9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor Erik82 » zo 20 jan 2013, 21:34

Dan verander je de maalgraad toch totdat ie op 9 bar staat?
Dit werkt niet. Hiermee zorg je dus dat je minder tegendruk hebt op de puck en dus de doorloop versnelt. Water moet ergens heen en met een maximale OPV stand van 12 bar moet je relatief gezien minder tegendruk op de puck hebben om dit te realiseren. Hiermee krijg je dus een shot die te snel doorloopt. Alle druk boven de 9 bar moet ergens naartoe. Als dat niet via het OPV is gaat dat dus via de puck en beïnvloed dat de uitloop.

Bij een espresso proberen we de flow te beperken. Bij een te grove maling wordt tevens de smaak minder. Beperken betekent dat je eigenlijk net iets boven of op de maximale druk aan het werken bent. Om het maximum van 11 bar op 9 bar te krijgen betekent dus dat je 2 bar extra door de puck drukt. De vibratiepomp levert ongeveer 15 bar waarvan een gedeelte wordt afgevoerd door het OPV en de rest via de puck. Verder is het systeem gesloten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
raymondv
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 16 aug 2010, 16:34

9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor raymondv » zo 20 jan 2013, 22:17

Bedankt voor de uitleg....
De mijne staat overigens op 11 bar

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor kilo » zo 20 jan 2013, 23:29

Klopt je uitleg Erik?
Ik dacht dat de druk van een vibratiepomp bepaald wordt door de tegendruk van de puck. Minder tegendruk, bij grovere maling, levert een lagere druk van de pomp op. De maximale druk van de pomp wordt bereikt bij een blind filter en is dan zo hoog als de opv staat ingesteld. Bij een grove maling treedt de opv meestal niet in werking dacht ik.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor Erik82 » ma 21 jan 2013, 07:34

Hier heb je inderdaad gedeeltelijk gelijk. Vaak wordt de druk gemeten door de hoeveelheid water die uit de groep komt zonder een filterhouder. Dit als globale test bij afwezigheid van een manometer portafilter. Bij hogere druk komt er per minuut meer water uit de groep. Met een puck blijft deze flow gelijk en zal er ten opzichte van 11 bar dus meer water door de puck gaan dan met 9 bar bij een gelijke weerstand van 9 bar op de puck. Water heeft midner tegendruk en gaat dus meer water door de puck.

Het OPV gaat boven de 9 bar pas open en beperkt hiermee dan de flow wat in dit geval dus niet gebeurd. Bij een instelling van 9 bar merkte ik dat de smaak beter was en dat je vooral aan het begin van de shot een licht gedruppel hebt waar dit met 11 bar al een stroompje zou zijn omdat de druk dan meer op kan bouwen bij een ideale maling. Je bent dan namelijk tegen de maximale druk aan het werken en bent bewust de flow aan het beperken om de ideale smaak te krijgen. Je zou dan fijner moeten malen of updosen om hetzelfde resultaat te krijgen maar dat gaat dan weer ten koste van de smaak.

Bij een ristretto wil men nou juist een hogere druk hebben omdat men dan gaat overdoseren of fijner gaat malen en de flow anders niet op gang zou komen. Hier wordt vaak 10 bar aangeraden. Dit bevestigt mijn theorie over flow en druk.

Naar mijn mening zijn wij met onze machines constant tegen de maximum ingestelde hoeveelheid druk aan het werken en proberen we deze in te perken om zo een betere smaak te krijgen. Dit betekent dat idealiter het OPV elke shot zijn werk zou moeten doen om dit te bereiken.

Wellicht heb ik het bij het verkeerde eind maar natuurkundig gezien lijkt me dit wel plausibel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor fransg » ma 21 jan 2013, 09:15

De pomp levert 15 bar druk en de OPV voert het teveel af. Ik heb twee manometers waarvan een voor de zet-druk en die loopt altijd tot de ingestelde waarde (tegen de 8 bar) op. Ik zet bijna uitsluitend ristretto's.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espres

Berichtdoor Spironski » ma 21 jan 2013, 14:03

Ik begrijp nog altijd niet wat er mis zou zijn met een vibratiepompje als die met 9 bar druk in 25 seconden 60ml espresso kan leveren.
Voor ons is dat genoeg. In een horecazaak met een 4-groeper heb je wat anders nodig, ja.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor bobbee » zo 07 jan 2018, 18:17

Super oud topic maar er zijn nog steeds vragen her en der van mensen die hier mee in aanraking komen. Daarom een kleine aanvulling op wat er in dit topic staat.

Wat ik in de afgelopen jaren ergens heb opgevangen is dat de fabrikant de machine afstelt op 11,5 bar omdat deze ook geschikt moet zijn voor ESE pads. De 9 bar (of lager ;) ) is gewenst voor een goede extractie van vers gemalen koffie in een filterbakje.

Dit is mijn uitspraak en daar zullen jullie het mee moeten doen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor fransg » zo 07 jan 2018, 19:21

Dit is mijn uitspraak en daar zullen jullie het mee moeten doen.
;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor Espresso » do 11 jan 2018, 21:25

Laten we dan maar niet beginnen over het feit dat de we er langzaam achter komen dat lagere druk meestal nog mooiere koffie geeft. Denk aan 6, 7 bar en een doorloop van 50sec. Om alle theorie lekker overhoop te gooien. 😉

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor Espresso » do 11 jan 2018, 21:28

Excuses voor die enorme grote smilie geen idee hoe dat komt...


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron