9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor bobbee » zo 20 jan 2013, 14:33

Kom ik net dit filmpje tegen...

Luca Bezzera legt hier uit waarom een rotatie pomp afgesteld moet worden op 9 bar pomp druk en een vibratiepompje op 11 bar.....maar wat is nou juist? Je leest overal 9 bar dus daar ga ik dan vanuit, maar ik neem aan dat bezzera wel weet wat ze doen en die komt aan met 11 bar. Waar zijn bijvoorbeeld de rockets fabriek af op afgesteld? Is het verhaal van Luca omver te halen?

Leuke zondagmiddag quiz als je het mij vraagt. :?

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 4y4-E2aL3U#

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor Spironski » zo 20 jan 2013, 14:54

Ze hebben het over dat een vibratiepompje weinig volume verplaatst (waterverplaatsing), en dat je daarom je OPV op 11 bar zou moeten zetten, maar dat verband zie ik even niet. Zo'n pompje gaat toch niet harder pompen als je OPV zwaarder staat afgesteld?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor fransg » zo 20 jan 2013, 15:17

Bij de buren hebben we het er al meer dan eens over gehad. Zonder verdere uitleg van Luca lijkt het baarlijke nonsens wat hij daar zegt.

Zo zou je ook kunnen stellen dat de maximale snelheid voor een luxe Audi 120 km/u is, maar dat wagens met 1.2 L motor rustig 150 mogen rijden omdat iedereen dan in de praktijk even hard rijdt. Onzin dus.

Ik heb de pompdruk in de Rocket Giotto naar net iets onder de 8 bar gezet, bevalt mij ook prima.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor Spironski » zo 20 jan 2013, 15:31

Ik geloof zonder meer dat een grote rotatiepomp meer water verplaatst dan een vibratiepompje. Maar wat heeft dat voor nut in een espressomachine als de onze? Dat is toch hoogstens 60 ml. in 25 seconden? Heeft zo'n vibratiepompje geen probleem mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor bobbee » zo 20 jan 2013, 15:46

Misschien heeft het te maken met de druk opbouw van de pomp. Vibratiepomp bouwt op in 4-7 seconden en de rotatiepomp heeft vrijwel direct volle kracht. Zou het kunnen zijn dat je met een vibratiepomp op 11 bar over de 20 a 30seconden extractietijd in verhouding dezelfde extractie behaald m.b.t. druk en water flow als een rotatiepomp?

Best jammer dat singnore Bezzera niet veel duidelijk is over zijn bevindingen....

Bij de buren hebben ze het er al uitgebreid over gehad zie ik via de link van frans...
Laatst gewijzigd door bobbee op zo 20 jan 2013, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor fransg » zo 20 jan 2013, 15:51

Kan zijn dat hij daarop doelt maar ik vind die mogelijk langzamere opbouw juist een voordeel, onderdeel van de pre-infusie...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor bobbee » zo 20 jan 2013, 16:06

http://www.1st-line.com/cofffact/vibrat ... rotary.htm
A common myth for newcomers to the espresso machine world is that rotary vane pumps, also known as permanent displacement pumps, are superior to vibration pumps.

So, the question is why are rotary pumps used in cafes and coffee shoppes around the word. The reason is simply volume. Rotary pumps are determined by volume output. There are 100 and 200 liter per hour rotary vane pumps. A rotary vane pump can extract many more espresso per day than a vibration pump.
Dus of hij op 9 bar staat of 11 bar maakt geen ruk uit....behalve dan dat je op 9 bar een veel mooiere uitloop krijgt dan op 12 bar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor Erik82 » zo 20 jan 2013, 18:44

Smaak is op 9 bar ook veel beter dan op 11 bar. Veel zachter en romiger.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
raymondv
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 16 aug 2010, 16:34

9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor raymondv » zo 20 jan 2013, 18:53

Dan verander je de maalgraad toch totdat ie op 9 bar staat?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor Spironski » zo 20 jan 2013, 19:01

Is dat niet het paard achter de wagen spannen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten