extractietijden bij hendelmachines

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
JJB
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 16:04
Locatie: Bilthoven

extractietijden bij hendelmachines

Berichtdoor JJB » ma 10 dec 2012, 16:23

MOD: afgesplitst van"temperatuurmetingen aan machines" in het Koffie technieken sub-forum

@Fransg, ben benieuwd of je al een conclusie kunt trekken na het meten van de temperatuur aan je Pavoni machine. Welke werkwijze zou je voorstellen, uitgaande van de machine met Tije koeling?
Heb mijn machine ondertussen uitgerust met de koeling naar Tijes voorbeeld en een manometer, zodat ik ook de druk in de ketel zie.
Ben ondanks mijn verse bonen van het koffielab nog niet tevreden over mijn cremalaag, wat me te denken geeft dat er iets nog niet klopt. Probeer de doorlooptijd door de snelheid van de hendel tussen de 25 a 30 seconden te houden. De ene keer moet ik iets meer kracht zetten dan de andere keer, terwijl ik gevoelsmatig steeds met dezelfde kracht aantamp. Crema laag is vaak dun en vrij snel weg. Koffie is in zijn geheel niet "stroperig". Ten aanzien van de smaak is het al wel een enorme verbetering met de senseo die ik eerst dronk, dus die komt niet meer terug!

Als ik jouw foto's van een mooie goudbruine crema laag zie, dan is dat wel iets om naar te streven!
Ik heb een Demoka maler die ik niet op de allerfijnste stand heb staan, maar ik probeer niet te veel ineens te veranderen en gevoel te krijgen bij wat wanneer een goed resultaat geeft.

Nog tips voor de beste resultaten of eigen learnings met de Europiccola/Professional?
Rocket Cellini, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor Spironski » ma 10 dec 2012, 17:01

Mijn ervaringen met mijn hendelmachine leren me dat deze erg kritisch is voor de juiste maling. Ik maal behoorlijk fijn (fijner dan met mijn E61 machine) strijk af, en tamp nauwelijks (meer het gewicht van de tamper zelf laten werken). Dat geeft mij de beste, stroperige espresso.

Die Demoka is niet de beste maler, maar zou het moeten kunnen trekken. Die 25 seconden vertellen je alleen maar of je maling goed is. Het is niet zo dat als de extractie maar 25 seconden duurt, dat deze dan goed is, dat is de boel omdraaien.
Je moet dus zo fijn malen dat het ongeveer 25 seconden duurt voordat je 20-30 ml espresso hebt.

Overigens let ik zelf niet op de tijd bij de extractie van de hendelmachine, ik let meer op de druk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor R&B » ma 10 dec 2012, 20:29

Je moet dus zo fijn malen dat het ongeveer 25 seconden duurt voordat je 20-30 ml espresso hebt.
Overigens let ik zelf niet op de tijd bij de extractie van de hendelmachine, ik let meer op de druk.
Dus het éénmalig naar beneden halen van de hendel moet ca 25s duren?
Daarna lekt hij nl ook nog wat na...?

Ook gaat het soms verdraaid zwaar, misschien maar eens ook niet/nauwelijks tampen...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor Spironski » ma 10 dec 2012, 23:47

Ik heb het nooit gemeten, maar gevoelsmatig duurt mijn "pull" meestal wat korter. Nu kan je ook wel weer een lekker lange voorwelling doen, natuurlijk. Het na lekken tel ik niet bij de tijd op.

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat een druk van 6 kilogram op de hendel zich vertaalt naar zo'n 9 bar druk op de puck. En 6 kilogram is niet bijzonder zwaar, oefen maar eens op de weegschaal.

Als je zo je gewicht er op moet zetten heb je toch wat te fijn gemalen/te zwaar getampt/teveel gedoseerd. Het zou niet echt moeite moeten kosten.

Maaruh.... begrijp ik nu goed dat je aan de hendel bent R&B?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

JJB
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 16:04
Locatie: Bilthoven

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor JJB » ma 10 dec 2012, 23:49

@Spironski: ah, dat is is een goeie opmerking. Nu krijg ik het idee dat ik moet "vertragen" met de hendel om de 25 a 30 seconden te halen en dat het dus sneller zou kunnen als ik sneller beweeg. Begrijp ik goed dat je zegt, dat als de maling goed is, dan kun je alleen maar op die tijd uitkomen, want sneller gaat het niet door het filter heen? Dan moet ik waarschijnlijk fijner malen, klopt dat?

En verder: hoe weet je wat de maat van "grofte" is? Gewicht kun je wegen en volume afmeten, maar hoe doe je dat met de grofte van de maling? Welke referenties moet ik aanhouden ten aanzien van deze machine?

Als je op druk let, hoe hoog is die dan of hoe zou je die omschrijven? Kun je dat meten met een weegschaal onder je machine?
Ik kan me wel herinneren dat ik een keer een mooie crema had en dat ik toen flink moest persen....is dat waar ik naar op zoek moet?
Rocket Cellini, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor Spironski » ma 10 dec 2012, 23:56

Ja, dat van die 25 seconden en maalfijnheid heb je nu door. Als je het goed doet, kom je "automatisch" op die ongeveer 25 seconden uit. Niet andersom dus. En ik denk inderdaad dat je iets fijner zou kunnen malen.

Welke maalgraad je nodig hebt, is elke keer weer aftasten. Dat hangt af van de versheid van je boontjes, welke soort je gebruikt, hoeveel je doseert, of het net is gaan regenen of dat juist de zon is gaan schijnen... Het is hèt ding waarmee je werkt.
Geen referentie dus, anders dan de espresso die eruit komt. Als je het tussen je vingers voelt zit het tussen fijn keukenzout en meel in, zoiets.

Je vraag over druk heb ik volgens mij net beantwoord. En crèma is net zoiets als die 25 seconden: het is niet zó belangrijk, en als je alles goed doet krijg je het vanzelf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

JJB
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 16:04
Locatie: Bilthoven

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor JJB » di 11 dec 2012, 00:55

DIt is wel een aardige link....http://espressosavant.tripod.com/
maar later kwam ik op deze http://coffee.gurus.net/ tot in alle details.

Hier vond ik de kracht van de hendel:
http://www.csparks.com/cocoon/Espresso/index.xml

"Tamping pressure and grind work together to develop the resistance to the pull. The goal is to subject the coffee to about 9 bars of pressure for 25 seconds.
The Pavoni level gives about 10:1 mechanical advantage. The piston is about 1.5 square inches. Nine bar is 130psi, so dividing by the area: area = (pi * (1.5/2)^2) = 1.77 in^2
The force at the piston needs to be: 1.77 * 130 = 230 lbs, or 23 lbs (10,4 Kg) at the lever.
When you're working out a new type of coffee, it is best to keep the 23 lbs of force and adjust the grind so this force takes 25 seconds to complete the pull."


wel off-topic, sorry. Terug naar temperatuurmetingen aan machines.....
Rocket Cellini, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor Spironski » di 11 dec 2012, 05:00

Ah, goed om te lezen. Het is dus 10 kg, en niet 6 kg. Is wel meer, maar nog altijd niet erg zwaar.

Overigens wordt het effect van tamp op doorlooptijd her en der nogal in twijfel getrokken. Heb ook wel testjes gezien waar het nauwelijks iets uitmaakte of je nu met 15kg of met 60 kg tampte.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor R&B » di 11 dec 2012, 07:49

Maaruh.... begrijp ik nu goed dat je aan de hendel bent R&B?
Óók, alweer bijna een half jaar. :)
M'n Bosch staat er nog trouw naast voor het dagelijks werk en m'n vriendin.
Vooral in het weekend oefen ik met de pavoni, maar om nu te zeggen dat ik al supershots gehad heb, nee.
M'n Bosch weet het vooralsnog goed te benaderen/overtreffen met in de Rossi gemalen koffie.

Dan zijn er twee mogelijkheden mijns inziens:
1) ik haal nog niet het volle potentieel uit m'n pavoni en moet nog flink verder oefenen (dit is wat ik denk/hoop)
2) het verschil is minder groot dan ik had verwacht.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15046
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor fransg » di 11 dec 2012, 16:37

@Fransg, ben benieuwd of je al een conclusie kunt trekken na het meten van de temperatuur aan je Pavoni machine. Welke werkwijze zou je voorstellen, uitgaande van de machine met Tije koeling?
Ik reageer wat laat -- ben momenteel onderweg. Mijn indruk na de installatie van de koelvinnen van Tije is dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over oververhitting. Een flush na het zetten is beter dan een vlak voor het zetten. Verse bonen, uitgaan van 11g in het bakje. Tampen is niet zo belangrijk, heel hard duwen/trekken aan de hefboom hoeft niet, een wat langere pre-infusie maakt de puck al wat natter en beter doordringbaar. En verder lukt het mij ook niet op de La Pavoni structureel/consistent verrukkelijke espresso te maken, er zit toch een soort geluksfactor bij, maar leuk is het altijd wel. Ik heb nu de la Pavoni naast de PV Lusso staan thuis, kan ik met die twee wat meer oefenen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron