koffiebonen, koffie maken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Coffeeconnaisseur
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 12:55

koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor Coffeeconnaisseur » di 25 sep 2012, 18:54

hallo allemaal,

Ik heb een vraagje omtrent koffiebonen. is er een verschillende zettechniek als men koffiebonen gebruikt van meerdere landen en/of continenten? ik heb zelf een jura staan en het zetproces is hetzelfde tot nu toe. ik kan wel instellingen veranderen maar heb hier nog nooit wat achter gezocht of verschillende bonen ook verschillende zetmthoden nodig hebben.

graag jullie input!

groet,

dennis

Paultjuh
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 03 feb 2012, 22:14

Re: koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor Paultjuh » di 25 sep 2012, 19:22

De zet methode is altijd hetzelfde bij een volautomaat, je zou nog met de maalgraad kunnen spelen, maar denk dat als die op zijn fijnst staat, het maalsel eigenlijk nog niet fijn genoeg is...
De rest van de instellingen is smaak. (Hoeveelheid bonen per zetting, hoeveelheid water per zetting etc.)
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor SteefM » di 25 sep 2012, 19:40

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'zettechniek'. Bedoel je dat je een espresso zet, maar dan dingen gaat aanpassen? Dat kan bij gebruik van een halfautomaat wel; sommige bonen smaken beter bij lagere of hogere temperatuur. Ook wordt soms met de druk gevarieerd, ik kan me zo voorstellen dat dat ook voor sommige bonen anders zal zijn.

Of bedoel je zetmethoden? Want dan zijn er inderdaad wel koffiebonen die beter of slechter zijn voor sommige methoden. De Kenia AA bijvoorbeeld leent zich veel beter voor een filter of aeropress dan voor espresso.

Coffeeconnaisseur
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 12:55

Re: koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor Coffeeconnaisseur » di 25 sep 2012, 20:29

ik bedoel meer of de bonen uit bepaalde streken vam de wereld een temperatuur, fijnmaling, dosering afhankelijk is.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor Spironski » wo 26 sep 2012, 00:37

Branding, maling, dosering en temperatuur hebben allemaal hun invloed op de smaak. En zeker zo verschillende zetmethoden (doordrukpot, espresso, filterkoffie etc).
Herkomst van bonen maakt ook uit. Zo is heel generaliserend Kenia zuur, Java aards, Brasil zacht en zo voorts. Maar kwaliteit heeft daarnaast ook weer invloed.

En je kan b.v. zwaar gebrande bonen op een wat lagere temperatuur zetten. Kortom: héél veel varianten, waar volgens mij niet direct een regel voor is te geven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Paultjuh
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 03 feb 2012, 22:14

Re: koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor Paultjuh » wo 26 sep 2012, 01:38

Ik doelde erop dat je de (waarschijnlijk) al te lage temperatuur, niet lager wil zetten, hetzelfde geldt voor de maling, de druk kan zal moeilijk in te stellen zijn.
Oftewel, met een volautomaat zal je waarschijnlijk alleen "spelen" met de doseringen.
Nivona 850

Pede handmolen

Bodum cafetière

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor Spironski » wo 26 sep 2012, 03:07

Als het gaat om espresso uit een superautomaat, dan ja: daar heb je inderdaad maar beperkte invloed op hoe die gezet wordt. Ik denk dat het dan weinig zin heeft om te proberen met smaak van verschillende bonen te spelen door de instellingen te veranderen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Paultjuh
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 03 feb 2012, 22:14

Re: koffiebonen, koffie maken

Berichtdoor Paultjuh » wo 26 sep 2012, 03:16

Precies, maar je moet doen wat je het lekkerste vind, gewoon proeven!
Nivona 850

Pede handmolen

Bodum cafetière


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron