. Wellicht dat iemand anders wel je valkuilen ziet en die bij kan sturen zodat het allemaal wat sneller gaat.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron