Prut in espresso. Erg of niet?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 20:48
Locatie: IJsselstein

Prut in espresso. Erg of niet?

Berichtdoor PeterD » zo 16 dec 2012, 10:29

Na enkele maanden aanmodderen heb ik inmiddels enige kwaliteit en consistentie bereikt. Naar mijn gevoel heb ik de juiste verhouding maling/doorlooptijd/hoeveelheid espresso gevonden. Wat me echter wel opvalt is dat er aardig wat maalsel in mijn espresso achterblijft. Hier een foto.
Afbeelding
Is dit normaal en/of is er een manier om dit te verminderen? Ik heb al een beetje met een VST filterbakje geëxperimenteerd, maar dan moet ik nog fijner malen en het lijkt wel of er dan nog meer maalsel achterblijft. Dus ben ik weer terug naar het standaard Silvia filterbakje.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Prut in espresso. Erg of niet?

Berichtdoor @3aan » zo 16 dec 2012, 11:24

Is dit normaal en/of is er een manier om dit te verminderen? Ik heb al een beetje met een VST filterbakje geëxperimenteerd, maar dan moet ik nog fijner malen en het lijkt wel of er dan nog meer maalsel achterblijft. Dus ben ik weer terug naar het standaard Silvia filterbakje.
VST filters zijn juist iets fijner dus waarom je dan fijner gaat doseren is mij een raadsel, ik heb het gevoel dat je dan 2 verschillende bakjes hebt gebruikt qua inhoud, als je Silvia bakje zeg 14 gram is en je VST 17 gram moet je ook doseren naar de grootte van het bakje, je moet zeker niet fijner gaan malen, hoe is het gesteld met de versheid van de koffie en de druk die op je PF terecht komt ?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 20:48
Locatie: IJsselstein

Re: Prut in espresso. Erg of niet?

Berichtdoor PeterD » zo 16 dec 2012, 11:41

Inderdaad twee verschillende bakjes qua inhoud. De Silvia vul ik met 16 gram, want dat geeft bij mij het beste resultaat. Die VST is 17 grams en heb ik in eerste instantie ook met 16 gram gevuld. Maar dan moest ik fijner malen om een goede doorloop van 25 seconden te krijgen. Mogelijk dat ik dat met een hogere dosering en dezelfde maling ook had kunnen krijgen. Klopt dat? Maar zo ver ben ik niet gekomen.
Door mijn relatieve onervarenheid zegt mijn gevoel dat ik me het beste kan concentreren op het gebruik van de standaard Silvia filter. Wanneer ik dat eenmaal goed (nog beter dan nu) onder de knie heb kan ik wat verder uitproberen.
Overigens is de koffie wel vers. Daar verwacht ik eigenlijk de minste problemen.
Over de druk kan ik niets zinnigs zeggen. Ik weet dat ik op de Silvia de opv anders kan afstellen, maar dat heb ik nog niet overwogen. Denk je dat dat een zinvolle onderneming is op dit moment?
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Prut in espresso. Erg of niet?

Berichtdoor @3aan » zo 16 dec 2012, 11:48

De VST 17 kan je rustig met 18 gram doseren en dan dezelfde maling gebruiken als in het Silvia bakje, waarschijnlijk is dan je probleem al voor een deel uit de wereld geholpen. ;)

Doe dit eens eerst en kom dan nog maar eens hierop terug, ik doseer 18,5 gram in de LM-VST 17 en er kan nog meer in! :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 20:48
Locatie: IJsselstein

Re: Prut in espresso. Erg of niet?

Berichtdoor PeterD » zo 16 dec 2012, 12:13

Ga ik doen. Bedankt voor je hulp.

Is het overigens gewoon dat er altijd een beetje maalsel in het kopje terecht komt?
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Prut in espresso. Erg of niet?

Berichtdoor Erik82 » zo 16 dec 2012, 18:35

De VST 17 kan je rustig met 18 gram doseren en dan dezelfde maling gebruiken als in het Silvia bakje, waarschijnlijk is dan je probleem al voor een deel uit de wereld geholpen. ;)

Doe dit eens eerst en kom dan nog maar eens hierop terug, ik doseer 18,5 gram in de LM-VST 17 en er kan nog meer in! :mrgreen:
Dezelfde vst-bakjes worden in amerika verkocht als 15 en 18gr (hier 14 en 17) met een marge van 1 gram wat dan dus 2gr wordt, 13-16 en 16-19. Veel meer dan dat krijg ik er niet in zonder het douchescherm te raken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Prut in espresso. Erg of niet?

Berichtdoor Spironski » zo 16 dec 2012, 19:08

Nu is een beetje bezinksel niet abnormaal en als je het niet stoort... doe er dan niet aan.

Verder slijten filters natuurlijk wel, het kan zijn dat de gaatjes van je filter te groot zijn geworden. Dan moet je gewoon het filter vervangen.
In laatste instantie kan het nog zijn dat je maler teveel fijne deeltjes produceert, dan zou je wellicht nieuwe schijven moeten plaatsen.

Voor deze zaken echter eerst maar kijken of ietsje grover malen en meer doseren helpt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron