pré/ gewoon infusie // eerste doorlooptijd

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
misterpieter
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 17:42
Locatie: Antwerpen

pré/ gewoon infusie // eerste doorlooptijd

Berichtdoor misterpieter » ma 12 mar 2012, 23:41

de koffie-bar waar ik altij ga, die hebben een toestel met pré-infusie, waardoor de koffie met geringe druk wordt bevochtigt en er de eerste 5 sec geen doorloop start...
Ik heb langs de andere kant (denkik) geen toestel met pré-infusie toch kan dit ook tot 5 sec duren voor er een doorloop start.
Dit ligt waarschijnlijk aan de te fijne maling, maar als ik groffer maal, heb ik binne de 24 sec,
voor 15 gr meer als 6 cl..
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: pré/ gewoon infusie // eerste doorlooptijd

Berichtdoor Spironski » di 13 mar 2012, 00:23

Klopt, de Bez heeft geen pré infusie, dit i.t.t. de E61. Ik zou er evenwel niet mee zitten, je kan nog altijd een erg goede bak espresso zetten.

Dat je de eerste 5 seconden geen doorloop hebt lijkt me volkomen normaal. Sterker: als je wèl direct doorloop hebt doe je het niet goed, dan is je maling te grof. De koffie in je filter moet juist zo fijn zijn dat het weerstand biedt, waardoor de druk kan oplopen tot de gewenste 9 bar (en dat kost een paar seconden).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
misterpieter
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 17:42
Locatie: Antwerpen

Re: pré/ gewoon infusie // eerste doorlooptijd

Berichtdoor misterpieter » di 13 mar 2012, 00:36

JEEEUJ! ik doe het goed!
(de barista van de bar vermoedde dat het te lang duurde zonder pré-infusie en dat dze dus de fijn stond...)
merciekes! (bedankt in het antwerps) ;)
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten

cron